u-Server - ett litet sidoprojekt av Illuwatar (bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

u-Server - ett litet sidoprojekt av Illuwatar (bilder)

Inlägg av Illuwatar »

Att bygga en dator som u-Machine innebär att man måste vänta en del på delar från olika håll. Under denna tid går det inte komma vidare på bygget. Vad gör man då?

1. Sätter sig vid TV'n och slöar.
2. Fortsätter på något av de sjuttioelva halvfärdiga projekt som ligger och väntar.
3. Börjar på något nytt.

Som ni har förstått vid det har laget så föll valet på punkt 3 (annars hade det inte blivit en ny tråd)... ;)

Efter diverse diskussioner och ideer på jobbet om telefoniservrar och dylikt (jobbar nämligen med testningen utav Ericssons senaste IP-baserade företagsväxel) dök en idé upp som mynnade ut i detta lilla sidoprojekt - u-Server.

Tanken som växte till en realitet är att skapa en kompakt och tyst Intel-baserad server med samma mått som vår Media Gateway (den box som ger IP-växeln ISDN-gränssnitt och liknande) för användning i hemmiljö. Dessutom skulle jag försöka använda så mycket som möjligt av det "skrot" som låg hemma. Dock visade det sig att helt gratis blev inte bygget.

Första steget var att rädda ett chassi från en skrotad Media Gateway och utgå från detta. På så sätt blir storleken rätt samt att en del mekanikjobb sparas in. Därefter gick turen till förrådet av gamla och överblivna datordelar. Där hade jag ett P3-moderkort i mini-itx-format liggandes med trasig LAN-port och skumma USB-portar (ger ut 5V trots att datorn är avslagen). För övrigt är kortet OK. En P3-866 införskaffades billigt via www.64bits.se så att det blir lite drag i maskinen (PBX-mjukvaran är relativt krävande). 512 MB RAM (PC133) fixades också (hade 256, köpte 256 till) samt en 2.5" HD på 60GB (även denna hade jag - blev över från u-Machine-projektet). För att få LAN i lådan (behövs 2 portar för PBX-funktionen) letade jag i mina gömmor på jobbet och hittade ett Adaptec 4-portars 10/100Mbps LAN-kort som jag tog med mig hem. På så sätt behöver jag inte bry mig om det trasiga LAN-uttaget på moderkortet. Maskinen får LAN-portar så det räcker och blir över. Dessutom har jag grunden till den perfekta brandväggsmaskinen ifall jag tröttnar på telefoniköret. Nu hade jag grunden till maskinen och kunde börja planera. Det som jag inte hade var strömförsörjning och kylning, vilket behövdes köpa in.

En utmaning med detta bygge är att klämma in allt på 43 mm höjd - det kräver en del speciallösningar. Efter u-Machine är dock detta en barnlek. Hemligheten här är den flexibla PCI-adaptern som möjliggör en relativt fri placering av nätverkskortet (se bilderna). Strömförsörjningen är avsedd för mini-itx och består av två delar - en adapter som omvandlar 12V till övriga spänningar för moderkortet samt en nätdel av laptop-typ. Adaptern placeras rakt på ATX-kontakten, mycket smidigt och enkelt. Nätdelen strippades på sitt hölje och monterades inuti chassit - en pryl mindre utanför samt det blir enklare att kyla nätagget. På tal om kylning - en Zalman-fläkt får ta hand om processorn i kombination med en tunn CU-fläns och en mindre (50 eller 40 mm) fläkt kyler nätagget. Zalman Fanmates ser till att fläktarna kör i tyst läge (kunde ha byggt en egen 2-kanals fläktregulator, men här ville jag bara få det klart snabbt). Fläktarna kommer monteras i locket på maskinen, på bilderna ligger de bara löst på sina platser.

På bilderna ser fronten lite konstig ut. Detta beror på att det fanns hål i denna avsedda för helt annan elektronik och som inte matchade det jag satte i. Så Dremeln fick göra en del jobb så att moderkort och nätverkskort kunde sättas i. Tanken är att en ny frontplåt skall sättas framför och dölja det hela. Gissa vem som får äran att tillverka denna...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:56:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Härligt med ett till projekt! Tråkigt att man inte är lika produktiv själv.

Ser ut att kunna bli nåt riktigt bra och användbart av det där! :)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Du är ju som meckar-mannen nr1.
Skit snyggt, keep up the good work and give ous more pictures!

MVH: Robert.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Najsigt :!: .
Hur bred är lådan?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den är standard 19" (uppmätt 432 mm). Höjden är 1U (43 mm uppmätt). Hoppas din maskin kan ta så långa bitar samt att alu'n du beställde är stor nog.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om inte Fagges tar det så kanske jag kan hjälpa till med mina 470mm.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Illuwatar

Cool lösning på PCI-bussen! Det vill ju till om man ska trycka i något i ett 1U-chassi.
Så du kör med en köpt fancontroller minsann... hmmm...
Fast, å andra sidan både sparkar du igång och ror iland fler projekt än vad jag ens kan drömma om, vilket jag imponeras mycket av!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Inga problem, min är 533mm lång, hmm det där lät konstigt :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fagge :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge skrev:Inga problem, min är 533mm lång, hmm det där lät konstigt :)
men så du säger ( eller är det skryt? ) :o
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

hahah :lol:
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Snyggt! Men när blir det serieproduktion? ;)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Vad har suttit i denna lådan förut ? Den ser nästan som gjord ut för denna datormoj :shock:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En prototyp till en Media Gateway. Det är en maskin som agerar gränssnitt mellan en ren serverbaserad IP-växel (för ren IP-telefoni) och den traditionella telefonivärlden (med ISDN och analoga telefoner). Dessutom används den som codec-omvandlare, tonsändare/mottagare och konferensbrygga. Tanken är att servern skall arbeta ihop med just en sådan gateway (har en undanlagd som skall hem vid tillfälle), därav användandet av just ett sådan chassi.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Var fick du tag på "PCI-vinklaren"?
Skriv svar