Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Berätta om dina pågående projekt.
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Extreeem »

Oj vad det rasslade till i den här tråden, kul att jag lyckades väcka liv i den igen :)
Meduza skrev:V2 hade några layoutfel som gjorde kretskorten i princip oanvändbara (hade lyckats förväxla pinnarna på ICn), det i kombination med en motivationsbrist när jag insåg att det inte fanns någon distrubutör som sålde kretsarna utan att antingen kräva att man köpte 3000st eller att ta 150-200$ frakt för ett par IC-kretsar gjorde att arbetet avstannade på den versionen.

Detta i kombination med att jag sedemera insåg några designproblem med själva formfaktorn ledde till att jag numera jobbar på en V3 baserad på en krets från TI i stället (TPS2513)

Eftersom såpass många här har uttryckt intresse så har jag tagit upp arbetet med denna och tänkte sitta och Cadda en stund i natt på den :)
Jag förstår, det finns ofta många projekt som vill stjäla ens fokus, kul att du kan tänka dig att ta upp arbetet med denna igen! Man kan inte alltid lyckas på första (andra) försöket :wink:
En krets från Texas känns som ett bra val!

Meduza skrev:Finns det möjligtvis någon här som har en sån här: http://www.ebay.com/itm/321470296383 som dom kan tänka sig att sälja eller donera till mig, så jag kan mäta hål osv för att matcha in designen?

Även intresserad av en av dessa (även om dom är lite klena) http://www.ebay.com/itm/201084486537
Jag beställde för någon vecka sedan 5st av den klenare varianten (3A LM2596S), kan sända över en när jag får dem om det kan vara intressant...?

Meduza skrev:En annan fråga, skulle det vara intressant att sätta någon form av skruvplint på kortet i stället för att vara tvungen att löda kablar, personligen så lutar jag åt nej pga att det tar en del plats, men det kanske finns andra åsikter?

Skulle ev kunna göra monteringspaddar för 2 poler Wago 2060 kanske? http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51284479.pdf
Om det går att få in möjligheten att sätta dit en plint utan att det tar upp allt för mycket plats på kortet, så är jag absolut för! Det är inte alltid man har tillgång till lödkolven i bilen/båten när man skall koppla in dem.
Plinten du har länkat ser väldigt trevlig ut, men den tar ganska mycket plats på kortet...

Jag röstar även för möjligheten att montera en lysdiod, precis som du gjort på V2 av kortet.

Keep up the good work! Ser fram emot att få följa detta vidare!
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag är klart intresserad.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Är en 3mm lysdiod önskvärt, eller går det bra med en 0805 på kortet?

Har ett par 3A step-down på väg från Micke_s.

Just nu ser utkastet ut såhär, tanken har varit
1.) så kompakt som möjligt,
2.) rejäla banor för strömmen,
3.) baskort på 4 kontakter som går att klippa isär till 2st kort á 2 kontakter
4.) 0805 lysdiod på framsidan

kortet på bilden är 36*23,5mm, obs detta är ett tidigt utkast, lär se helt annorlunda ut i slutändan, ge gärna feedback/konstruktiv kritik på layouten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Micke_s »

Postade igår, så de lär dyka upp imorgon
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av ecenier »

Ser helt ok ut vid en snabbtitt. Kompakt och bra. Smd-led föredrar jag. Helst inte blå.

Saknas inte monteringshål om man vill montera kortet i en låda?
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av saxofon »

Ser ju jättefint ut! När de kommer i produktion (och fungerar ;-) ) så införskaffar jag också några! :-)

Hmm... om min syn inte sviker mig syns det fyra tydliga monteringshål per par... :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Nej det stämmer mycket riktigt att det inte finns några monteringshål för att fästa i låda inritade ännu, dom större hålen (som de facto bara är 2,3mm hål) är för att löda chassit till USB-kontakten :)
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av saxofon »

Ajajaj så fel man kan se :shock: :D
Isåfall vore det ju najs med monteringshål...
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av xrayspex »

ser ju kalas ut :)
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Extreeem »

Meduza skrev:Är en 3mm lysdiod önskvärt, eller går det bra med en 0805 på kortet?

Har ett par 3A step-down på väg från Micke_s.

Just nu ser utkastet ut såhär, tanken har varit
1.) så kompakt som möjligt,
2.) rejäla banor för strömmen,
3.) baskort på 4 kontakter som går att klippa isär till 2st kort á 2 kontakter
4.) 0805 lysdiod på framsidan

kortet på bilden är 36*23,5mm, obs detta är ett tidigt utkast, lär se helt annorlunda ut i slutändan, ge gärna feedback/konstruktiv kritik på layouten :)
Ser genomtänkt och bra ut!

Jag skulle gärna se möjlighet för att montera en 3mm lysdiod också, eller har ni några andra tankar på hur man skall få den att synas på ett snyggt sätt vid panelmontage? Ljusledare känns lite överdrivet?
sonnyboy
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 september 2010, 13:28:24

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av sonnyboy »

Hur har det gått med denna? Är väldigt intresserad att köpa en av dig. :)
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Repaterion »

Har frågan varit uppe innan så ber jag om ursäkt.

Men när det kommer till att ladda från en +5v källa som i detta fall är en USB laddare, hur fungerar laddningen?
Är det telefonen, handkontrollen, kameran som styr laddströmmen eller hur fungerar detta?

Har funderat länge på att montera in ett par USB kontakter i båda bilarna för att kunna ladda, och slippa de dät värdelösa glappande skituttagen som har funnits i bilar sedan T-Forden.

Men inte vågat än iom detta... :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Repaterion: Det är den enheten du kopplar in (telefon, surfplatta osv) som väljer vilken laddström den ska ladda med, det finns ingen strömbegränsning i laddaren, däremot så sker en identifiering av vilken typ av port du har kopplat in din enhet i, så att den ska veta hur mycket ström det finns att tillgå, och beroende på detta väljer den laddströmmen.

Sen är det så tråkigt att alla tillverkare tycker det där med att följa standarder är något bra, så tex Apple har sin egen standard, och det är därför som min nya version är baserad på en krets som sköter alla de vanligaste varianterna av identifiering medans min gamla följer standarden BC 1.2 som 95% av alla Android-enheter följer iaf, men då laddar inte fruktgrejor med någon hastighet.

sonnyboy: Det är på gång, håller som du ser på förra sidan på att rita på en ny version nu, men det är nog ett gäng veckor kvar innan jag har färdiga kretskort i handen :)
sonnyboy
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 september 2010, 13:28:24

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av sonnyboy »

Då väntar jag. Jag har tröttnat på att det ligger plattor och telefoner här och där.....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Nu har jag ritat om litegrann och försöker lägga in monteringshål, men fy vad stora M3 monteringshål är när man har suttit en lång stund och flyttat saker tiondelar av mm för att få allt så tight som möjligt :p

Är det någon som har erfarenhet av att göra såna här kort som man ska kunna dela om man vill, och hur man gör det på bäst sätt, fungerar det att klippa efter en rad med tight placerade viahål tex?
Skriv svar