Frigolitskärare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Frigolitskärare

Inlägg av Macce »

Har experimenterat lite med att skära frigolit med en varm järntråd, fungerar riktigt fint.
Dock är det lite klumpigt att försöka böja tråden medan man skär så gjorde ett litet verktyg för detta.

Bild

Verktyget består av en 90cm lång 10mm alurörbit som är bockad 30cm från båda ändorna. Smetade ut lite sikaflex (lim) som isolation och klibb i ändårna och lite plast ovanpå. Järntråden spände jag som bilden visar mellan plastbitarna och anslöt matningskablarna ca 2cm ifrån ändorna, för att undvika att plasten smälter.

När man drar lite kräm i tråden...

Bild

...så börjar den bli lite varm och fin...

Bild

Testade denna i garaget, och gaserna från bränd frigolit är knappast speciellt hälsosamma, så kom fram till att det är bättre att testa med en träbit...

Bild

Den börjar direkt ryka och bränner snabbt genom den. Lite får man trycka på men annars går det bra.
Skär man frigolit får man nästan mera bromsa farten än trycka på, frigoliten "faller" genom tråden.

Att göra denna lilla grej tog ca 10min, alla använda delar är skrot som jag redan hade.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Smidigt.

Själv har jag en tråd som är mycket tunnare. Du behöver inte heller ha den glödande, blir renare "snitt" om den inte är lika varm.

Men det där med att sätta upp den så där har jag inte tänkt på innan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att ha den glödande är ju inte särskilt bra. Dels blir det som sagt en massa gaser som inte är så trevliga att andas in, och dels blir det gärna bränt på frigoliten. Prova med 3-4A istället.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Jag gjorde en sån där apparat en gång. Jag byggde den som en sticksåg så att säga.

En bit från en vit skåplucka som botten, en enkel arm som nådde cirka 50 cm in över skivan. Tråden gick från armen ner genom skivan. Med den hade man perfekt kontroll och jag skar ut all möjligt, bokstäver till skyltar osv.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag byggde en sån för att skära ut vingar till ett rc-flygplan, men då använde jag clas ohlsons motståndstråd.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

-- citera inte föregående inlägg, skriv hellre vem inlägget syftar på // strombom

Får man fråga om detaljerna, längd på tåden, ström, typ av tråd...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag köpte en billig reglerbar ac-dc omvandlare på kjell, tror max var 2A. Ungefär 1 meter tråd spände jag upp på ungefär så att det fjädrade lite och tråden var ordentligt sträckt. Artikelnummer på clas-ohlson är 49-210

För att skära ut vingarna klippte jag ut två vingprofiler i aluminium som jag limmade fast på vardera sida av skumplastblocket. Sedan var vi två personer som förde tråden längs de pålimmade aluminiumbitarna.

/Johan
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vet inte om du menar mig eller strombom nu, men jag använde "helt vanlig järntråd", dvs vad jag hittade hemma. Längden på tråden tog jag på känsla, ca 35cm skulle jag tippa till längd (varav 30cm är spänt, resten är fastsättning).
Strömmen jag körde genom syns ju på amperemätarn (@ca 15VDC), men som tidigare nämnts, mindre räcker.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Synd bara att denna typ av skärning/kapning luktar själva fan, sörj för god ventilation.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Inlägg av mattej00 »

kanske inte lukten som är den värsta, med tanke på att frigolit är nån form av plast så antar ajg att bränd frigolit är ungefär lika nyttigt att andas in som att röka, om inte värre, enda skillnaden är väl att man lär ju inte bli beroende.
Skitsamma, snyggt projekt 8)
Skriv svar