PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Underbar läsning du bjuder på anders_bzn!
:tumupp: :tumupp: :tumupp:
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Gott.

Jag kommer inte ihåg säkert nu, men lös LOAD-lampan när du stoppade i packen? Jag har något svagt minne av att den lyser när luckan är olåst, så du kan öppna den, men jag kanske kommer ihåg fel.

För övrigt är trasiga lampor ganska vanligt, så det kan definitivt också vara problemet...
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det ser ju väldigt lovande ut. Har du diskar med OS/8 på? Det fanns någon som hade kodat ihop lite saker som gjorde att man kunde boota från serielina. Den emulerade en disk i OS/8. Här finns mer info om det.
bqt skrev:Gott.

Jag kommer inte ihåg säkert nu, men lös LOAD-lampan när du stoppade i packen? Jag har något svagt minne av att den lyser när luckan är olåst, så du kan öppna den, men jag kanske kommer ihåg fel.

För övrigt är trasiga lampor ganska vanligt, så det kan definitivt också vara problemet...
Jag har också det minnet att LOAD ska lysa när man kan byta skiva. Man trycker sedan in LOAD och väntar på att börjar READY lyser. Då är allt frid och fröjd.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ni har rätt, jag mindes fel. Har rett ut detta tidigare i tråden och för mig själv. Man kan se här hur det ska se ut:

Jag tror jag har OS/8, på en skiva som låg i ena driven stod det "System backup". Jag hoppas den bootar.

Mattis: Det har varit uppe på cctech listan också om jag inte minns fel. Jag har ju mer än ett extra seriekort över. Kan ju bli väldigt användbart.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Sidospår:
"Write prot" är nog rätt bra att ha intryckt till man kommit så långt att man lyckats boota från någon skiva, antar jag...
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Nu minns jag just att jag skrivit en guide om en PDP-11/23 med bilder på en RL-disk (under punkt 6). Jag ser att jag skrivit fel där med :) "när LOAD-knappan börjar lysa igen så kan datorn läsa den" ska naturligtvis vara "när READY-lampan börjar lysa så kan datorn läsa den".

http://www.sweclockers.com/forum/73-ret ... -pdp-11-a/

På sweclockers av alla ställen, det var innan jag upptäckt EF. Jag kanske bara ska rätta texten och flytta över tråden hit :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Den tråden minns jag, jag var tvungen att kolla den igen. Jag har ju till och med kommenterat i den, men någon PDP-11 har jag inte fått snurr på ännu. Jag fastnade i PDP-8 världen istället.

Jag konstaterade att den troliga felorsaken till att "LOAD"-lampan inte lös är att den var trasig. Jag har bytt den nu, men inte testat driven ännu. Testar en annan grej istället...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Igår kväll körde jag testprogrammet för RL8A, diskkontrollern. Det gick inte helt bra.

Man kör en testsvit på 37 tester (räknat oktalt).

Test 1-32 gick igenom men på test 33 stannande maskinen. Stanna ska den bara göra när det blir fel. Testet som gick fel testar "data break" överföring. Man kan likna det vid DMA, kontrollern själv ska skriva saker i minnet. Ska testa att köra testet igen, fast med lite mindre minne konfigurerat. Något med "data break" fungerar inte. Tyvärr så har jag dålig koll på detta så jag får ta och läsa på lite...

Tyvärr så verkar det inte finnas både binär och dokumentation för testet av samma version. Dokumentationen som jag har till testet är dessutom foton tagna av bilden på en micro fishie läsare och är inte komplett.

Fortsättning följer.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Data break *är* DMA. Bara ett annat namn från innan termen "DMA" hade etablerats. "Data break" kommer från att det är dataöverföring som sker genom att klockcykler stjäls från CPUn, det vill säga, CPUn stoppas medans DMA sker, ett "break" i exekveringen. Det blir en extra klockcykel på bussen, där DMA gör en transaktion, och CPUn gör inget.

Än roligare är att det finns två typer av Data break på en PDP-8. En del riktigt gamla kontrollrar har inga register som håller adress och räknare, utan dessa ligger i det fysiska minnet istället, så varje DMA-transaktion innebär att devicet läser och modiferar adress och räknare i minnet, och sedan överför ett ord data till där adressen anger. (1-cycle data break respektive 3-cycle data break.)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Nerre »

Spontant: Förtar inte det lite finessen? Finessen med DMA brukar väl vara att skyffla data utan att belasta processorn, men om man stoppar processorn kan man väl lika gärna låta den skyffla datat?

Fast det är klart, på såna där lite äldre maskiner så är kanske instruktionscyklerna onödigt långa för bara dataskyfflande?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

All DMA (i princip) stjäl minnescykler från processorn. Hur mycket det
märks i praktiken varierar, men man kan säkert räkna med att det alltid
(även på en PDP8) är snabbare än att låta CPUn hantera det.
CPUn ska först läsa, sen skriva samt sedan räkna upp en minnespekare
för nästa överföring. Devicet gör det i hårdvaran.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Nerre skrev:Spontant: Förtar inte det lite finessen? Finessen med DMA brukar väl vara att skyffla data utan att belasta processorn, men om man stoppar processorn kan man väl lika gärna låta den skyffla datat?

Fast det är klart, på såna där lite äldre maskiner så är kanske instruktionscyklerna onödigt långa för bara dataskyfflande?
Hur tror du det fungerar på en modern CPU då? Du har fortfarande bara en buss, på vilken minnet sitter. Alla kan inte göra transaktioner samtidigt...

En partiell lösning på moderna maskiner är ju att du har cache, vilket gör att du inte nödvändigtvid behöver accessa minnet för att CPUn ska köra (och dessutom en pipeline, som innebär att steg görs som inte kräver access till minnet). En PDP-8 har dock ingen cache eller pipeline.

Notera alltså att DMA inte lastar CPUn, varken på en PDP-8 eller någon modern maskin. Men bussen kan fortfarande bara ha en som kör.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

sodjan skrev:All DMA (i princip) stjäl minnescykler från processorn. Hur mycket det
märks i praktiken varierar, men man kan säkert räkna med att det alltid
(även på en PDP8) är snabbare än att låta CPUn hantera det.
CPUn ska först läsa, sen skriva samt sedan räkna upp en minnespekare
för nästa överföring. Devicet gör det i hårdvaran.
Ja. Men dessutom, om CPUn ska vara inbladad så innebär det att du ska exekvera ett antal instruktioner för varje ord som förs över dessutom.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Men dessutom? :-)

Det var just det jag menade med:

> CPUn ska först läsa, sen skriva samt sedan räkna upp en minnespekare för nästa överföring.

DMA'n gör normalt allt det i hårdvaran på en cykel.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Nerre »

bqt skrev: Hur tror du det fungerar på en modern CPU då? Du har fortfarande bara en buss, på vilken minnet sitter. Alla kan inte göra transaktioner samtidigt...
Processorn kan fortfarande jobba internt med register samtidigt som DMA jobbar mot RAM.

Sen har ju vissa arkitekturer flera faser i instruktionscykeln, read-modify-write t.ex. Där kan DMA accessa RAM under modify-fasen.
Notera alltså att DMA inte lastar CPUn, varken på en PDP-8 eller någon modern maskin.
Nej men om CPU lastas eller inte spelar ju ingen roll om man tappar CPU-cykler. Eller pratar du nu ur temperatursynpunkt? Att CPU inte blir lika varm om låter den gå på tomgång så att säga?
Skriv svar