Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Berätta om dina pågående projekt.
The_ChOsen
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
Ort: Karlstad

Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av The_ChOsen »

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här på forumet. Tänkte dela med mig av min senaste laboration.

Har länge velat bygga en PID-regulator men har inte haft något bra att reglera. En diskussion på jobbet angående motorer, spänning och varvtal resulterade i en ide som jag genomförde enligt nedan.

Bygget består av:
-En DC-fläkt med monterad pulsgivare/encoder
-En binärräknare med en debouncer på ingången i form av en schmittrigger och ett RC-filter
-Raspberry PI
-En stegmotor
-En Vellemann DC till PWM-omvandlare (Hade velat haft något annat istället men det var den här jag hade liggnas hemma)

Målet med laborationen var att få regulatorn att reglera in ett visst varvtal på fläkten.
Så när jag bromsar ner fläkten med fingret så ska regulatorn styra ut mer för att kompensera för att motorn får en högre belastning.
Kort och gott som en vanlig PID-regulator :)

https://youtu.be/2lSko-YtkCU
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av maDa »

Ja, det var en speciell lösning :)

Ett enklare/billigare/hållbarare sätt är att använda en faktiskt 4-pin PWM fläkt. Där har du en RPM-givare och PWM-ingång klart. Den där roterande-enkodern har en livslängd för 100,000 varv bara eller något sånt.
The_ChOsen
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
Ort: Karlstad

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av The_ChOsen »

Poängen var ju inte att köra fläkten.

Om alla skulle säga "det finns en bättre lösning att köpa" så skulle det inte finnas några bättre lösningar att köpa!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av lillahuset »

Poängen var ju inte att köra fläkten.
Vad var poängen då? Jag blir nyfiken...
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av Borre »

[Målet med laborationen var att få regulatorn att reglera in ett visst varvtal på fläkten.
Att fläkten snurrade är väl bara en bieffekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av E Kafeman »

Det är inte målet som poängen, det är vägen dit. En del föredrar färdiga lösningar och andra ser de krokiga alternativen som mer intressanta.
The_ChOsen
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
Ort: Karlstad

Re: Varvtalsregulator för DC-motor med raspberry

Inlägg av The_ChOsen »

Det hela började med att en kollega köpt en DC-motor som var specad för olika varvtal vid olika spänning.
Motor används för att fräsa i olika material. I plast behövs lägre varvtal för att inte smälta plasten osv.

Vi började prata ström och effekt m.m. Jag hävdade att belastningen bestämmer varvtalet i slutändan och att spänningen egentligen bara bestämmer "tillförd effekt".

Vill man ha ett visst varvtal men ändå orka med att fräsa genom materialet så är en lösning att man reglerar varvtalet.
(Har för mig att det var skillnaden mellan dyrare och billigare "dremlar" förr.)

Dvs. orkar inte motorn med att hålla varvtalet så får man tillföra mer effekt. Som i det här fallet motsvarar spänningen som vi kan variera.

Poängen var alltså att få en DC-motor (vilken som helst) att hålla sig på ett fast varvtal vid olika belastningar.

Sen ska man så klart ha kraftigare doningar om man ska få ut något av det i verkligheten.

Rätta mig gärna om jag har fel men jag tyckte ändå att styrprincipen funkade enligt experimentet.
Skriv svar