Manuell RGB-matris

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Manuell RGB-matris

Inlägg av PHermansson »

Funderar på att bygga en belysning till ett vitrinskåp. Lysdioderna jag funderar på är RGB-dioder från einar(?), himla trevlig spridning på dem. Någon komplicerad styrning med PIC har jag inte tid att fixa nu, så jag tänkte mig en manuell styrning. Skulle detta schema fungera?

Bild

Sedan borde man lägga till en opamp med ett fotomotstånd så att man slipper tända och släcka, men det är ett senare problem.

*EDIT* Måndag morgon, seg i huvedet... :) Visst vore denna konstruktion ett bra sätt att elda upp potentiometrarna?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det där är nog det sämsta sättet att reglera ljusstyran på. Det är bättre att använda en spänningsregulator (LM317 till exempel) eller PWM-styrning. Det sistnämnda är mest avancerat men ger bästa resultat och högst verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Japp! Det kommer att lukta riktigt illa!

Varför mata med 5V?

Mata med högre spänning och seriekoppla ett antal, t.ex. 24V.

Då kan du seriekoppla alla de röda. Även alla de gröna, de blå kan du seriekoppla i 2 rader om 5 LED. Dessa 2x5 kopplar du paralellt med ett litet motstånd i varje slinga för att utjämna olikheter.

Sen tar du 3 st. BD135 (liknande), kopplar LED:nas katod till +24V och anod till kollektorn. Ett motstånd (för varje transistor) om ca: 27 ohm (det halva för den blå stripa) mellan emitter och GND. Varje pot. kopplas sedan med ena ytterdelen via ett motstånd till GND, andra via ett motstånd till +24V och glidaren till var sin bas. Motstånderna "över" och "under" pottarna väljs så att att det lägst kan komma ut 0,5V och högst 1,2V.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tror inte det går att seriekoppla eftersom de har gemensam katod.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

Icecap skrev:Japp! Det kommer att lukta riktigt illa!

Varför mata med 5V?

Mata med högre spänning och seriekoppla ett antal, t.ex. 24V.

Då kan du seriekoppla alla de röda. Även alla de gröna, de blå kan du seriekoppla i 2 rader om 5 LED. Dessa 2x5 kopplar du paralellt med ett litet motstånd i varje slinga för att utjämna olikheter.

Sen tar du 3 st. BD135 (liknande), kopplar LED:nas katod till +24V och anod till kollektorn. Ett motstånd (för varje transistor) om ca: 27 ohm (det halva för den blå stripa) mellan emitter och GND. Varje pot. kopplas sedan med ena ytterdelen via ett motstånd till GND, andra via ett motstånd till +24V och glidaren till var sin bas. Motstånderna "över" och "under" pottarna väljs så att att det lägst kan komma ut 0,5V och högst 1,2V.
Du värkar ju vara kunning i det här med elektronik men vet du inte vad rgb lysdioder är? har då aldrig sett några sådana med separata katoder och anoder
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

SanSao: varför kräver Icecaps lösning separata katoder?
Alla katoder ska ju anslutas till 24V altså är det ju bara bra om de sitter ihop...
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

AndLi skrev:SanSao: varför kräver Icecaps lösning separata katoder?
Alla katoder ska ju anslutas till 24V altså är det ju bara bra om de sitter ihop...
nej allas katoder skall inte anslutas bara första katoden i slingan på de 15 dioder eller vad det var eftersom de skulle serie kopplas!

Edit: 10 dioder
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Just det, den biten missade jag.

Nåväl, samma princip kan användas med lite omräknade komponentvärden, alltså 3 variable konstantströmsgeneratorer.

varje diod tycker jag skulle ha en liten motstånd för att begränsa spridningsströmmarna.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

SanSao skrev:
AndLi skrev:SanSao: varför kräver Icecaps lösning separata katoder?
Alla katoder ska ju anslutas till 24V altså är det ju bara bra om de sitter ihop...
nej allas katoder skall inte anslutas bara första katoden i slingan på de 15 dioder eller vad det var eftersom de skulle serie kopplas!

Edit: 10 dioder
Öoops.. se det stämmer ju... läste visst lite slarvigt..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack för alla förslag! Icecap's idé var ju inte sämre än min i alla fall :)
Någon med bättre minne än jag som har schema på strömgenerator? Har en del MosFet's liggande, kan man använda dem kanske?
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

PHermansson skrev:Tack för alla förslag! Icecap's idé var ju inte sämre än min i alla fall :)
Någon med bättre minne än jag som har schema på strömgenerator? Har en del MosFet's liggande, kan man använda dem kanske?
jag tycker du skall använda en RGB power led , finns med upp till 60lm men de är lite svåra att få tag på :p då skulle du bara behöva några stycken och skulle kunna köra på 5v utan för stora förluster.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tja, antalet bestäms mest av den fysiska placeringen. Skåpet har fem ganska breda hyllor, så jag tror två dioder per hylla blir fint.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

ja då går det ju inte så bra med färre! eller så byter du till glas hyllor blir himla snyggt :p
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Tror inte det schemat kommer fungera.
Dioderna varierar ju lite i sina värden vilket kommer få till följ att en av t.ex. de gröna kommer tända föra de andra och all ström kommer antagligen ta den vägen, eller så tänds de andra i olika takt varefter du ökar strömmen.

I alla fall såg jag det fenomenet när jag kopplade en resistor till alla tre anoderna på en rgb-diod. De ligger i och för sig väldigt olika i framspänning, jämnfört med tre gröna. Fast det är väl bara att testa och se.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fast nu när jag har funderat lite på det så ser man ju att det inte är enklare att göra en enkel konstruktion :) Det enklaste rent fysiskt är givetvis en Pic med några motstånd och fet:ar. Fick min pwm-kod att fungera nu så det blir nog den varianten *startar Eagle*

Edit:
Har lagt upp ett schema här:

http://patrikhermansson.se.scorpionshop ... board3.jpg

Ser väl fint ut?
Skriv svar