Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av MadModder »

Här är en snubbe som återvinner plast
Massa videor om den där extrudern, men detta avsnitt visar i detalj hur den är uppbyggd.
reconnnn
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 oktober 2009, 11:42:48
Ort: Malmö

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av reconnnn »

Jo jag har sett diverse projekt som gör det men alla verkar smått livsfarliga. Dessutom verkar de flesta använda PLA pellets. Det jag skulle vilja göra är att återvinna gammla prints. Det bästa vore nog något företag som gjorde det till ett lägre pris än ny PLA. Typ man sammlar på sig under några månarder och sen skickar en låda full med skräp till dem och hem får man återvunnen PLA som man kan använda till nya saker. Jag tycker det vore sjukt smidigt dessutom miljövänligt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av ElectricMan »

Går ju att bygga en maskin som strimlar ner failade prints till små pellets också, sen kan man köra det i en vanlig filamentextruder.
Tänk typ pappers-shredder.
reconnnn
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 oktober 2009, 11:42:48
Ort: Malmö

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av reconnnn »

Jo klart typ det dessa gör med ganska dåligt resultat imo :P


Men med något lite kraftfullare så hade det gått. Men blir nog en dyr maskin att bygga. Tar nog lång tid och många misslyckade prints innan man får någon lösamhet i det.
Användarvisningsbild
Centimeter
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 oktober 2013, 15:09:45
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Centimeter »

reconnnn skrev:Jo jag har sett diverse projekt som gör det men alla verkar smått livsfarliga. Dessutom verkar de flesta använda PLA pellets. Det jag skulle vilja göra är att återvinna gammla prints. Det bästa vore nog något företag som gjorde det till ett lägre pris än ny PLA. Typ man sammlar på sig under några månarder och sen skickar en låda full med skräp till dem och hem får man återvunnen PLA som man kan använda till nya saker. Jag tycker det vore sjukt smidigt dessutom miljövänligt.
Visst skulle det kännas bra, det kan jag hålla med om.
Fast eftersom PLA kostar ungefär 15 kr/kg, så blir portot dyrare än förtjänsten. Dessutom så äter den extra frakten upp miljövinsten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av MadModder »

Dessutom blir hållfastheten i plasten sämre för varje gång den smälts. Polymerkedjorna i den bryts sönder mer och mer.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

En "bumper" till Arduino Uno
713.jpg
Sargen består av ett lager
714.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

La upp två varianter av "bumpern" på Thingiverse

http://www.thingiverse.com/thing:304945
reconnnn
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 oktober 2009, 11:42:48
Ort: Malmö

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av reconnnn »

Centimeter skrev:
reconnnn skrev:Jo jag har sett diverse projekt som gör det men alla verkar smått livsfarliga. Dessutom verkar de flesta använda PLA pellets. Det jag skulle vilja göra är att återvinna gammla prints. Det bästa vore nog något företag som gjorde det till ett lägre pris än ny PLA. Typ man sammlar på sig under några månarder och sen skickar en låda full med skräp till dem och hem får man återvunnen PLA som man kan använda till nya saker. Jag tycker det vore sjukt smidigt dessutom miljövänligt.
Visst skulle det kännas bra, det kan jag hålla med om.
Fast eftersom PLA kostar ungefär 15 kr/kg, så blir portot dyrare än förtjänsten. Dessutom så äter den extra frakten upp miljövinsten.
Jo fast köper du PLA för 15kr/kg så får du inte det på rulle utan pellets och behöver någon typ av maskin för att göra om det till fillament. Så det är ju den delen man betalar för. Men det kanske är sant att det inte finns någon direkt vinst utan att porto blir dyrare ändå. Så det hade krävts att det var ett lokalt företag med andra ord vilket vi nog får vänta länge innan det sker. Speciellt om PLAn blir sämre varje gång den används.

Är det någon som har någon ide på vad man kan testa skriva ut med FlexPLA?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

dbostream skrev:Skrev ut en fälg till mitt däck jag skrev ut häromdagen. Ska gå över den med en fil för att snygga till den lite.
Jag har försökt att skriva ut den flex som 3dverkstan har som heter "black flexible fpe" men det funka inte. Tråden snodde runt i extrudern och kom inte ner till hotend'en.
Hur bar du dig åt för att få till det där?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Meduza »

Själv skrev jag ut saker i just FlexFPE häromdagen, det var ju dock inte på en K8200, men det borde ju snarare fungera bättre på en K8200 eftersom att extrudern inte är av Bowdentyp... eller är extrudern såpass otight designad att filamentet kan dra runt i extrudern?
reconnnn
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 oktober 2009, 11:42:48
Ort: Malmö

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av reconnnn »

Fick bli en bumper till min Nexus 5 :D
Fungerade riktigt bra faktiskt på det 3dje försöket :P

Försök 1 så lossnade det lite mycket från byggplatformen så avbröt det.
Försök 2 så verkar det blivit lite stopp i extrudern vilket löstes snabbt med lite rengöring.

Men blev nöjd med resultatet. Kommer nog dock inte använda det i framtiden men var ett intressant experiment. Väldigt imponerad av de frihängande stycken.
20140421_130425.jpg
20140421_130418.jpg
Det är denna modell som jag skrev ut http://www.thingiverse.com/thing:205392
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Eli »

How to make your PLA prints flexible and softer.
xadhoom
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2014, 22:46:56

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av xadhoom »

dbostream skrev:Någon som testat kleta in bädden med limstift vid utskrift av ABS? Det ska tydligen fungera ganska bra även om man bara får upp tempen på bädden till ca. 60-65 grader.

Bild
limstift har jag ej testat, men själv använder jag ABS-juice- Aceton som jag löst ABS plast i som jag sedan stryker på bädden och låter acetonet dunsta bort, har nästan inte haft några problem med att få det att fastna sedan jag började använda det.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

stenD skrev:
dbostream skrev:Skrev ut en fälg till mitt däck jag skrev ut häromdagen. Ska gå över den med en fil för att snygga till den lite.
Jag har försökt att skriva ut den flex som 3dverkstan har som heter "black flexible fpe" men det funka inte. Tråden snodde runt i extrudern och kom inte ner till hotend'en.
Hur bar du dig åt för att få till det där?
Gjorde inget speciellt, körde ner tråden som vanligt. Kanske var en lyckoträff ska testa mer senare.
Skriv svar