TFT display från laptop

Berätta om dina pågående projekt.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

TFT display från laptop

Inlägg av netbear »

Hej

Jag har ett antal gamla bärbara burkar liggandes till ingen nytta. TFT displayerna på dessa är dock helt ok och jag skulle villja koppla dessa till en vanlig stationär dator, för att så småningom kanske kunna bygga en videovägg eller liknande.

Jag har monterat ut en av displayerna, den är tillverkad av IBM och märkt 00K3121 II och 00K3190 och 00K3120. Jag har googlat lite men hittar ingen info om den. Någon som har någon idé hur man pratar med den och vad som skulle behövas för att kunna koppla den till ett vanligt grafikkort?

/Björn
Senast redigerad av netbear 10 juli 2005, 01:40:16, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du nöjer dig med att bara köra den upplösning och refresh-rate som displayen klarar av (ingen omskalning etc) och vill koppla den till en vanlig VGA-kontakt så behöver du en (tre-kanals) AD-omvandlare och något att skapa en pixelklocka med (vanlig kristall-osc eller bätte en PLL).

Vilken upplösning är det på displayerna?
vukan
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2005, 14:28:19
Ort: Huddinge

Inlägg av vukan »

för ungefär 1 år sedan tänke jag göra likadant men hittade då tyvär ingen info. Men igår, efter att ha läst om illuwatar's projekt började jag återigen söka information om just detta och jag hittade faktist en sida som jag tycker var hyffsat bra...

läs hela tråden, följ länkar osv så ska du nog kunna hitta det du söker.


http://forums.bit-tech.net/showthread.p ... ge=1&pp=20


hittade själv den igår natt så jag satt en bit in på småtimmarna och läste...

edit: det största problemet verkar vara att ta reda på pinout och så även i ditt fall.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

cyr skrev:Om du nöjer dig med att bara köra den upplösning och refresh-rate som displayen klarar av (ingen omskalning etc) och vill koppla den till en vanlig VGA-kontakt så behöver du en (tre-kanals) AD-omvandlare och något att skapa en pixelklocka med (vanlig kristall-osc eller bätte en PLL).

Vilken upplösning är det på displayerna?
1024x768 brukar jag köra den i då fyller bilden hela skärmen kör man lägre blir det bara en ruta i mitten.

/Björn
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns interface för TFT-paneler att köpa lösa som du kan mata med lvds eller vga in. Finns bra universalkort som går att programmera för de flesta displaytyper, inte gratis, men billigare än en helt ny tft-panel. Kolla med MIKO de säljer bra interface som går att koppla till de flesta paneler.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

OFT vad är det för bärbara du har, e nån till salu?
Skriv svar