Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Sitter thermistorn ordentligt inne?
Sitter den bra, men för långt ut, kan det ju bli högre temperatur då den mäts på kallare ställe.
Dvs det blir ett "osynligt" problem om man varit ordentlig med att sätta fast den stabilt, men aningen för långt ut. Åsså kan den ha flyttat på sig.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Det är ingen skillnad på andra rullar. Känns som det är något mysko med dessa två.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Du kan ändra nedre gränsen, i firmware, så just det är ju inget direkt problem.

Hur uppför sig tråden?
Det förutsätts att du bytt fram och tillbaka mellan rullarna och använt samma inställningar.
Även att hänsyn tagits till varierande egenskaper från olika färger.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Det är en vit rulle från 3D Prima, problemet är det jag upplevt med andra rullar när det är för varmt, det läcker ur munstycket och det kommer för mycket plast så det blir att se lite slafsigt ut, sämre detaljer och ojämnt flöde. Det var därför jag tänkte att jag skulle sänka temperaturen till dess att det försvann men det gick som sagt inte att sänka under 170. Har aldrig behövt köra PLA så lågt någon gång.

Jag har en moddad version av firmwaren, har glömt var koden är så jag vill helst undvika att ladda om ifall det förstör något annat då jag inte kommer ihåg allt som är ändrat. Men jag har väl inget val om jag inte vill slänga rullarna.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Och inget av detta när du kör med andra rullar?

Var läcker det?
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Ur munstycket, brukar bli så när det är för varmt oavsett rulle men då snackar vi över 200 grader inte 170 grader, var därför jag tänkte att det kanske hänt något med plasten efter att jag kört den i ugnen. Helst så ska det ju inte komma ut någon plast ur munstycket om man inte matar tråden men om det är för varmt så läcker det ut lite ändå utan att mata. Sänker man temperaturen så brukar det bli bättre.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av tecno »

Har du koll på att 'retract' av tråden verkligen fungerar?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Det låter onekligen som en anledning kunde vara att det inte finns något bundet vatten i tråden.
Vatten som annars skulle kyla, relativt, när det kommer fritt.

Samtidigt låter det aningen extremt.
Vilket vi iofs har lärt oss - att det är både små och absurda saker som ställer till det.

Bara för att trippelkolla... Om du först kör med "torr" tråd, sedan växlar till och kör samma G-code med "fuktig" och sedan växlar igen, till "torr" så är det bara problem med de två [olika] "torra" trådarna?
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Ska göra mer tester imorgon, ska då också testa en rulle som jag vet fungerar bra.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Har ni sett nya Vertex nano?

http://vertex3dprinter.eu/producten/vertex-nano/

Hemsidan börjar med orden "Accurate, easy and Nano sized 3D Printing"

Kolla sedan deras egna video!



vid 1m50s så kan man se Vellemans ökända vobbel på Z:


Vid 5m10s: tittar man noga kan man se hur hela Z släden vobblar, om man kan se det så tydligt på en halv-daskig Youtube film, hur illa blir verkligheten då?



Tycker det är synd att de spottar ut så ogenomtänka maskiner...
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Vad ser man vid 5:10?
Det enda jag ser är en Home.
Dvs X, Y & kollar sina respektive utgångspunkter.
Vilket går till så att vardera går till sitt ändläge, går tillbaka några millimeter och sedan, med lägre hastighet, hittar ändläget mer lugnt.

Vad ser man vid 1:50?
Jo, gängstången ser ut att röra sig ojämnt, i sidled.
Delvis en optisk synvilla.
Jag ser däremot inte att munstycket rör sig i sidled?
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Den har jag missat, har dock ingen användning av en så liten skrivare.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Någon mer än jag som fortfarande kör med K8200? Har nu äntligen installerat K8203-uppgraderingen efter att det har blivit stopp i orginalet flera gånger på kort tid. Till er som gjort samma uppgradering har jag några frågor:

1. Skulle någon kunna skicka en Slic3r/Cura konfiguration som fungerar bra med K8203-uppgraderingen? Har inte hunnit mecka så mycket ännu med inställningarna men med installningarna som man kan ladda ner från Velleman så blir utskrifterna sämre än med orginallösningen.

2. Behövde ni göra några andra moddar för att få tillfredställande utskrifter med K8203? Har läst om folk som behövde fila av ett varv på fjädern som trycker filamentet mot matarhjulet för att det annars gick för tungt. En annan sak jag läst är att folk har moddat kortet så att extrudermotorn använder 1/16 steg efter drivarbytet precis som innan (det blir tydligen 1/32 steg när man byter till den nya drivaren) för att få mjuk och fin matning. Jag misstänker att min extruder inte går mjukt för jag tycker mig höra ett misstänksamt ljud samt att linjerna som matas ut inte är lika släta och fina som innan jag installerade K8203 men det kan ju också bero på slicer-inställningarna. Den nya drivaren är inställd av Velleman på 0.90-0.92 volt, kommer inte ihåg exakt.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av XorXaX »

Hej,

jag använder fortfarande min Velleman K8200, men med en hel del moddar. Dock inte K8203.
Jag satte dit en E3D v6 för några månader sedan, och ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare. Kör med samma extruder motor som tidigare, bara bytt hotend.

Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med K8203.

Här är min senaste print, Flowalistik's Low-Poly Totodile. 18 timmars print, 200 mm hög :)
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Har aldrig maxat Z någon gång, bra att det går att köra långa utskrifter utan att något ballar ur. :)

Är glad att jag fått bort orginalextrudern tycker den är klumpig och svår att underhålla, tyvärr var det ju inte bara så enkelt som att byta till K8203 och sedan tuta och köra dock. Tror det kommer bli bättre än orginalet bara jag får bukt med det som jag nämner ovan, ska labba mer till helgen.
Skriv svar