Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Lyckades med hjälp av laddaggets manual ställa in CC på 1A och mätte upp alla lindningar som du beskrev.

Två var 103mV och den sista var 100mV, det får väl anses okej?

Tyvärr vet jag inte vad det nominella värdet ska vara, finns väldigt lite data om motorn i det hänseendet.

Kunde jag nu bara få bort bruset från mätningarna på hallsensorerna så jag vet att iallafall ena uppsättningen är okej, kunde jag ju vågat koppla in den nya kontrollern när den kommer.

Men jag kan nog inte stilla mitt sinne förrän jag öppnat motorn och kikat lite inuti. Hoppas klara mig med att lossa sidokåporna och inte behöva pressa ut statorn vilket bara ledde till olycka förra gången...
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Oscbe112 »

Hej!

Grymt bygge! Men Hur gick det sen?

Är väldigt sugen på nått liknande. Kör själv motorcykel men hade gett mycket för att susa omkring i cykelspår och i skogen utan att störa omgivningen.

Hur mycket får man räkna med i kostnad om man börjar från scratch?
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Ja hur gick det sen...? Har varit hemskt dålig på att uppdatera, bytt jobb o lite annat som tagit tid.

Men i korthet... Jag beställde nya hallsensorer, men fick helt fel, så chansade att de befintliga var rediga.

Beställde en ny kontroller från Kelly, vilket såhär i efterhand var vad jag skulle gjort från första början istället för nåt hemmamekat skräp utan garantier...
Jag valde en "cykel"-kontroller som skulle klara 10kW, vilket tycktes lagom...

http://kellycontroller.com/keb7210124v- ... -1183.html

Bild

Supersimpel inkoppling med instruktionerna som följde, enda jag haft problem med är att få CAn att fungera. Med gasen kopplad till den så tyckte kontrollern att den skulle ge full effekt vid minsta lilla gaspådrag = framhjulslyft.

Nu har jag gasen kopplad direkt till Kellyn, och det funkar perfekt. Nackdelen är att Kellyn inte har stöd för pedalsensor eller dylikt, så att få till ett lagligt läge på cykeln är nu omöjligt.
Jag har dock fått ny firmware från Kelly, och ska uppdatera firmwaren på CAn också så kanske det fungerar igen.

Har kört sammanlagt 450km på den nu, toppfart 75km/h, och maxeffekt på 19kW :mrgreen:

Bild

Laddningen sköter jag med 4st BC168, som laddar varje kanal separat via balanseringskablarna. Har biffat upp de kablarna lite då de blir lite ljumna vid 8A.

Bild

Ett problem som jag märkte var att laddarna stör ut varandra, så första och sista cellen på varje laddare får felaktigt värde, som kan ses nedan. Alla celler är egentligen 3,9V, men laddarna stör som sagt ut varandra så de tror att första o sista cellen är betydligt lägre. Detta leder då till att de cellerna överladdas.

Bild

Min lösning är att köra laddare 1 och 3 samtidigt, och sedan 2 och 4. Tar lite längre tid, men vill jag snabba på det så kör jag med alla 4 laddare tills cellerna kommer till 4,1V, sen kör jag dem två och två upp till 4,15V. Funkar bra...

Använder en dsub att ladda genom, och för närvarande har jag inte gjort hål i batterilådan för den så jag måste ta av locket varje gång.

Bild
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Oscbe112 »

Kul att du fått igång den igen, verkar ju fungera super! 19KW.. :tumupp:

Har du nån ungefärlig siffra på vad det skulle kosta att köpa en liknande setup med laddare och allt?


Ser framemot fler filmer!
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Polarn kör en liknande setup men 24S istället för 20S, han peakar på 23kW, alltså drygt 30hk :mrgreen:
Ofrivilliga powerwheelies var det gott om igår när vi var ute och lekte i skogen.

Dock har jag min nerställd till ca 35%, peakar på 4-5kW nånting, lite mer lagom för pendlingskörning.


Om man gör allting precis rätt från början och väljer rätt komponenter osv, kan man nog hamna runt 25k för alla komponenter som behövs, exklusive en cykel att montera allt på.

Polaren fick dock erfara att 23kW peak värmer på motorn ganska bra.

Bild

Vi hade lekt omkring i skogen ett tag o så kollade jag min motortemp, 125grader! Polarens var ännu varmare, han har en tidigare version av motor med lite sämre verkningsgrad och värmeavledning, plus att jag har större ventilationshål i min motor.
Vågar inte tänka på hur varma hands lindningar var...
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av MRSVETSARE »

Fan vad coolt :tumupp: :D
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Långt ifrån coolt! Riktigt varmt faktiskt :wink:

Var ute en runda igår igen och gjorde samhället osäkert...

Satte en Gopro på min hjälm, och polaren fick en på styret. Min effekt uppställd till 12kW, polarens effekt nedställd till 12kW 8)

Vi kan väl summera som så, att vi båda två måste göra åtgärder för varmgång i motorn.
Som syns innan i tråden har jag fräst och borrat hål i sidokåporna för någon form av cirkulation, men ska sanningen fram så gör det nog ingen större nytta. Min tanke var att luften skulle komma in i hålen närmast centrum, och sedan slungas ut förbi lindingarna till hålen frästa i ytterkant.

Bild

Bild

Förmodligen blir effekten snarare att luften bara swischar förbi hålen, och det blir ingen cirkulation alls.
Min plan nu är att göra nåt form av scoop eller trattliknande historia, som med en stor frontarea, samlar in luft och tvingar den att blåsa in i sidhålen på motorn, typ såhär...

Bild


Efter jobbet ska jag försöka klippa ihop nån vettig film från gårdagens äventyr, eller iallafall klippa ut segment o lägga upp på Youtube som ni kan skratta åt :-)

Med 12kW kunde även jag med min tunga framgaffel göra powerwheelies under gynnsamma förhållanden :mrgreen:
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av MRSVETSARE »

Bör bygga nån slags vindtunnel till hjulet som sitter på sport billar som kyller motorerna
Diggar denna tråd väldigt mkt:) skulle gärna vilja testa en sån cykel ev köpa en senare
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Electricguy »

Det jag är lite imponerad över är att ekrarna håller för så höga effekter.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Fagge »

Mycket häftigt bygge. :bravo: Visst är det en härlig känsla när det suger till i magen vid acc & utan något motor vrål.

Men jag förstår inte riktigt varför denna värmeutveckling med dessa motorer, det blir ju massor av effekt som går till spillror i stället för till bakhjulet.
Som jämförelse så blir min etek kolmotor knappt jummen efter 10min tokkörning med en maxeffekt på 9,6kW.
Så varför?.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Onekligen effektslöseri av den större sorten. Men jag har inget bra svar på din fråga.

Ska man spåna lite så jobbar dessa motorer med mycket lägre varvtal än din, vilket väl knappast är önskvärt för verkningsgrad och därmed värmeutveckling.

Många använder ett 24" hjul bak istället för 26" som jag har för att få högre varvtal och mindre värme.

Polaren håller på i detta nu att bygga in sin motor i ett 24" hjul, så vi får se om det blir någon märkbar skillnad.

Vi hade med oss en IR-termometer ut igår också, och när min cykeldator hävdade att det var 125 grader i lindningarna där tempgivaren sitter, kunde man hålla handen på motorns aluminiumsida, och skjöt man med IR-termometern in på lindingarna så kom vi inte högre än 50grader (var förvisso svårt att träffa rakt in i de små hålen, så kan ha blivit lite missvisande).
Men man frågar sig ju samtidigt om tempvisningen verkligen stämmer.
Polaren skulle montera sin tempgivare idag också så får vi lite mer data att leka med...

De flesta på mitt jobb har provkört cykeln nu, har den till och från jobbet varje dag det inte spås regn. Och SAMTLIGA, även tjejerna som sommarjobbar kommer tillbaka med ett idiot-flin på läpparna :D
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av MRSVETSARE »



fan det är ju super stort detta i ryssland och eu
Kolla in i videon 3,08 så dyker en båge upp till vänster och han drar ifrån bågen :D :D :D

Jävla coolt bygge du håller på med :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Gjorde igår ett första försök att redigera lite i Sony Vegas. ALL respekt till dem som får ihop snygga filmer med musik som matchar osv, för det var minsann inte enkelt!



Här har ni iallafall några minuter från i måndags kväll. Bry er inte om mina dumma kommentarer här och var, trodde inte talet skulle höras så väl som det gjorde :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Electricguy »

Kul att se! :D
Är han Smålänning?
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Haha, Oskarshamn från början... Hörde själv hur tydligt det framgick nu när man hör sig själv i tredje person.
Skriv svar