Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.55 2020-04-05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 250 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 02.50 2014-08-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Tja, om man väljer att inte dela på korten så slipper man ha åtta fästskruvar för åtta uttag, kan vara praktiskt om man tex ska fästa den bakom tex en utfräst plåt, eller är det bara jag som inte känner att USB-portarnas håll är något jätteproblem? Visst det skulle vara snyggare med dom åt samma håll, men då blir ju å andra sidan 4-korten helt efterblivna att montera...

Lödhål i mitten av varje 4-kort för matningen skulle tvinga mig att trycka isär 4-korten till "2 grupper om 2 kontakter" och göra kortet längre, alternativ bredda det rejält för att få plats, och 50mm kretskortsbana klarar absolut strömmen, det är jag inte orolig för

Såhär ser kortet ut just nu (eller ja, nästan, jag har minskat antalet vias runt polyfusepaddarna till 5 istf 7 efter bilderna togs)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Meduzas Multi-USB-Laddare
InläggPostat: 08.13 2014-08-21 

Blev medlem: 20.23 2009-04-08
Inlägg: 20
Hmm... Intressant tanke!
Jag har inte ens reflekterat över att USB-kontakterna blir spegelvända vid användning av 8st. Det är nog egentligen önskvärt att alla hamnar åt samma håll.

Kanske kan man vända på halva kortet i designen och försöka få banorna att smyga förbi lysdioderna? I värsta fall skippa lysdioderna helt?
Visst, korten blir inte exakt identiska om man gör på detta viset, men det är ju endast marginell skillnad.

Vad säger Meduza? :)


Edit: Såg inte att Meduza redan svarat när jag skrev mitt inlägg, men jag står fortfarande fast vid kommentaren ovan! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.58 2014-08-21 

Blev medlem: 14.43 2007-06-14
Inlägg: 4263
Ort: Hälsingland
Vill du ha förslag på layouten så kommer några småförslag här.

Istället för att ha jord- och spänningsplanen delade och lika stor som du har dem nu, så dra jordplanet in mot mitten av kortet istället, mot spänningsplanet. Du får bättre jordplan och bättre kontakt mot den lilla kondensatorn som sitter vid varje kontakt.
Flyttar du även in viorna på ledarna som går från kretsarna till datapinnarna på kontakterna till mitten ovanför kretsarna och drar ledarna intill varandra får du mycket bättre täckning av jordplanet på undersidan av kortet.

Kondensatorerna sitter lite väl långt ifrån kontakterna och på för tunna ledare, gör du som ovan och sätter kondensatorn närmare plusmatningen på kontakten istället gör den bättre nytta.

Ta bort den där stora vian, eller vad det är, som sitter på varje plan in mot mitten av kortet, där plus och minustecknen i silkscreenen är ritade. Den gör nog med ont än nytta då den skär sönder planen så pass mycket i den "smala" passagen.

Symmetri i all ära, men i kretskortslayout är det inte alltid det bästa. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.14 2014-08-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Extreeem skrev:
Kanske kan man vända på halva kortet i designen och försöka få banorna att smyga förbi lysdioderna? I värsta fall skippa lysdioderna helt?

Blir lite tunna ledare om jag ska smyga förbi lysdioden och man ska kunna mata 8 kontakter (max 16A), dessutom kan jag bara ansluta den på ena sidan eftersom nedersta polyfusen ligger så nära monteringshålet som det bara går.

Borre skrev:
Istället för att ha jord- och spänningsplanen delade och lika stor som du har dem nu, så dra jordplanet in mot mitten av kortet istället, mot spänningsplanet

Anledningen till att det ser ut som det gör är väl huvudsakligen rent estetisk och att det blev väldigt lättöverskådligt i mitten av kortet, men ok jag gör ett test.

Borre skrev:
Flyttar du även in viorna på ledarna som går från kretsarna till datapinnarna på kontakterna till mitten ovanför kretsarna och drar ledarna intill varandra får du mycket bättre täckning av jordplanet på undersidan av kortet.

Förstår din första del, men sen hur får jag ledarna förbi USB-kontaktens pinnar "tillsammans"? Är det bara jag som är mesig och tycker att det är lite väl att dra två ledare plus clearenceavstånd på 0,9mm bredd (0,4 mellan mittenpinnarna)?

Borre skrev:
Kondensatorerna sitter lite väl långt ifrån kontakterna och på för tunna ledare, gör du som ovan och sätter kondensatorn närmare plusmatningen på kontakten istället gör den bättre nytta.
Dom satt onekligen 3,5mm från paddarna, det kan jag ju flytta lite närmare och göra grövre ledare, men jag vill å andra sidan inte lägga allt för tätt och göra det jobbigare att montera, men ok jag flyttar och gör grövre ledare.

Borre skrev:
Ta bort den där stora vian, eller vad det är, som sitter på varje plan in mot mitten av kortet, där plus och minustecknen i silkscreenen är ritade. Den gör nog med ont än nytta då den skär sönder planen så pass mycket i den "smala" passagen.

Anslutningspaddar för att kunna löda fast en DC-DC stepdown piggyback på kortet, står någon sida bakåt i tråden, har dock funderat på att ta bort den oavsett eftersom att korten inte hamnar rakt under varandra utan dc-dc modulen kommer sticka ut förbi lysdiodssidan på kortet.

Borre skrev:
Symmetri i all ära, men i kretskortslayout är det inte alltid det bästa. :)

Men det är ju så snyggt ;)

Borre: Bättre såhär? (kan ha missat något, gjorde bara ett snabbt utkast) Känns som att kortet inte alls blev lika snyggt och lättöverskådligt dock...


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.43 2014-08-21 

Blev medlem: 14.43 2007-06-14
Inlägg: 4263
Ort: Hälsingland
En bra layout är snyggare ;) Jag är lite allergisk mot designer där snygghet går före "funktion", men jag må vara lite skadad av att jag för det mesta designar switchade saker och där går det inte att layouta för att det ska vara snyggt om det ska fungera bra. Så kanske är jag lite petigare än vad som behövs, så ta det för vad det är. :)

Angående ledarna så tänkte jag inte att bägge skulle mellan två av pinnarna, men från kretsen och fram till pinnarna där de får dela på sig kan det gott vara bredvid varandra, då slipper du ön mellan dem också. Öar ska dessutom alltid vara ansluten på minst två punkter, annars blir det i princip en antenn där istället.

Tycker faktiskt att den där layouten ser bättre ut, både design och layoutmässigt.
När du väl har kortet i handen har jag svårt att tror att du tycker den ser icke lättöverskådligt ut. På bilderna nu så kanske planen och allt ser så stort och blaffigt ut, men när du har lödmask och paddarna är förtennade osv så kommer de få komponenterna synas tydligare och planen mer eller mindre smälta in i kortet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.02 2014-08-21 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 22486
Ort: MadLand (Enköping)
Skulle det inte gå att byta plats på ic-kretsarna och kondingarna så man slipper ledarna som smiter mellan benen på nästa kontakt?
Fast då blir man nästan tvungen att sätta lysdioden vid inkommande matning för att inte göra kortet längre, eftersom det hamnar en konding på utsidan av kontakten.
Eller...? kondingen och motståndet borde få plats bredvid varandra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.23 2014-08-22 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7342
Lysdiodens motstånd kan ju sitta i stort sett var som helst, det är ju en helt statisk likström som går där, så banan mellan motstånd och lysdiod kan i princip vara 5cm lång och runda ytterkanten på kortet, eller vad man nu vill. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.58 2014-08-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
MadModder skrev:
Skulle det inte gå att byta plats på ic-kretsarna och kondingarna så man slipper ledarna som smiter mellan benen på nästa kontakt?
Fast då blir man nästan tvungen att sätta lysdioden vid inkommande matning för att inte göra kortet längre, eftersom det hamnar en konding på utsidan av kontakten.
Eller...? kondingen och motståndet borde få plats bredvid varandra.


Jag testade lite, och det går om man placerar motståndet för 0805-lysdioden utanför 3mm-lysdioden vid kanten av kortet, ska prova rita om det i början av nästa vecka på det sättet då det onekligen borde bli mer cleant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.55 2014-09-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Okej, gärna lite mer feedback och ta en närmare titt på layouten nu, om ingen har någon mer kommentar så går dom på prototyptillverkning av pcb :)

Som ni ser så har jag flyttat kretsarna för en enklare layout, och kortat av avstånden till andra saker ytterligare.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.13 2014-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Då var en uppsättning prototypkort beställda då :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.46 2014-09-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2230
Ort: Luleå, Porsön
Ingen nedre tooling strip? :humm:
Eller ska de inte monteras i PCBA?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.51 2014-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Nej det kommer att monteras helt för hand, enda anledningen till tooling stripen i ovankant är att det ska bli ett sammanhängande kort som man kan beställa på DirtyPCB's 10x10cm-service (dom godkänner valfritt antal kort inom den storleken så länge dom sitter ihop, 4st med strip blev nu 99x100mm), och att underlätta lite vid montering :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.53 2014-09-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2230
Ort: Luleå, Porsön
Ahh! :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.24 2014-09-25 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 22486
Ort: MadLand (Enköping)
Sådär ja! Det blev ju helt klart en enklare layout. Tårta till mitt förslag :tårta: :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.14 2014-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10685
Ort: Ekerö, Stockholm
Ja det blev onekligen mycket enklare när man slapp dra ledare mellan kontakternas paddar :)

EDIT: Nu fick jag mail från DirtyPCB att orderstatusen är uppdaterad til "At board house"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 250 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anders_bzn och 33 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010