Projekt (riktig) elbil, lite tips och ideer mottages tack:)

Berätta om dina pågående projekt.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag tror inte att jag ska krångla till det så mycket iaf, att bygga om till hybriddrift är säkert klurigt om man bara ska köra utan att själv styra det hela...om jag är beredd att koppla om till el vid tex en kö så kan jag göra det manuellt tex, jag köper det.

sen ang effektökning, om jag kör på min 120 hk bensinare o slår på min ev 25hk elmotor, ökar jag verkligen effekten då? Låter som att det inte blir så då effekten ligger långt under bensinmotorns.

Jag behöver en elmotor och nån form av drivning....*funderar vilt*
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Givetvis ökar du effekten, elmotorn knuffar ju på med ytterligare 25 hästar. Vet dock inte hur det påverkar besiktningen, blir antagligen någon form av experimentbil.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Känns helt fel att en liten motor skulle ge ett extratillskott då den ligger under den utnyttjade orginaleffekten....men jag tänker kanske i fel banor :roll:

Hur som helst så va det inte den tanken jag hade me detta:)

dom skulle köras en åt gången.

Ang uppladdning: Om jag laddar batterierna med hjälp av motorbroms så drar den inte mera vid bensindrift.

Det enda jag ser nu som ett problem är vilken motor, hur stark osv, och drivningen.

Det är ju enklare att konvertera till enbart el, det håller jag med om.
Men då har man större krav på räckvidd.

Det kanske blir en test med elmotor rakt på v-lådan o en mindre "etanolare" som laddar, o sen se va besiktningen säger, kan bli skoj hehe.

Tips på elmotor tack:)

/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Besiktningen kommer att säga att det är amatörbygge = helt nytt fordon. Då måste SFRO mellanbesikta och i det hela acceptera konstruktionen allt som allt. Kan nog gå bra men är krångligt och kostar lite också.

Motorn som driver laddningen måste uppfylla dagens miljökrav.

Resten är en fråga om tjänstevikt, viktplacering, balans osv. och såklart pengar. Med el-motor behövs ingen växellåda, det räcker fint med en lagom utväxling i kronhjul/pinong, resten tar elektroniken hand om.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det borde snarare klassas som ombyggdbil.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nja.....det beror på viktfördelning, totalvikt osv. Om det kan räknas inom "normal"vikt på bilen kan det mycket väl vara så att det räknas som "ombyggd fordon" och det ville ju vara kalas, då är det avgaskraven från bilens årsmodell som gäller, tar man då en "standart" motor från det år eller nyare är man i land med den delen.

Själva drivningen ska "bara" vara byggt säkert och tillförlitligt, batteri ska vara placerat så kollisionssäkert som möjligt osv. Det betyder i praktiken att det ska placeras ung. vid bensintanken.

Att ha BÅDA originelmotorn OCH en el-motor inkopplat kan kanske fungera, besiktningen kan ha allvarliga anmärkningar, KW-taken kan vara överskridit osv. Sen hjälper det inte att påstå att man bara kan köra endera åt gången, den skillnad kan röra sig om en simpel brytare.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Kan du förklara hur elektroniken sköter resten om man ska slopa v-låda? Jag har hört att så är fallet men hur funkar det ungefär?

EDIT: För att få den där utväxlingen bra så kan man ju behålla lådan iaf då denna går att ställa in på 1-5 växl för att nå det optimala, enklare än att byta drev i bakaxel, o billigare.

Det är kanske vettigare att köra med en ren o fin "laddningsmotor" och en elmotor som huvud-drift.

/B
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En elmotor kan jobba i ett mycket större varvtalsintervall än en förbrännings motor. Så du behöver ingen växelåda.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

De "riktiga" el-biler (/hybrid) använder 3-fas motorer, rätt utformat har de ett GRYMT vridmoment ända från bottnen och upp, koppling/svänghjul är onödig osv. För teori om detta kan du leta upp teori om frekvensomriktare, exakt samma grej.

Rent mekanisk är det ju skitenkelt att ta bort org. motor, peta dit en mindre som till råka på allt bara ska köra fast (effektivaste) varvtal, knalla på en generator i herrstorlek, ett lagom batteri och sen en "liten" styrenhet till el-motorn.

Ska du köra långt startar du bensinaren direkt eller låter den startas automatisk vid låg batterikapacitet. Sen är det bara att köra.

Fast det blir ju en del pysslande såklart.....

Kupévärme t.ex......
A/C......
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Rent mekaniskt så tror jag det kommer gå enkelt.

Frågan är ju vilken motor man ska ta.

Styrenhet är ju oxå en fråga, tips på denna sökes oxå.

Kupé värmare blir en bensindriven sådan, om man inte får ut värme ur "laddmotorn". A/C kommer jag inte att ha :roll:
Sen får jag väl köra lysdioder som lampor överallt.
Dock måste jag ju ha riktiga ljus kvällstid men det kan man slå på då istället:)



(Ang besiktningen så kommer jag bara åka in för att sen skratta vilt när dom ska koppla på avgasslangar och kontrollera under huven:D )

/B
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Tycker det verkar svårt att hitta priser på motorer...
Kan man få lite fler tips på vart jag kan hitta motorer som är bra för endamålet?
För det är väl inte bara o ta en elmotor, dom ska väl vara av "rätt sort"?

Det verkar som dom bör ligga på ca 25 hp och uppåt för att funka bra.
Varvtalet är väl viktigt oxå.

Det är inte lika mycket spånande i denna tråd, vad beror det på tro?
Det är ju ett ämne jag trodde vi alla skulle gilla :lol:
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Det gäller rätt dyra saker om det skall bli något fart på det hela. Varför inte börja med något mindre, som tex en elcykel/moped? Finns väldigt fina motorer som sitter direkt i navet utan kuggväxlar och levererar runt 1 häst. Ett sånt hjul i fram och ett i bak och man far iväg som en raket. Dessa motorer är dock inte heller gratis.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

så jag ska då åka genom stan till jobbet på en MOPED?? :shock:
14 mil tur/retur, nej tack:)

Ska detta göras så blir det bil direkt, annars e det slöseri med pengar.

/B
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Asså någon direkt vlåda tror jag inte du behöver. EL-motorn ska greja en bra direktdrift.

Så om EL-motorn är trefas och styrslektroniken konverterar DC från batterierna till trefas av rätt hastighet så är saken "biff".

Dom som tävlar i EL-bilsrejs köper ofta 10 000 AA-batterier NiMh för typ 5kr/st. Montera man dom 200st i "bredd" och 50 i djup så får man 240V DC med 100Ah.

Kanske är det billigare med 40 bilbatterier. Men dom väger mer.
Skriv svar