Projekt (riktig) elbil, lite tips och ideer mottages tack:)

Berätta om dina pågående projekt.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Projekt (riktig) elbil, lite tips och ideer mottages tack:)

Inlägg av benring »

Tjena och hallå, jag har en bra stund funderat på elbil, tänkte köpa en lätt bil och konvertera till eldrift.
"Tanka" kommer jag göra på jobbet, elstolpe hehe

Ev hybrid-drift så man har möjligheter.

Hur som helst, bilen kommer väga runt 500 kg utan batterier.
Ska köras motorväg, räckvidd 10 mil om det går.

Ev så kör jag på bensin/etanol landsväg och el vid köer/stadskörning

Ideer på elmotor, drivning, ska den gå via vanliga v-lådan?


/B
Senast redigerad av benring 1 september 2005, 12:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter som ett mycket spännande projekt. Jag kan bara önska dig lycka till.:tumupp:

Ser fram emot info om projektet och hur det går för dig.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har pratat med en kille som tog en städmaskinsmotor, ett gäng beg. truckbatterier, en generator och en dieseldriven snöslungemotor och tryckte in i en liten japansk bil, typ nissan micra.
Den drog extremt lite bränsle och kom upp i 70kmh eller så. När den började sakta ner så drog han igång motorn/generatorn.
Han berättade att han satte elmotorn direkt på växellådan, istället för orginalmotorn (som var skuren)
Han sålde bilen för ca 25.000:- efter nåt år, den lär knappast ha gått igenom besiktningen...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, den borde väl gått igenom besiktningen, eller?

kanske får reggas om i så fall.

Får kolla lite på städmaskiner då:)

/B
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja med dagens jävla bensinpriser så finns det ju all anledning att fundera på alternativa energikällor.
Man får väll vara beredd på att punga ut rejält med pengar på batterier & motor, men å andra sidan så tjänar man nog snabbt in dom pengarna.
Om inte annat så får man väll gå tillbaks i tiden & installera en vedeldad ångpanna i skuffen, för det är väll det dom jävla politikerna vill.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fagge: Nu va det inte ånga bilarna gick på utan gengas (som sen byttes ut till bensin).
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ja, det e priset som slog alla rekord idag som bidrog till tråden, jag har funderat länge på detta och läst en del som gjort egna, dom har ju funkat fint.

Tror det kostar mer om du ska ha ren eldrift än om du ska ha hybrid, jag tänkte behålla org-motorn så besiktningen inte blir lidande.

Hur man ska koppla på elmotorn på kardan vet jag inte, spåna loss nu:)

EDIT: Jag tror jag vill kunna koppla ur elmotorn vid bensin/etanoldrift å kanske ska man koppla på elmotorn på v-lådan?

/B
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Längre tillbaka i tiden så körde man med ångmotorer!.

Om du ska driva direkt på kardanaxeln då är man ju efter växelådan så det går ju inte. Och komma mellan växelåda & motor är väll näst intill omöjligt såvida man inte flyttar bak växelådan så man kommer åt axeln & köra med kedja bort till elmotorn som kan vara inne i kupen. Hmm men då blir man ju av med kopplingen (Bakhjulsdrift).

Edit...
Du har inga länkar på hur andra har gjort?.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag har inga länkar på lager men har kollat en del förrut o dom flesta bygger helt konverterade bilar. (direkt på v-lådan)

Jag vet ju inte hur besiktningen ställer sig till att köra hybrid me en annan motor (som ex me städmaskinen ovan), får kolla det.

Men behöver man koppling då? En del av dom jag kollade på körde på 2:an från start till stopp då det är ett stort vridmoment i elsnurror jämfört varvtalet.

en elmotor som snurrar 7000 rpm ger ju ca 90 blås på 2:an (eller nått sånt) å det funkar ju, fast det vore ju coolt o kunna växla.


Ska kolla länkar.

EDIT: LÄNKAR http://www.evguide.nu/privat.html

/B
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Amatörbyggt fordon är ju alltid en möjlighet, kostar rätt bra dock.
Använder man axlar/bromsar från tyngre/ motorstarkare bilar så är ju de delarna lugna.

Nyare bilar sen EU är helbilsgodkända och kan vara mycket svåra att få bygga om. Ju äldre desto bättre skulle jag säga...

http://www.sfro.com/ har nog bättre koll än mig...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Men jag ska ju bara hänga på en elmotor extra, jag behåller ju orginalet.
Tror inte jag behöver regga om pga det.

Frågan va mer hur man ska göra men detta verkar inte va eran grej riktigt, verkar va dålig respons :lol:

/B
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

En ide är att du tar en framhjulsdriven bil och monterar El-motor på bakhjulen. Tyvärr så förlorar du antagligen bageutrymmet till motor och batterier men det är en "ganska enkel" lösning.

Nu kan jag mycket lite om bilar men kanske kan du låna bakaxeln från en bakhjulsdriven bil. Annars så kanske du kan ha två motorer, en till varje hjul. kan vara bra om du kan få två mindre motorer billig.

Fördelen med att bygga enbart med EL-motor är att du med lite tur inte bara kan kasta bensimotorn utan även växellådan. Ju lättare bilen är dessto bättre för du ska ha ganska mycket batteri i.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men du kan ju köra bägge samtidigt, altså ökar du bilens effekt. Defenitiv omregistrering! För att inte tala om belastningen på framaxeln, du höjer även tjänstevikten med alla batteri...

Ta en fördelningsväxellåda från en 4 hjulsdriven bil.
Ta en bakhjulsdriven bil.
Montera fördelningslådan baklänges så att du ansluter bakaxeln på den vanliga ingående axeln.
Montera den ena motorn på framaxelingången
Montera den andra på bakaxelingången.
Rensa framaxeln från saker du inte behöver.

Eller så tar du en anna 4 hjulsdrivna bil,
Leder om kardanen till en av axlarna till elmotorn.
Så säg att framaxeln är eldriven och bakaxeln bensindriven.
Sen är det bara att köra den motor som du tycker passar bäst för stunden.

Annars kan man riva ut alla motorer, sätta en hydralmotor för drivningen, sen ha en bensin och en eldriven hydralpump.

Nu ska jag nog sluta fundera på lösningar :)
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

340/360 har väl växellådan typ vid bakaxeln och det skulle ju lösa en del problem..
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

Jag har också funderat på ett liknande projekt. Men jag tror dock jag ska köra på endast elmotor alltså inte hybrid. Mycket jobb att bygga om en till hybriddrift? Frågan är om man kanske ska köpa en gammal mindre bil, slita ut motorn och det mesta för att byta mot elmotor och batterier. ? Kanske kan låta växellådan ligga kvar.

edit: elmotor, städmaskin såg ja kommit på tal, men som sagt några alternativ? vilket vridmoment behöver man ? de kanske bara är att räkna på bilens vikt och förväntat friktion ? kanske är mer avancerade algoritmer. men på ett ungefär kanske går?
Skriv svar