Hydrokopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag har uppgraderat den med plåtskridskor undertill så nu väntar jag bara på att vi ska få lite is och snö här nere :twisted:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Coolt projekt! Vad är nästa etapp? Att trimma motor så att den nästan svävar? :D

Tittar på ditt schema och undrar bara en liten sak: Vad är den lilla kondingen med serieresistor över Source/Drain på MOSFETarna bra för?
Håller påa tt försöka göa mig en egen H-brygga nämligen och försöker bli kompis med MOSFETar...

Förresten, vilken funktion fyller optokopplaren? Förutom som säkerhetskomponent...?
Antar att det är att "boosta" MOSFETarnas gate-spänning till 12V? Det är kanske optokopplare jag saknar i mitt projekt, eftersom det inte funkar :wall:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte varför kondingen sitter vid mosfetarna. Man jag antar att det är för att skydda mosfetarna. Du har rätt att optokopplaren också fungerar som en boost. Man när jag testade kopplingen på protobord så fungerade den utan optokopplare.
Och på mitt nya project "fartreglage delux" så har jag slopat optokopplaren helt där använder jag bara logikstyrde mosfetar.


fartreglage delux är fartreglaget jag ska ha i min ubåt. Det är två fartreglage i ett, fram och back på båda motorerna. Dess utom har jag ha en switchandekanal in till fartreglaget som bestämmer i vilket mode jag kör i. Ubåten ska ha 2 olika kör sätt.
1. normal körning dvs. vänsterspaken styr båda motorerna.
2. bandvangns körning dvs Vänster spaken styr vänstermotorn och högerspaken styr högermotorn.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej. Då antar jag att de inte är så viktiga :vissla:

Jag ska dedikera en fet PIC åt bara en tvåkanalig motorstyrning så kanske allt kommer fungera. Sen får man skicka informationen till den via nån trevlig bus om man vill ändra motorrikting/hastighet.
Fast först ska jag kanske ta reda på om mina MOSFETar gillar logiknivåsignaler.
Jag tror jag startar en egen tråd om jag lyckas bra med detta. För jag styr nämligen inte via fartreglage som du gör...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

$tiff>"För jag styr nämligen inte via fartreglage som du gör..."

När jag syfta på två fartreglage så syftade jag på att jag har två AVR-kretsar som agerar fartreglage, en för högermotorn och en för vänstermotorn.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, jag syftade med på sändaren och överföringsmetoden. Jag kör med digital seriekommunikation, du använder en vanlig RC-sändare. Därav skiljer sig även informationen som ska bearbetas...

Två AVRer för samma process två gånger? Är inte det lite overkill? Eller du kan/orkar inte programmera en AVR till att göra bådas arbete? För den har väl två hårdvaru-PWM-kanaler?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Problemet är att den börjar flippa ut när jag försökte få den att läsa av 3 kanaler. Men två kanaler var inga problem så jag tyckte inte det var lönt att lägga ner X timmar på att försöka optimera koden så att det hade räckt med en AVR krets.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Väcker liv i en RIKTIGT gammal tråd! :D
Tittade på några modellflygare idag och började fundera på hur radiostyrningen fungerar till dessa.
Brukade sökfunktionen här på forumet, och hittade den här tråden.
Vet någon vart schemat till denna konstruktion är? Jag letade på hans arkiv på Geocities, men det blev inte många bilder förrän nån begränsning hindrade mig från att kolla samtliga filer efter schema.

Var finns att läsa mer om hur kommunikationen mellan sändare och mottagare ser ut?
Hur man styr servon lär ju finnas mer om, ska söka vidare på det.
Men om någon har trevliga länkar för att bygga den mottagande delen för R/C så vore jag tacksam om dessa publicerades här! :)
Ska googla vidare en stund.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vilken bump! Det är nästan smisk på sånt :P

Du vill alltså bygga en egen mottagare för RC-signaler? Jag vill påpeka att det är mycket bekvämare att köpa en mottagare och sen bara njuta av att ha alla signalerna uppdelade i varsin kanal.

Ajja, here's some good shit: http://www.veetail.com/HowRCworks.shtml
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Gah! Jag har sökt så jag e alldeles svettig! Kan iof bero på att det är ca 40 grader här inne också... :roll:
Men jag lurar på att uppmana er som kan, att göra en sida på Wikin om servostyrning?
Just nu letar jag själva wikisidan också.. suck.. måste vara värmen.. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Offtopic: Är det verkligen ATCP i ATCP.gif?
Hur minimal mängd har du isåfall använt då du vågar tända på det med en tändare? Då jag gjort ATCP tog jag ca en läskkapsyl full med ATCP, smart som jag var utan hörselskydd. Spillde ut ATCPn på asfalten och slog med det på en hammare. PANG vad det small och hörde knappt något resten av dagen. Har fortfarande tinnitus nuochdå pga detta (det är ett år sedan detta om inte mer).
Resten av ATCPn hade jag i en plastkopp (ca 1,5dl) och tyngde ner dit ett motstånd och drog kablar till ett säkert avstånd och matade lite för mycket effekt i motståndet och det small ordentligt, plastkoppen slets omedelbart i bitar och brann upp. Som tur var jag denna gång smart och hade hörselskydd, och är ännu smartare när jag inte gjort ATCP igen...
Aja detta var väldigt mycket offtopic..var bara tvungen att skriva av mig lite :D
Skriv svar