Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Tjena Andreas

Visst kan vi ordna överlämnande inne på Wallingatan i stället för med posten, skicka mig ett PM eller mail med vad du vill ha så plockar jag ihop det och ser till att ta med det in någon lämlig dag :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Nu är en ny version pågång, den här gången lite mindre, denna gång blir det en mer flexibel lösning, som grund är det 4st uttag, med option för att inte fräsa isär panelerna och på det sättet skapa ett större kort med 4, 8, 12, 16, eller 32 laddportar på samma kort.

En annan nyhet på denna version är att den kommer sköta datapinnarna fullt automatiskt med hjälp av en MAX41667

Ur databladet på MAX41667 som det hela bygger på:
The MAX14667 supports USB Battery
Charger (BC) revision 1.2 specification compliant devices,
including all major brand USB devices from Samsung,
Nokia, Blackberry, LG, Apple devices, and Samsung
Galaxy devices in autodetection 1A or autodetection 2A
modes
Dvs, den laddar numera lite vad fan som helst.

Det kommer bli 2,5A Polyfuses på varje kanal, en lite större keramisk 1206-kondning per kanal, och statuslysdioden kan man numera antingen montera som en 3mm hålmonterad eller en 0805 ytad (eller inte alls såklart)

Sen rent estetiskt så är numera USB-kontakterna centrerade på båda ledderna där det gamla kortet har dom lite förskjutna, detta leder då till lite sämre ledarbredd på den positiva sidan, men jag har förstärkt kraftledarna med en skog av vior och grova ledare på båda sidor av kortet.

Här är första utkastet:
undersida.png
ovansida.png
Storleken på kortet är ~49*24mm

Nackdelen då?
Ja det är trängre att löda, och vissa banor suger rätt rejält med värme att löda samt att vi är nere på SOT23-8, 2.9mm x 1.6mm, 8-Pinnars paket, som minsta sak att löda, vilket är klart mindre än ett par enstaka 0805-kondensatorer som var det minsta på det gamla kortet, så behöver du inte den nya funktionaliteten så kan det gamla kortet vara bättre då det går fortare och lättare att montera :)

Vill du ha ett av dom gamla korten (som fortfarande är lika bra sålänge du inte kör apple-grejs eller samsung-tablets) så får du gärna köpa dom och på det sättet finansiera min utveckling av detta kort, http://meduza.tictail.com :)

Jag har även sänkt priset på både kit och frästa lådor:
http://meduza.tictail.com/product/multi ... sb-diy-kit
http://meduza.tictail.com/product/multi ... usb-chassi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av MadModder »

Intressant... Jag hakar nog på nya versionen. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Är det något annat jag borde försöka få in på denna version som ni tycker jag har missat?

Det går att sätta kretsen till att identifiera sig som en 1A respektive 2A laddare mot bland annat Apple-grejor, i denna revision har jag bundit dom "hårt" till att identifiera sig som 2A, finns det någon anledning att försöka klämma in en lödbrygga för att ändra det?

EDIT: Insåg just att det var en jättenkel funktion att implementera, så nu finns det två ställen där man kan brygga, där den ena ger 1A och den andra ger 2A på det kontaktparet kretsen är ansluten till :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Agwan »

Räcker det inte med en resistor mellan USB-data-ledarna för att den skall identifieras som USB-port med högre krafttillgång? Påminner mig om att en kollega på jobbet köpte en fulladdare till sin iPhone och det fungerade den till, men inte iPad. Då googlade han lite och hittade någon beskrivning på att man kunde sätta en resistor på nått sätt på USB-data-ledarna så att den skulle identifiera sig som något som ger mer kraft. Och det funkade. Det är något med vilken spänningsnivå dataledarna ligger på innan datat börjar skickas.

Fast den där Max-kretsen kostar inte mer än en tia typ, så det är väl inte så mycket att spara på det heller nu när du väl gjort din design.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Micke_s »

Apple/sony kör med skicka ut en spänning genom en spänningsdelare. På så sätt kan de veta hur mycket de får dra ur laddaren.
USB specen säger max 500mA, ipad laddaren kör 2A.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av MadModder »

Alla tillverkare har olika varianter av hur maxströmmen läsas av. Gör man så Apple-grejer funkar, så funkar det mindre bra med andra istället.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Klas-Kenny »

Om någon sen vill testa hur hög ström mobilen sedan väl laddar med kan jag rekommendera http://elektronikforumet.com/forum/view ... 92#p984592 ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Som MadModder säger så kör olika tillverkare på olika varianter och anpassar man för en så fungerar en annan sämre, det här chippet ser till att autodetecta och se till att den stora majoriteten av alla enheter laddar med sin maximalt möjliga ström.

Den förra varianten kör på det som är standard enligt USB BC1.2, kortslutna datapinnar.

Klas-Kenny, gissa varför jag har beställt en ;)
Senast redigerad av Meduza 13 september 2013, 12:23:08, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av limpan4all »

Beställde en av din först generation så att du kan göra Gen 2. Vilken jag nog kommer att handla några stycken av...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Har beställt kretskort till Generation 2 nu :)
2013-09-28 03_20_35-3D Preview.png
2013-09-28 03_20_51-3D Preview.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

I bland tar det lite tid, I detta fall då jag hade gjort några misstag i gerberfilerna som Seeedstudio påpekade varpå jag fick skicka in rättningar :)

Däremot verkar det ha blivit något annat fel, för nu saknar en del till synes slumpmässiga vias lödmask :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av X-IL »

Hmmm, en sån här ska jag nog ha, inväntar version 2 då vi kör Apple och Samsung och Google Nexus här hemma.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av l2t »

Hadde samma tanke att bygga en multi-usb-laddare, skönt o slippa det då :)
Finns det några version 1 kit kvar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Det finns ett gäng V1-kit kvar l2t
Skriv svar