Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av svanted »

Electricguy skrev:Det jag är lite imponerad över är att ekrarna håller för så höga effekter.
ekrarna har ju alltid hållit för navbromsar, även att bromsa sträck på asfalten, så marginalerna är stora och här är ju navet mycket större.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Det är en storlek grövre ekrar också än vad som är normalt i cykelvärlden tror jag. 2.3mm eller om det var 2.5mm i diameter.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av walle87 »

Jag hänger inte riktigt med på hur du kopplar laddarna till batterierna. Kan du rita ett enkelt elschema?
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Tyvärr Walle, för det blir inget enkelt schema :)

Varje laddare har sex separata laddkretsar internt, som fungerar oberoende av varandra. Så man kan säga att jag har 20 separata laddare som laddar varsin cell.

Dock fungerar laddarna tydligen så att alla sex kretsar tar ett mätvärde på spänningen samtidigt, sen laddar alla lite samtidigt, sen mäter de, och sen laddar de, osv osv.
De 4 laddarna startar dock inte samtidigt, eller har små skillnader i sina "tidskretsar" så det blir så att laddare ett mäter, samtidigt som laddare två skickar på ström, och eftersom de delar sladd mellan (tex är cell nr 6 plusledning samma som cell nr 7 minusledning) så blir det störningar.

Förutom detta är dessa de bästa balanserande laddare jag hittat.

Vad jag sett är 100% av övriga laddare av den typen som när en cell blir hög, läggs en motstånd in på den cellen och eldar bort lite energi, o sen laddas alla celler i serie igen, tills nästa cell blir för hög, o det börjar brännas effekt i den.

Kunde någon göra EN laddare med 20-30 separata kanaler likt dessa laddare kunde man skita i allt vad BMSer heter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av MadModder »

hehe 9:08 dä dä dä dä, dodododododo.... :mrgreen:
Påminde om mario bros eller nåt sånt.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Haha, ett poäng till MadModder :D
Super Mario är precis vad det är.
Min hjärna tänkte nån klassisk spionmusik när polaren smög sig fram, men det blev lite galet :mrgreen:

Måste säga att jag verkligen älskar Kellyn jämfört med andra kinakontrollers jag använt (de flesta vad jag vet är baserade på Infinion på ett eller annat vis).

Hade en liten misshap igår, satte igång alla 4 laddare samtidigt, vilket är okej, sålänge ingen cell kommer över mina inställda 4,15V o börjar överladdas. Men sen gick jag ut och spikade och målade lite, o glömde bort laddarna, så nån cell hade smugit sig över 4,2V när jag sprang in igen. No worries, jag ställde om laddarna till 4,2V istället och jämnade till allting.

Och nu imorse när jag skulle iväg så startade den inte, men tack vare Kellys enkla system med en LED som blinkar felkoder, kunde jag konstatera att kontrollern tyckte jag hade för hög spänning. Den extra volten som 0,05V per cell gjorde, blev för mycket för vad jag ställt in kontrollern till. Ut med datorn o programmera om, and away we go.

Jag ska ALDRIG köpa annat än Kelly igen (förutom kanske en ren sinusvåg-kontroller som jag sett kineserna börjat komma med).

Igår byggde polaren om från 26" bak till 24", och satte i sin tempsensor. Tyvärr blev det så sent så vi hann aldrig provköra, men ikväll ska det bli filma av.

Själv gjorde jag en liten enkel luftstyrning som förhoppningsvis trycker in lite mer luft extra in i kylhålen på ena sidan. Funderar på att rita fram nya sidokåpor med större lager så man får in kylslangar, o fräsa till vattenblock man kan montera inuti motorn, sen ska det jävlar gå att gasa länge innan värmen blir ett problem.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av walle87 »

DEt var som sjutton. Jag kör med hobbykins "4 laddare i en laddare" men till skillnad mot dig har jag 7st feta omkopplare som skiljer batterierna från varandra vid laddning. Därav inga störningar. Dock pallar dessa omkopplare "bara" 63A och jag har redan eldat upp en.....
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Jag var inne på att bryta upp mitt batteripack också och ladda i lite mindre bitar, men insåg samma sak som du, ska jag ha strömbrytare som klarar mina 250A peak så blir det rätt stora och dyra pjäser. Och gott om plats är något jag inte har på detta bygget.

Börjar bli så smått förbannad på mina värmeproblem, eller det är väl inga ritkiga problem än så länge, annat än att cykeldatorn tycker jag har väldigt hög temperatur i motor, har inte märkt nån dipp i effekt eller något annat men...

Jag jämför mitt bygge med min polares, som har i stort sett liknande komponenter.

Jag, Cromotor ver2, han Cromotor ver1.
Skillnaderna ser ni nedan, min har aluminiumstator (mittendelen iaf), hans har stål. Min ska ha mer koppar än hans och bättre verkningsgrad och kylförmåga. Min är "specad" till 6kW, och hans till 4kW.

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8095197824

Jag, 20S Lipo, han 24S Lipo.

Jag, 26" hjul, han 24". Han har 7% mindre rullomkrets än mig, vilket ju leder till ungefär lika mycket högre varvtal (orkar inte räkna exakt just nu).

Jag, ca 150A max just nu, han 250A, fullt ös medvetslös...

Igår när vi var ute på lite relativt lugn skogskörning kom min motor snabbt upp på 90-100grader, medans hans låg på 60-70grader.

Vid en sektion hårdare körning peakade min motortemp på 135grader, hans var nog aldrig över 90grader. Märk då väl att han kör på nästan dubbla effekten mot mig.
Vi har samma 10K termistor (ELFA, good shit?) placerade på ungefär samma ställe (längst ut på lindningarna) och samma cykeldator som tolkar signalen.

Så för att sammanfatta, trots att jag "ska" ha en effektivare motor med bättre kylegenskaper än honom, och bara kör på halva effekten blir min motor nästan 50% varmare än honoms...

Idag på väg till jobbet höll jag för testets skull 60km/h en längre sträcka på plan mark, då låg motortempen runt 50grader, 2,5kW effektåtgång ungefär.
För att testa ytterligare körde jag en sträcka med 2 start och stopp på full acceleration, alltså (10-11kW) och höll istället Vmax på 70-75km/h (3,5-4kW effektåtgång). Då stack tempen rätt snabbt upp till 100grader. Svalnar ner till 80grader igen rätt snabbt om man drar ner på tempot.

Någon smart människa som kan utläsa något av detta?
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Rocky_AL »

Ingen expert, men högre varvtal = mer kylning och högre spänning = lägre ström = lägre temp.
MaSc
Inlägg: 65
Blev medlem: 8 augusti 2012, 23:23:44
Ort: Sthlm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av MaSc »

Hej Peter,

Rolig tråd att följa, men jag måste stilla nyfikenheten och fråga om du fick reda på varför din första kontroller gick upp i rök? :?:

Känns som att 15-16% säkerhetsmarginal till trissornas max spänning är lite lågt?!? Själv hade jag nog velat se att trissorna klarar minst dubbla batterispänningen, men det kanske bara är jag som är nojjig :humm:

ska bli intressant att följa trådens utveckling framöver!

Keep up the good work! :tumupp:
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Rocky_AL skrev:Ingen expert, men högre varvtal = mer kylning och högre spänning = lägre ström = lägre temp.
Motorerna är ju inte luftkylda annat än med lite hål borrade här och var, hål som förmodligen varken gör till eller från när det kommer till luftflöde genom motorn.

Högre spänning ger ju lägre ström, men han kör som sagt ändå på mycket mycket högre ström än mig så...


MaSc,

Nepp, har ingen aning varför den första kontrollern brann upp. Det BÖR inte varit pga Fetarnas spänningstålighet. Polarn körde med samma fetar på lika hög spänning, och den funkar fortfarande.
Vet många många fler som kör lika hög spänning också, men jag vet inte...


Jag har beställt en 24" fälg med däck nu iallafall, det blir 5-6km/h lägre topphastighet, men det spelar ingen roll. Kör väldigt sällan fullt ös ändå.

Ska modifiera sidokåpan med några små scoop också som förhoppningsvis skyfflar in luften lite bättre i motorn.
Tänker mig att jag sågar ett aluminiumrör i vinkel, och viker ut ett par fästöron för skruvar.

Borde bli liknande effekt som ett vattenhjul och luften borde inte ha nån annanstans att ta vägen än in i motorn.

Typ såhär...

Bild
Användarvisningsbild
Peterji
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 augusti 2011, 11:57:36
Ort: Stockholm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peterji »

Imponerande bygge! Här är en annan cykelfilm som jag varit med o gjort :)
De (carbontrikes) planerar att sälja en elversion i framtiden!

Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Sååååå, här har det varit tyst ett tag.
O det beror väl främst på att allt bara funkat.

Jag fick hem min 24" fälg, och polaren ekrade upp det. Har satt på lite bättre off-road-däck än asfaltsdäcken jag kört på innan. Och det har blivit rätt många mil i skogen och på crossbanan.

Bild

Värmeproblemet har dock kvar stått. På crossbanan har jag varit uppe och nosat på 150grader i lindningsarna. Medans polaren legat på 125-130 kanske.
Vi har haft samma förbrukning per kilometer (wh/km) så det verkar inte vara min motor som motarbetar sig själv...
Vid lite lugnade körning har jag legat ungefär 10 grader över honom.

Gjorde ett test för nån vecka sen som jag provade idag.
Skovlar likt de jag skissade innan i tråden, men på utblåset, så det skapas en lågtryckzon över ventilationshålet som drar luft in i motorn.

Bild

Som ni ser var jag inte jättenoga, bockade bara till 8 aluplåtar, och använde alu-tejp för att täcka glipan som blev.

Men GOD DAMN vilken skillnad det gjorde! På de nästan 45km vi körde idag, så låg jag konstant minst tio grader under min poilare nu, istället för tvärtom som det varit innan.

Och det finns garanterat mycket mer att hämta. Fräser jag utblåshålen lite större och experimenterar med vinkeln på "flärpen" så lär det bli ännu bättre sug genom motorn.

Jag är lite sugen på att köpa den nya Ultimaker 3d-skrivaren för att kunna göra bra tester på detta, men 20k för att utvärdera några kylflärpar, njaa...
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av walle87 »

Går att använda 3d-skrivaren till annat också :wink:
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Zatrec »

Hej!

Mycket fräckt projekt!

En fråga till dig!

Har en egen elcykel som jag använder till att pendla till jobbet, men har problem med ekrarna lossnar efter ett par veckor, lämnade in den till cykelhandlaren och fick svaret att ekrarna är för korta!

nu till min fråga:

jag vill ändå ändra storleken till 28" (600), nuvarande 27 1/4 (630) vart kan man få tag på kortare ekrar samt fälg som är anpassad för elmotorer?

tack på förhand
Skriv svar