Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Såhär ser det ut just nu, blev helt omöjligt att få det kompakt om varje del á 2 uttag ska ha ett vettigt monteringshål... nu är kortet 86x24mm för 8 uttag, men jag funderar på om man ska förlänga det ytterligare och få in ett dubbelpar monteringshål i mitten och dela kortet mellan dom så man får symmetriska kort om fyra med monteringshål i alla hörn.... kommentarer?

Skissade också på en variant med 3 hål per kort, men den kommer ta minst lika mycket kortyta, så vettefan om det är någon vits med den.... det är viktigt för mig att dom två sub-korten blir symmetriska i funktion, allt annat känns ju rätt B...

Kommer om det blir en sån här design att flytta ut smd-lysdioden och även sätta paddar för 3mm hålmonterad mellan de yttre monteringshålen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av MiaM »

Ett förslag:

Om lådan ändå 3D-printas så kan man kanske låta det vara en rätt så solid plastmassa på framsidan framför skruvhålen, och så kanske man kan både skruva ihop lådan och fästa bakstycket med försänkta skruvar som självgängar i plasten?

Fast då ser det så proffsigt ut att självbyggare kan få svårt att övertyga sina bekanta att det faktiskt är ett hembygge och inte bara nåt färdigköpt.

Eller är plasttypen man 3D-printar med för klen för att göra så?

(OBS, jag har ingen direkt plan på att skaffa en sånhär, så det här är bara förslag från publiken snarare än från kundkretsen så att säga).

Om man vill vara extremt overkillmässig så skulle bilutförandet kunna ha en extra ingång för LED-matningen, som då det över huvud taget finns spänning där matar LED'en. Om det INTE finns spänning där så matas LED'en från 5V'en. (Om man har säg 1-2k mellan denna ingång och LED'en så kan man nog anse att det som ansluts på ledningen är tillräcklig pulldown för att kunna detektera avsaknad av spänning på denna ledning trots att det ändå löper en backström genom motståndet på 1-2k då LED'en drivs från +5V). Den här funktionen finns/fanns på vissa bilstereos. När instrumentpanelbelysningen är avstängd (t.ex. bilen avstängd eller i något dagsljusläge) så lyser LED'en med full styrka, medan när instrumentpanelbelysningen är igång så tonas LED'ens styrka synkat till ljusstyrkeinställningen på instrumentpanelen ned till någon lämplig lägre gräns. :)
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Extreeem »

Ser ju fantastiskt proffsigt ut med dessa 3D-renderingar :)

Kortet ser riktigt trevligt ut överlag. Jag skulle nog satsat på att göra kortet något längre och försöka få in dubbla par monteringshål i mitten. Är tanken att man klipper längs hålen i mitten annars? Känns lite vanskligt att montera 4-portars varianten med "halva hål" på ena sidan i så fall.

Paddar för 3mm lysdiod låter bra, det uppskattar jag!


MiaM: Smart tanke med kapslingen, om det går att genomföra utan att plasten spricker eller liknande!

Meduza: Keep it up! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Här kommer dagens (nattens...) revision, nu blir 4-korten ca 46x24mm och lite drygt det dubbla för ett 8-kort, dom små är symmetriska mot varandra när man delar på det stora kortet, och alla har fyra riktiga monteringshål.

MiaM: Det går i sig absolut att göra, iaf om man har skruv anpassad för det, annars så är det bäst att dra ett par varv med gängtappen innan :)

Pad för 3mm-lysdiod är tillagd

Det är också tillagt två stycken paddar på 17mm C-C så att man ska kunna löda en sån här: http://www.ebay.com/itm/400601232780 direkt med stift rygg-mot-rygg på baksidan av detta kort och få en modul med 4st usb-uttag och en 5A step-down i ett kompakt paket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av mippen »

Snyggt kort.
Finns det ngn tanke med att + planet är förlängt på båda sidor om jumpern?
hade det inte varit bättre med att hälla ut gnd?
Skulle man även få bort de smala gnd ledningarna till usb kontaktens ena sida.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av ecenier »

Det börjar se bra ut nu. Bra jobbat!
Var hade du tänkt beställa korten? Jag har nämligen för mig att många av tillverkarna inte godkänner en lång rad med små hål för att lätt kunna göra en delning. Det är nog v-score som gäller då.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

mippen skrev:Snyggt kort.
Finns det ngn tanke med att + planet är förlängt på båda sidor om jumpern?
hade det inte varit bättre med att hälla ut gnd?
Skulle man även få bort de smala gnd ledningarna till usb kontaktens ena sida.
Nu vet jag inte exakt var du menar med jumpern, men huvudanledningen till att +planet ligger dubbelsidigt och rätt brett är att öka strömkapaciteten eftersom det kan bli upp till 8A genom banan, när jag designade den delen så designade jag för än mer eftersom jag då hade tänkt mata korten från ena änden i stället för mitten, sen används en av dom små öarna för att spänningsmata ena ICn, det var nog tanken?

Skulle nog egentligen kunna skita i dom tunna banorna till usb-kontaktens ena sida, eftersom höljet kommer vara anslutet på den andra sidan oavsett....
ecenier skrev:Det börjar se bra ut nu. Bra jobbat!
Var hade du tänkt beställa korten? Jag har nämligen för mig att många av tillverkarna inte godkänner en lång rad med små hål för att lätt kunna göra en delning. Det är nog v-score som gäller då.
Har inte riktigt bestämt mig för det, funderar på att prova http://dirtypcbs.com/ men annars blir det någon av dom vanliga kineserna, vet att många inte godkänner drill line, men hoppas kunna komma undan med det eftersom den inte är rakt över kortet utan har ett uppehåll för banorna, V-score skulle liksom förstöra den modulära iden med kortet lite eftersom den bryter banorna som kopplar ihop korten...
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av mippen »

Hur är LED:en kopplad?
Förkopplingsmotstånd?
Har svårt att följa ledningarna, ser bara + sidan till LED..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Ja jag ser att trådarna där är lite svårföljda, men på den högra bilden ("ovansidan") så ser du smd-lysdioderna, sen på undersidan har du ett 0805-motstånd som genom vian matar lysdioden.

Ser dock ut som att jag har kopplat ena ledaren till 3mm-lysdioden fel, den borde varit dragen på andra sidan, ordnar det :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Fixat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Extreeem »

Mycket stiligt! Börjar bli dags för att beställa några prototyper snart känns det som? :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Ja det börjar kännas som att det rör sig mot en vettig layout nu, men tar gärna emot önskemål och konstruktiv feedback på designen :)

Ska innan jag beställer kort se till att binda ihop planen med lite fler vias på ställena där det går några mängder ström, men det väntar jag nog med till sista stund för att slippa ha så mycket att flytta på när man ändra på saker.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av lgrfbs »

Om du ska gissa, vad kommer ett kit att kosta?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Bra fråga, har inte räknat ännu vad den kostar i delar, får ta och göra det.

Insåg just att jag nog ska spaca ut den lite, har gått runt och mätt på usb-kablar och insett att standard verkar vara 8mm breda kontakter på kablarna, och jag har bara 7.46mm mellan kontakterna, så får spaca ut dom drygt en halv mm så det blir typ 8.1mm, sen så ska det nog in en 0.1µF kondning vid in-pinnen på TPS2513 om man ska göra det snyggt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av MiaM »

Fortfarande bara en kommentar från någon som troligtvis inte kommer köpa/bygga något:

Är det ens någon mening med förbindelsen mellan de två 4-halvorna när USB-kontakterna blir spegelvända på ena respektive andra halvan? Den som vill ha åtta uttag lär väl ändå dela kortet och montera båda delarna så att USB-kontakterna vänds åt samma håll? Om man gör så så vill man kanske ha dubbel uppsättning lödhål för matningen på korten.

Om man ändå löder in inkommande matning så kan väl inlödningen ske nära mitten av respektive 4-halva istället för i ena änden? Fast banornas storlek lär väl ändå utan problem orka strömmen.
Skriv svar