Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av ElectricMan »

Jo, det såg jag. Kanske skulle ha ställt frågan såhär istället, vad använder du rören till? :P
Är det bara vatten eller är det något roligare?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av BEEP »

@drh, PLA?

@Stingh
namnlös.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Kulla »

Så nu har jag kommit så lång som montering av hotend och där kommer visa problem :)

Först NTC thermistor är helt annat än den i manualen och jag vet inte vad är bra sätt att montera den samt det går inte att ta ner den värmeisolation som sitter på värmare, vågar inte dra för hårt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

@ BEEP - Japp

Nästa print
653.JPG
Vad ska det här bli?
654.JPG
En hållare för engångshyvlar
655.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

ElectricMan skrev:Jo, det såg jag. Kanske skulle ha ställt frågan såhär istället, vad använder du rören till? :P
Är det bara vatten eller är det något roligare?
Då får du också ett annat svar :)
Dock tråkigt, dom är till elementen.
Plinkington
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2014, 00:37:10

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Plinkington »

Kulla skrev:Så nu har jag kommit så lång som montering av hotend och där kommer visa problem :)

Först NTC thermistor är helt annat än den i manualen och jag vet inte vad är bra sätt att montera den samt det går inte att ta ner den värmeisolation som sitter på värmare, vågar inte dra för hårt
Jag tror jag fick samma som du, fick ta med tång för att få av värmeisolationen, om det är samma så ska du klippa ena på mitten sen sätta tillbaka på värmaren.
Den andra är för thermistorn, du trär över den efter du lödat på kabeln se till att det blir fina släta lödningar annars drar du sönder isolationen. Om det är samma som min ska där finnas ett litet hål att trä thermistorn igenom sen böjer du bak ena benet och sätter fast med bricka och skruv.

Om det inte är samma utförande som min, inget hål igenom, Så ska du sätta den på utsidan och hålla bägge benen med brickan.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Kulla »

Ok, jag testar i morgon.

Tack för svaret.
Stingh
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 september 2008, 22:18:41
Ort: Kävlinge / Hofterup

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Stingh »

drh,
Lånar din tråd för att berätta lite om mina erfarenheter av att använda Cura och Slic3r.
Tror att ganska många följer denna trevliga tråd och om det inte är passande kan säkert en moderator flytta den till en egen ny tråd.

Läser ofta att man tycker Cura fungerar bättre och gör en finare plastbit. Har nog själv oftast använt Slic3r då den är integrerad med Repetier och således lätt att använda. Jag gjorde nu en utskrift av ett lock till min vobbel eliminater för högersidan även med Cura för att jämföra.

Använde följande med inställning:
Slice3r Version 1.0.0RC3
Cura Version 14.03

Utskriftshastighet perimeter 30mm och infill 50 mm.
Infill 50%
Lagerhöjd 0.2 mm
Print temp 190°

3 perimeter för Slice3r och Shell thickness 1.2 för Cura.

Skall tillägga att för Cura slicade jag biten med Shell thickness mellan 0.9 - 1.5 med 0.1 intervall och studerade resultatet i
Repetier för att hitta som jag tyckte bästa upplösningen på lageruppbyggnad och fann 1.2 som testet gjordes på.

Tack för lånet drh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Klart att du får låna tråden.

Har själv heller aldrig blivit riktig vän med Cura, visst kan Slic3r ha en del konstigheter för sig ibland men det är ändå den som funkar bäst även för mig.


Intressant läsning, välkommen åter :)
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Jan E »

Tänkte att eventuellt min erfarenhet kunde vara av intresse för den här tråden och dess följare. Jag köpte min byggsats för någon månad sedan på Kjell & Co i Uddevalla. Hur som helst det tar ju ett tag att pula ihop 10 kg smågrejor till en 3D printer. Nåväl, jag följde intruktionerna mycket noggrant. Efter att spänningen på drivarna var justerade (där rekommenderar jag för övrigt en kompis medverkan) så var det så äntligen dags för att se om "bygget fungerade" Mitt bygge fungerade inte. Nu i efterhand vet jag varför. Jag laddade helt enkelt ner den "senaste" progamvaran istället för den rekommenderade och det sket sig. Tänkte att det kunde vara bra att veta. I samband med detta vill jag berätta att jag fått mycket bra hjälp av Christian på Kjell & Co support i Malmö...
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Jaha, nu vart det stop bokstavligen i extrudern alltså.
Jag har skruvat isär och det har nog varit stop i teflondistansen och den har jag borrat sönder nu :)
En beställning på en ny hotend från open-electronics har lagts + hobbed bolt samt ett munstycke på 0.3 mm
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Är det här hela hotend påsen (#31)? Billigt isf med tanke på vad det kostar på andra ställen.

https://store.open-electronics.org/inde ... ng_section

Blev sugen på ett sådant där munstycke jag med, antar att det är samma gäng.

Hur mycket blev frakten?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

blev 103 totalt varav frakten 12, vat 18 euro
Senast redigerad av stenD 25 mars 2014, 07:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Jan E skrev:Tänkte att eventuellt min erfarenhet kunde vara av intresse för den här tråden och dess följare. Jag köpte min byggsats för någon månad sedan på Kjell & Co i Uddevalla. Hur som helst det tar ju ett tag att pula ihop 10 kg smågrejor till en 3D printer. Nåväl, jag följde intruktionerna mycket noggrant. Efter att spänningen på drivarna var justerade (där rekommenderar jag för övrigt en kompis medverkan) så var det så äntligen dags för att se om "bygget fungerade" Mitt bygge fungerade inte. Nu i efterhand vet jag varför. Jag laddade helt enkelt ner den "senaste" progamvaran istället för den rekommenderade och det sket sig. Tänkte att det kunde vara bra att veta. I samband med detta vill jag berätta att jag fått mycket bra hjälp av Christian på Kjell & Co support i Malmö...
Jag fick ställa om skrivarinställningarna för att få skrivaren att fungera med nya programvaran.

com-porten kan variera mellan datorer.
656.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

Någon som kan rekommendera en butik som säljer ett paket med kortare stumpar av PLA i olika färger? Vilka färger är inte så noga.
Skriv svar