Förstärkare återupplivad

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Förstärkare återupplivad

Inlägg av Tekko »

Hallo alla diyare! Idag har jag återupplivat en förstärkare som jag hade kapar bort bitar av kretskortet på eftersom det inte satt några komponenter där och ersatt kopparbanorna med tåtstumpar.

Det hela tog 2-3 timmar och funkade på första försöket, dock med en bränd högtalare som resultat efter att jag glömde bort att ingongarna var flytande (ingen resistor mellan in och jord) detta gjorde att stärkaren började brumma precis som när man petar på ingångarna och dumpade maxkraft (ca 35 watt, 2x12v matning) vilket det lilla elementet klarade i ca 3 sek innan talspolen smälte.

Nog pratat, här kommer några bilder på undret:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är detta en ganska slarvigt gjord test så jag kommer att fixa en bättre kylfläns samt snygga till ledningstragningen lite, sen sätta skiten i en lådda.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Var kretskortet defekt eller varför kapade du det?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Tanken var en gång att göra kortet mindre då det bortkapade ytan inte innehåll någe av förstärkarna använda komponenter så man kunde sätta allt på en mindre fläns, men efter att jag hade kapat klart så tyckte jag att det såg omöjligt ut att få ihop kopparbanorna rätt igen, så det blev liggande nån månad innan jag tog tag i det. När jag tog tag i det igen i förrgår visade det sej att det inte va så mycket jobb samt att det funkade på första försöket.
Skriv svar