Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Berätta om dina pågående projekt.
nelos
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2013, 23:36:41

Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av nelos »

Jag har byggt en solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning.

Mer information om projektet finns här:

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com ... 01554.html

Här se även kopplingsschemat nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av frownlayer »

Jag har länge funderat över att bygga en laddare som går en på cykeldynamo. eller en fläktmotor.
TSR 1-2450 verkar vara en bra lösning.
nelos
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mars 2013, 23:36:41

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av nelos »

Ja, när det gäller spänningsregulator kan man ju antingen använda en linjär LDO-regulator som t ex LM2940
eller en switchad regulator som t ex TSR 1-2450.

Den switchade regulatorn är lite dyrare, men man slipper värmeutveckling då behöver man inte heller någon kylfläns.

Här finns är mer information om TSR 1-2450:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =69-534-84
jgb
Inlägg: 129
Blev medlem: 17 december 2011, 22:15:07
Ort: Sollentuna

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av jgb »

Nyttigt projekt !
Synd att den max. levererar 1 A, dagens usb tillbehör kräver minst det dubbla för att fungera stabilt.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av MiaM »

Hur är det, spänningsdelaren in till USB-kontakten borde kanske få varierat värde beroende på hur starkt solen skiner (= hur stark ström man kan ta ut från laddaren), eller funkar det ändå vettigt?

Jag tänker på risken att vid halvdålig solinstrålning kan en mobil få för sig att växla mellan laddning / ej laddning fram och tillbaka...
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av Nerre »

Regulatorn bör ju ge 5 V till USB-kontakten och spänningsdelaren sitter där för att signalera till ansluten utrustning att den är ansluten till en laddare.

Det där beror på att enligt USB-standarden för en enhet inte dra mer än 100 mA utan att förhandla om det med hosten, men i en enkel laddare finns ju ingen host att förhandla med. Alltså har man "uppfunnit" standarden att om data-tåtarna är kortslutna så är det en laddare. Sen har Apple fått för sig att göra en specialare där man dessutom lägger på en spänning för att signalera vilken typ av laddare det är.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av MiaM »

Jag tänker alltså på det fall där solen inte räcker till för att ge 5V 1A men gott och väl för t.ex. 5V 100mA. Då borde motstånden kopplas bort (eller få annat värde om solen räcker för t.ex. 5V 500mA eller vilka stegen nu är).
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av Nerre »

Ah, så du menar. Ja, om mobilen lastar ner solpanelen så spänningen hamnar under 5 V så finns det väl risk för nån form av självsvängning. Men den risken finns väl med alla liknande lösningar?
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av MiaM »

Man kan kanske mata spänningsdelaren via nån koppling med seriemotstånd från solcellen + zenerdiod på 5,1V istället för från USB-5V'en. Eller så kanske det självsvänger lika illa oavsett hur man gör, och det kanske dessutom kvittar huruvida det självsvänger eller inte. :wink:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av netrunner »

Om man ska använda den rent praktiskt, alltså inte bara som övningsexempel, så kan någon form av batteri vara lämpligt. Då kan man lämna laddaren i solen och sen sätta mobilen på laddning medan man sover på natten.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Inlägg av v-g »

Man inser rätt fort att ett mobilbatteri innehåller mycket energi när man ska ladda det med icke nätanslutna saker.

Kul projekt men jag tror som ovanstående att bästa är att ladda ett buffertbatteri och vore det jag skulle jag satsa på LiPo från tex hobbyking de är mycket bra och relativt lätta att ha och göra med (batterierna alltså).
Skriv svar