DennisD7's CPLD-PacMan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

DennisD7's CPLD-PacMan

Inlägg av DennisD7 »

Hej alla!
Jag är ny både här på forumet och även ganska grön vad gäller elektronik. Jag har pluggat en del datavetenskap och i det ingick mikroprogrammering och en hel del om logik osv, men det var mest teoretiskt. Jag började komma igång med att löda saker först för ca ett halvår sen.

Grön ja... Jag har länge velat bygga en krets som simulerar PacMan i minimalistisk form. Dvs: ca 4 x 5 lysdioder där man styr en gul punkt i en labyrint, äter upp alla gröna punkter och aktar sig för 1-2 röda spökpunkter. Tills nyligen trodde jag att jag antingen skulle bli tvungen att löda alla grindar själv, eller anlita en fabrik att bygga ett chip åt mig.

Bild

Sen hörde jag talas om FPGA:er och CPLD:er och min lycka var gjord. Sen hände följande:
1. jag köpte en utvecklingsplatta för Xilinx CPLD (xcr3064xl med 1500 grindar). (<--ca en vecka sedan)
2. jag hittade det här forumet.
3. jag hörde här talas om PIC-programmering.
Hade punkt 3 kommit tidigare skulle jag nog inte utfört punkt 1.

Min plan nu är att göra en handhållen enhet med 5 x 7 ytmonterade röd/grön-lysdioder, 4 (el 5) knappar, en ytmonterad programmerad cpld, något sött knappbatteri eller så, allt på ett cd-skiv-stort hemmaetsat kretskort, vackert inhyst mellan två snillrikt ornamenterade plexiglasskivor.

Jag måste i princip lära mig göra allt, men det ska nog gå (tvivlaren kan besöka sidan för mitt förra projekt Pong :D)

Senaste nytt: Jag lyckades just med alla stegen i att programmera min CPLD, dvs inkoppling och överflyttning av program osv. (2 switchar.. AND-grind.. 1 lysdiod)


OK, ni får höra mer när jag kommit längre.

/DennisD7
Senast redigerad av DennisD7 25 januari 2005, 17:56:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
teodorl
Inlägg: 97
Blev medlem: 29 december 2004, 00:45:26
Ort: Sthlm

Inlägg av teodorl »

Fint pong. :)
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Tack tack! :)
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Riktigt snygg pongspel det där, perfekt födelsedagspresent till farsan. Får man sno idén? :) Vart fick du tag på skärmen någonstans?
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jadå, sno på bara =]

TV: Clas Ohlson, ca 200 kr
Pong: Elfa, 190 kr
Lysande arkadknappar: OzStick, typ 20 kr styck
...resten går nästan av sig själv. Jag ska skriva en utförligare beskrivning på sidan när jag får tid... säg till om du inte kan vänta. =)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Mycket läckert pong-projekt! Ser fram emot ditt nästa.

Skulle någon kunna förklara lite mer hur man skickar signaler till tv:n med en pic? Länk kanske?
Såg inte särskilt avancerat ut... men det är det antagligen :)
Senast redigerad av jack 14 januari 2005, 14:06:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Själva pongspelet (edit: alltså kretskortet) var bara en byggsats, så jag har ingen aning :?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Såg det :) Ändrade därför min förra post lite..
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

DennisD7: tjusigt...å billigt...vaket av dig, det där med TV:n....200 spänn för en liten TV...å sen kan man få betala 300-400 kr (eller mer) för en "ASCII-display" :humm:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Coolt, den där måste jag visa på ett arkadforum som jag håller till på.

EDIT... Såg just att du redan varit där...
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

:D

Tur att du hann upptäcka det va? ..tack tack.
Den här tråden gick ju snabbt off-topic tycker jag...
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Update på CPLD-grejen:
Jag har nu lyckats få bukt med den ganska snåriga programvaran. Ett tag trodde jag att jag skulle behöva göra allt i VHDL (dvs skriva ut alla tråkiga kopplingar som text), men sen hittade jag ett delprogram i WebPack där man kan placera ut logiska symboler och rita kopplingar. Jag vet nu också hur man tilldelar vilka pinnar som ska användas, och såklart hur det går till att ladda in .jed-filen i CPLD:n.

Plan:

1. Programmera Pacman i CPLD.
- lyckas få Webpack att funka. #DONE# :)
+ bygga en prototyp till displayen.
+ koppla displayen till CPLD:n och få den att funka.
- programmera: en punkt som flyttar sig som pacman.
- ... en databank med "piller".
- ... pillerna "äts upp" av pacman
- ... labyrintens väggar (restriktioner på pacman).
+ bygga ny displayprototyp med 2 lysdioder per punkt (r/g) och rätt antal punkter (5x7), alternativt: display med tvåfärgade lysdioder.
- programmera: grafiken så att pacman blir gul och pillerna gröna.
- ... 1-4 "spöken", dvs röda punkter.
- ... spökena rör sig bra och enligt labyrinten.
- ... spökena är farliga för pacman och orsakar omstart av rundan.
+ testa, justera, ordna poängsystem och extrafunktioner.

2. Tillverka ett kretskort.
- bygga en prototyp med display, knappar, fristående CPLD och batteri.
- bygga ny prototyp som är någorlunda snygg.
- prototyp av displayen med ytmonterade lysdioder.
- ytmonterad version av CPLD:n.
+ utforma och etsa beta-versionen av kortet, löda alla komponenter, testa.
+ utforma och etsa den slutgiltiga versionen.

3. Tillverka ett hölje.
- såga till en prototyp för hand i 4 mm plexi, se hur den blir.
- måla och testa.
- utforma slutgiltigt hölje i plexiglas.
- kontakta någon med fräs.
- bygg ihop maskinen.

4. Dokumetera allt och leva lycklig i alla min dar.

Som sagt, det här ska nog gå bra. :D
/DennisD7
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Kul att se att hobbyrummet på Astrakangatan kommer till användning :D

Snyggt pong! Ska bli spännande att se hur det går med PackMan.

Arvid
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ah! en stalker! :D
...Sprintkabbet försvinner snart tror jag, passa på och prova det. Du sätter i sladden (då hörs ett högt sprak), väntar i 1-3 min på att skärmen ska börja lysa (den fladdrar jättemycket), lägg i 2 kr 8) (du kan låna två från myntluckan om du sträcker dig in på baksidan under skärmen) ... and Sprint away! Det är en trött gammal goding, men funkar någorlunda ändå.

Pacman kommer att bli skitbra =]
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur ska du få till en labyrint på 5x7 pixels? Om du ska ha "ytterväggar" på labyrinten så är det bara 3x5 pixles kvar innuti den. Och då är det ju bara som ett hål i mitten. Sedan tar gubben och spökena upp 5 pixel av dom 15 tillgängliga. 10 pixel kvar att gå på.

Det skulle nog bli spelbarare om du kunde knöla in 4 st 5x7-displayer istället så att det blir 10x14 pixels....

Men huga - jag vågar inte ens tänka på hur det hela ska implementeras i (diskret) logik. Dock så låter det som en kul utmaning. ;-)
Skriv svar