Restaurera en PDP11/04

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MiaM »

En marginell avvikelse mot nominell maxfrekvens på CPU'n var nog rätt vanligt förr.

VIC-20 körde t.ex. 6502'n på 1,01Mhz medan C64 körde 6510'n på 0,98MHz. Det gjorde för övrigt att kassettbanden blev inkompatibla. Man kunde visst mellanlanda banden i en PET som körde på exakt 1MHz, eller justera hastigheten i bandspelaren :wink: Nåväl, det här var kopplat till videogenereringen på olika sätt. VIC-20 med sin lägre upplösning klämmer in 22 tecken i bredd på ungefär samma utrymme som C64 klämmer in 40 tecken.

PC gjorde ju också detsamma. 4,77MHz valdes för att med 14,31Mhz klocka så kan man dela klockan med tre för att få CPU-frekvensen och dela den med fyra för att få NTSC-färgbärvågsfrekvens för CGA-kortens kompositvideoutgång. De första PC- och XT-moderkorten hade trimkondensator för att få rätt färg från CGA-korten! :wink:

Amiga var också exempel på burk där processorn kördes långsammare än max p.g.a. "videoskäl", 7,14MHz trots att den var specad till 8MHz.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MattisLind »

Det är dags att knyta ihop säcken.

LA30 terminalen fungerade fint. Likaså själva CPUn, minne och bandstationen TU60. Det som saknades var interface-kortet mellan terminalen och datorn. Jag behövde ett LC11 kort. Det visade det sig att det fanns ett i USA som jag kunde få billigt. Med det på plats kunde jag köra min Decwriter som konsol-terminal. Men när jag bootade CAPS-11 fungerade det inte. Det kändes som att det var någon form av interrupt problem. Men var? Det finns inget schema för M7910 / LC11 bevarat så det blev till att för hand gå igenom kortet med multimetern och se hur det var uppbyggt. Medan jag gjorde det upptäckte jag en märklig förbindelse mellan två signaler. Kunde det vara en lödloppa? Ja - det var det. Och nu fungerade faktiskt CAPS-11 på terminalen - och inte bara det även CAPS-11/BASIC fungerade fint att ladda.

Bild

Att köra BASIC på den här är väldigt tålamodsprövande. Eftersom den har så lite minne så använder den overlayer. En runtime overlay och en editor overlay. Så när man trycker i väg RUN så tar det en halv minut innan den startar programmet och sedan tar det en halv minut igen för att komma tillbaka till editorn.

Jag gjorde en kort video på hela projektet.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av kodar-holger »

:bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av pbgp »

Mycket snyggt Mattis!! Man får gratulera till ett lyckat avslut på ett långt projekt! Vad blir nästa ?

Välgjord video också. Roligt att se banden snurra, det är verkligen snigelfart.
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av thomasloven »

Och där kom artikeln på Hackaday också.
Grattis, och fantastiskt job!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av Platis »

Nice! :tumupp: :bravo:
Trevliga övriga videoklipp också(HP9810/30)! :)
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MattisLind »

Det var kul att ni tyckte om den lilla filmsnutten!
pbgp skrev:Mycket snyggt Mattis!! Man får gratulera till ett lyckat avslut på ett långt projekt! Vad blir nästa ?
Nästa? Jag tror det blir denna som behöver pysslas om:

Bild

Den hämtades hos Säter i juli förra året. Det var en reservdelsmaskin. Ett av CPU-korten är märkt med "Faulty 6-1-97": Minneskortet är däremot märkta "Tested 6-1-97 OK" vilket är hoppingivande. Flera fläktar saknas. Nätspänningintaget H400 saknas. Kabeln till konsolen är skadad. Nätagget har en bränd kontakt och en transistor har blivit så varm så att kretskortsbanan har släppt. Dekorationsplastbiten under frontapaneln har trasig gäng på ena sida. Både topp och bottenplåten till lådan saknas och naturligtvis behöver den rengöring förstås.

En hel del att göra alltså men allt är lösbart bara man har tid. Jag tänkte koppla ihop det med en PC05 remsläsare/remsstans och en gammal hederlig teletype (ASR33) och målet är att köra pappersrems-BASIC på den.

Det kommer nog en ny tråd här i sinom tid. Jag har precis börjat titta på nätagget och rengjort frontpaneln.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av pbgp »

Nu ska jag inte lova för mycket. Men jag tror jag har en UNIBUS-expansionslåda liggandes i förråd. Skulle det kunna sitta passande nätagg i den? Om inte annat kanske lock och sådant passar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av anders_bzn »

Det dök upp i rcrpodcast också!

http://rcrpodcast.com/episodes/2015/4/1 ... de-98.html

Grattis!
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MattisLind »

MattisLind skrev:Det var kul att ni tyckte om den lilla filmsnutten!
pbgp skrev:Mycket snyggt Mattis!! Man får gratulera till ett lyckat avslut på ett långt projekt! Vad blir nästa ?
Nästa? Jag tror det blir denna som behöver pysslas om:

Bild

Den hämtades hos Säter i juli förra året. Det var en reservdelsmaskin. Ett av CPU-korten är märkt med "Faulty 6-1-97": Minneskortet är däremot märkta "Tested 6-1-97 OK" vilket är hoppingivande. Flera fläktar saknas. Nätspänningintaget H400 saknas. Kabeln till konsolen är skadad. Nätagget har en bränd kontakt och en transistor har blivit så varm så att kretskortsbanan har släppt. Dekorationsplastbiten under frontapaneln har trasig gäng på ena sida. Både topp och bottenplåten till lådan saknas och naturligtvis behöver den rengöring förstås.

En hel del att göra alltså men allt är lösbart bara man har tid. Jag tänkte koppla ihop det med en PC05 remsläsare/remsstans och en gammal hederlig teletype (ASR33) och målet är att köra pappersrems-BASIC på den.

Det kommer nog en ny tråd här i sinom tid. Jag har precis börjat titta på nätagget och rengjort frontpaneln.
Det blev ingen tråd på det här... Men här kommer två små videosnuttar som kan vara av intresse.

https://www.youtube.com/watch?v=vClFeqLatQQ
https://www.youtube.com/watch?v=lLNLYwdzyHo

PDP-11/05 restaurering
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av anders_bzn »

Bra jobbat och snygga filmer!
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av pbgp »

Snygga maskiner! Jag har faktiskt inte sett en PC05 in action så det var kul.

Vad är det du laddar först när du ska läsa in basic? På PDP-8 togglar man ju RIM loader som läser in BIN loader som läser det sista men du verkade ha ett extra steg.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MattisLind »

Det är ganska likt PDP-8. Man togglar in en boostrap som laddar in en Absolute binary loader. Den måste sättas i läsaren så att den ligger där koden är 351 oktalt, inte tom remsa. Sedan kör man run från xx7744. Därefter lägger man BASIC (eller annan binär-remsa) i läsaren och trycker CONT.
Skriv svar