Manuell RGB-matris

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

frejo skrev:Tror inte det schemat kommer fungera.
Dioderna varierar ju lite i sina värden vilket kommer få till följ att en av t.ex. de gröna kommer tända föra de andra och all ström kommer antagligen ta den vägen, eller så tänds de andra i olika takt varefter du ökar strömmen.

I alla fall såg jag det fenomenet när jag kopplade en resistor till alla tre anoderna på en rgb-diod. De ligger i och för sig väldigt olika i framspänning, jämnfört med tre gröna. Fast det är väl bara att testa och se.
Hmm, hur kunde du upptäcka det fenomenet genom att testa på en RGBdiod? Det behövs väl flera dioder för att man ska kunna se om det är någon skillnad på dom?

Bara man separerar så att varje enskild färg får lika hög ström så borde det bli samma färg, iaf om det är bra kvalitet på dioderna.

Kan man inte använda icecaps idé men parallellkoppla alla? Dvs, göra precis som PHermanssons första schema men istället för att bara använda potentiometrar sätta transistorer, som klarar effekten, potentiometrarna och så kylelement för transistorerna.

Detta gäller ju förstås bara om frejos teori inte stämmer, frågan är om PWM kommer lösa det problemet? De blir ju fortfarande olika starka, om man inte sätter ett individuellt motstånd på varje lysdiod.

Hoppas det går att förstå det jag skrivit.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Nej som sagt hade jag bara en diod och då märktes problemet väldigt tydligt i och med att färgerna ligger väldigt olika i framspänning.
Dock misstänker jag att det kan uppkomma med flera dioder, enda sättet att få reda på det är nog att testa. Ville bara varna innan bygget sätter igång, jobbigt om det inte fungerar som man tänkt när allt är klart...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jo men det problemet finns ju inte om man delar upp de tre färgerna för sig eftersom alla gröna bör ha samma framspänning. Att de olika färgerna, RGB, är olika kan man se om man tittar på framspänningsfall över lysdioder i ELFA-katalogen. Röd och grön brukar vara ganska lågt medan blått är ganska högt.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Nja, det är väl svårt att göra exakt likadana dioder?
Det jag menade på var att samma problem kanske uppstår (fast inte lika markant) till föjd av variationer i tillverkningen eller liknande.
Skriv svar