PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Avser "kristalloscillatorkrets" en såndär färdig modul, stor som en DIL-kapsel men med fyra ben?

I värsta fall så kan du kanske bygga något, "enklast" med en lös kristall på rätt frekvens (eller multipel därav), i värsta fall med nån PLL-konstruktion.

Har du nån signalgenerator (typ för att testa kortvågsradiogrejer å sånt) som kan ge rätt frekvens? I så fall räcker det ju med "bara" nån schmidttrigger/vågformare som ger rätt nivåer (TTL antar jag) för att kunna provköra resten.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Electricguy »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo, jag såg den, men en hålmonterad hade varit fin. Tycker att det borde finnas. Det blir ett köp ändå. Får väl rita en adapter och ha någon till att fräsa ett litet PCB.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Avser "kristalloscillatorkrets" en såndär färdig modul, stor som en DIL-kapsel men med fyra ben?

I värsta fall så kan du kanske bygga något, "enklast" med en lös kristall på rätt frekvens (eller multipel därav), i värsta fall med nån PLL-konstruktion.

Har du nån signalgenerator (typ för att testa kortvågsradiogrejer å sånt) som kan ge rätt frekvens? I så fall räcker det ju med "bara" nån schmidttrigger/vågformare som ger rätt nivåer (TTL antar jag) för att kunna provköra resten.
Ja, det är en sådan fyrkantig burk. Jag har en signal generator, man jag tror inte den är stabil nog för att kunna läsa från disken. Den borde dock duga för att se om man kan få lite mer liv i saker och ting.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

anders_bzn skrev:Jo, jag såg den, men en hålmonterad hade varit fin. Tycker att det borde finnas. Det blir ett köp ändå. Får väl rita en adapter och ha någon till att fräsa ett litet PCB.
Ett enkelt sätt att göra en adapter på är att använda en DIL-sockel med svarvade ben. Sen dra kablar till pinnarna som behövs och löda fast. Då får man en modul som är ganska robust och kompakt.

/Göran
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av AndersG »

8,2MHz kristalloscillatorkrets
8,192MHz från Mouser?

Du gör enkelt en adapter från smt till DIL.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Electricguy »

Jaa vafan, en sån adapter kan man ju göra av en DIP sockel som man plockar bort de flesta benen på. Alternativt kapa av hatten på en vanlig oscillator, gröpa ur innehållet, löda in SMD oscillatorn och t.o.m löda tillbaka hatten på burken igen om man vill.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av blueint »

Hur ser lokalen ut där du har PDP-8:an? och hur mycket elektrisk effekt kräver den? (nominellt+top)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av JimmyAndersson »

Märklig känsla att se de diskstationerna...
Jag minns dem från diverse böcker och tidningar när man var liten.
Vem hade anat att man ca 30 år senare skulle sitta med en liten dator i knäet
och läsa om någon som renoverar dessa mirakelburkar, som nu framstår som enkla fornminnen. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Electricguy: Jag har ritat en adapter i datorn nu, hann inte lägga upp resultatet här.

blueint: Lokelen är på 12kvm, elkraft finns det så det räcket. Men PDP-8:an drar inte så elakt mycket. Det satt vanlig sickpropp på den så då räcker det med 10A säkrad grupp. Någon av PDP-11:orna vi har sitter det en 16A enfas hanske på, om det behövs vert jag inte. Lite klent detta, en riktig dator går på 3-fas.

JimmyAndersson: Visst är det märkligt! Dessa burkarna är jämnåriga med med, tillverkade på 1970-talets mitt. PDP-8a fyller 40 år i år, min är dock nyare, skulle tippa på 1978 om man ser till tillverkningsdatumen på komponenterna.

Om datorena som jag lagar är jämngamla med mig räknas som fornminnen, är jag då också ett fornminne? :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Bild

Jag har etsat ett litet adapterkort. Jag hittade lite laminat hemma och var och handlade lite kemikalier. Jag har inte etsat ett kort sedan våren -97, laminaten är kanske lite gamla men det fungerade ändå. Det behövdes några försök innan jag fick exponerat korten rätt.

Eftersom jag inte äger någon UV-box så belyste jag korten i EPROM raderaren. De var ju små nog att få plats...

För att få en känsla för storleken: Hålen i PAD:arna är 0,5mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var inte stort!
Men det var litet! :)


"PDP-8a fyller 40 år i år, min är dock nyare, skulle tippa på 1978 om man ser till tillverkningsdatumen på komponenterna.
Om datorena som jag lagar är jämngamla med mig räknas som fornminnen, är jag då också ett fornminne? :humm:"


Det tänkte jag inte på. Jag fyller själv 40 år i år. :oops:
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Om jag fattar rätt så har du alltså ingen klocka från kontrollern i åttan?
Fungerar den såpass i övrigt att du kan skriva/läsa register på den?
Känns ju ovanligt att kontrollern lägger av, men allt är ju möjligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag har mätt klockan på kontrollern och den är död. Väntar på delar innan jag kommer vidare. Vet inte om annat fungerar har inte brytt mig om att testa mer innan jag lagat detta.

Testade också att klippa bort benet på den 74LS00 som sitter direkt efter oscillatorkretsen för att se om den lastade ner klockan. Men det gjorde ingen skillnad. Nu har jag även lött ur den och ersatt den med en ny. Har även lörr ur oscillatorkretsen i väntan på resen av delarna.

En ide ovan var att koppla in en extern klocka istället för den trasiga oscillatorkretsen, men den ideén föll då jag insåg att min funktionsgenerator inte gick högre än 2MHz.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Idag kom komponentadaptrarna (från Swech) och oscillatorerna (från Korea) med posten!
Bild

En enkel lödövning senare:
Bild

Så löda fast det hela på RL8A kontrollern:
Bild

Och vips så laddade disken diskpacken som den skulle. Men glödlampan i "LOAD" knappen lös inte under tiden disken spann upp, så den är troligen trasig.
Bild

Nästa övning blir att köra testprogrammet för kontrollern och sedan disken. Sen ska den andra disken kopplas in och testas.
Skriv svar