Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Inlägg av Peter_1982 »

Vill börja med att säga att jag VET att detta är ett olagligt bygge, men dess fulla potential kommer endast användas för lek på skogsstigar och grusgropar. Vid körning på gata kommer den vara begränsad till 25km/h och 250W och därmed vara godkänd enligt lag 2001:559. :roll:

Efter mitt första elcykelbygge, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=62022
har jag minst sagt fastnat för detta med eldrivna fortskaffningsmedel.

Mitt första KTM-bygge har rullat snart 100mil utan några som helst problem, bygge nummer två är snart färdigt (KTM-cykel modell dam till sambon, exakt samma komponenter som min egen), men jag känner att jag vill ha nåt mer lekbetonat, mer effekt, mer dämpning, grövre däck :-)

Efter en hel del blocketsurfande hittade jag en väldigt prisvärd downhill-cykel som inhandlades från en väldigt trevlig skåning.
Kona är märket, Stab Deluxe är modellen. Inte min på bilden, men identisk förutom färgen på fälgarna.

Bild

Denna är lite extrautrustad med en Marzocchi Bomber Monster 03 framgaffel och Hayes Nine hydrauliska skivbromsar fram och bak.
Framgaffeln gör minsann skäl för sitt namn, "Monster" är det minsta man kan kalla den. Gissar att den ensam väger en bit över 10kg, så det blir ingen lättviktare detta. Enligt vad jag läst på nätet är detta en VÄLDIGT välrenommerad framgaffel av downhillåkarna. Har för mig slaglängden var 200mm, ställbar kompression och rebound.


Tanken i sin helhet är som följer

Ram: Kona Stab Deluxe

Däck: Maxxis Hookworm 26" 2,5" breda

Motor: Hubmotor "Cromotor" version 2, specad till 6000W kontinuerligt, finns folk som tydligen kör både 20 och 30kW ur dessa med modifierad kylning, men så bråttom att dö har jag inte... än...

Motorkontroller : LYEN 24FET, max 100A.

Batterier: Haiyin LiPO, 20S 20Ah. Mer exakt så är det 4S1P 20C 5000mAh i hardcaselådor, 20st.

BMS: Signalab 20S 30A med balansering. Kommer bara låta denna försörja kontrollern med styrström, samt vara med i laddningsprocessen, så 30A kommer inte vara systemets begränsning.

Laddare: Tror jag börjar med en av mina BMS Alloy Shell 600W, men lurar på att köpa ett Mastech labbaggregat 100V och 10A så blir det lite enklare.


Än så länge har jag kommit så långt att jag caddat upp egna dropouts som nyper BRA kring motoraxeln. En stor fördel med denna ramen var att det var löstagbara dropouts, så det var bara att kopiera infästningen och rita vidare på.

Bild

Bild

Bild

Motorn sitter i sin fälg, köpte den färdigekrad för enkelhetens skull.

Har förstärkt dropoutsen ytterligare för kraften som blir om man kör väldigt hög regen, 3mm rostfritt, går ingenstans...

Bild


Tack vare att motorn är nåt så in i h*lvetes bred, får det bara plats ett singlespeed frihjul och cykeln som sådan kommer vara enväxlad med ett 48T framdrev och 16T drev bak så man hinner trampa med litegrann iallafall.
Planen var att ha kvar original kedjespännare bak, men efter problem med att kedjan kuggade över vid belastning byggde jag mig en egen spännare och svarvade mig distanser så fram och bakdrev låg exakt i linje.

Bild

Nu berodde tydligen inte kuggningen på drev, spännare eller annat, utan på att kinesfrihjulet hade skarpa kanter som kedjan gärna klättrade på, så efter några minuter med slipmaskinen funkade det perfekt.

Kontrollern är en mastodont som mäter 250x140x70mm, och planen att ha den på nedre ramröret gick i stöpet då jag inte kunnat trampa runt med pedalerna om den suttit där.
En pakethållare från biltema inköptes, fick dock svetsas om lite för vinkel skulle bli bra, men annars blir det nog ett bra ställe att ha kontrollern på.

Och såhär står den idag. Cykeln är funktionsduglig att åka på med muskelkraft, med kartongmallar för kontrollern, samt en låda inuti ramen som ska husera säkringar, huvudbrytare och lite annat...

Bild

Jag har batterier på ingång från Frankrike http://www.haiyinstore.com/.
När de har kommit ska jag börja klura på en batterilåda. Nuvarande idé är att montera en låda längst uppe på framgafflarna som en cykelkorg. Kommer väga ca 10kg, men med tanke på hur baktung cykeln är redan så är det i sig inget problem. Vikten kommer dock högt upp vilket inte är bra, och det kanske ser lite fult ut men...

En annan tanke är att kapa det undre röret på ramen och bygga en låda där som huserar allting, problemet med det, förutom det uppenbara att svetsa i värmebehandlad aluminium, är att med min framgaffels slaglängd, så finns det stor risk att lådan slår i framhjul och/eller stenar och stockar om man är lite för våldsam.

Hur som helst måste jag ha hem batterierna innan jag bestämmer mig. Enklare när man kan sitta och pussla lite...
Senast redigerad av Peter_1982 17 juli 2013, 07:03:13, redigerad totalt 1 gång.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Spazze »

Går det inte att fästa batterierna under ramen? Om du plockar ur fjädrarna ur gaffeln så ska den gå att trycka ihop maximalt så ser du hur mycket utrymme du har kvar. Man vill ju inte minska markfrigången heller :/ Men det låter verkligen inte bra med vikt högt uppe på en sån cykel.
Hookwormsen funkar verkligen inte någon annanstans än på asfalt.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Det blir ett ganska rejält batteripaket, varje batteri mäter 140x44x48mm, och jag ska få plats med 20st.
Men det löser sig på nåt vis.
Helst vill jag ju inte börja kapa i ramen, även om jag har en TIG-svets som tar aluminium, och är duktig på att svetsa så är ju cykeln förstörd om jag väl sätter vinkelslipen i den.
Alltid skönt att kunna bygga tillbaka om man ångrar sig.

Hookwormsen sitter mest på för de var billiga från det stället jag köpte motorn (20$ styck har jag för mig). Jag har andra Maxxis med rejält mönster på också...

Balansen är såklart viktig när man ska sprätta omkring i skogen, men på det totala sett så gör ju mina 95kg uppe på sadeln 10 gånger mer än batteriernas 10kg på styret. Dock kan jag ju röra kroppen på ett annat sätt. Men går ju att testa med en vikt på styret o se hur det känns.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av walle87 »

Jag hade samma problem med frihjulet på min elcykel med. Jag satte en extra fjäder i kedjespännaren och då fungerade det fint. Jag kör med batterierna i en ryggsäck. Riktigt smidigt specielt då man ska ladda.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av l2t »

Nice med fler snabba o feta elcykelprojekt!
Varför valde du just Haiyin batterierna?
Jag behöver snart nya batterier till min cykel oxå, har stor beslutsångest.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av victor_passe »

finns liknande batterier på hobbyking för 23$ styck. köpte 4st åt min elcykel
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Haiyin gör enligt rykte Hobbykings batterier, så för det första kändes det mest prisvärt att kapa en mellanhand. Sen har de stort lager i Frankrike, vilket innebär billig frakt och snabba leveranser, och framför allt snabba/billiga returfrakter om (när) något pack börjar strula. Vad jag kunnat läsa mig till på diverse RC-forum ska Haiyin vara väldigt duktiga på garantiärenden, till skillnad från rövgökarna Hobbyking som tråkar dig till döds med meningslösa frågor tills man inte orkar bry sig längre...

Man kunde köpa från Haiyin Hongkong eller USA också, men risken är då en tråkig tull/moms, och då blir det potentiellt dyrare än att köpa från ett EU-land.

Jag har 35st Makita/Milwakee borrmaskinsbatterier på g, men jobbet att sortera ut de bra cellerna från de dåliga, samt löda ihop alla gjorde att jag valde ett mer färdigt koncept för att komma snabbare igång.
Kommer ändå sortera ut 18650-cellerna ur Makitabatterierna, men monteringen av dessa kommer nog dröja tills nästa vinter.

Jag valde också att köpa så många Ah som jag får plats med för att dra så låga C ur Lipocellerna som möjligt, och på så vis öka livslängden.
Plus att om jag har överflöd av Ah så gör det inget om jag tappar 15-25% inom loppet av några år, kommer fortfarande kunna åka så långt som jag behöver.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser riktigt häftigt ut. Gillar slika projekt.
Det är väl viktigt att få vikten att ligga så lågt som möjligt?
Under centrum ger ju en annan rörelsefrihet vid snabba kast!
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Då var det den 25e och kontot är påfyllt :D

Beställt en motorkontroller, optimerad för mina 74V nominellt, och med uppfetade banor på kretskortet ska den klara 110-120A.
Stöd för PAS (pedal assist system) som är begränsat till 250W, vilket då gör den helt laglig.
Det är monstret till höger, mäter 250x140x70mm :shock:

Bild


Skickade också efter den sista stora pusselbiten i form av batteriövervakning.

Bild

Inget av ovanstående lär anlända än på ett par veckor, men jag hoppas att mina batterier trillar ner i brevlådan innan påskhelgen nu.
I torsdags stod det på franska postens hemsida att paketet var redo att lämna landet, så borde inte vara helt orimligt...
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av el34 »

Grym motor det där :shock: Vad kommer du upp i för hastigheter tror du,den lär ju göra 50 blåst minst!
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Jag vet inte exakt vilket Kv motorn har, men enligt en simulering jag gjorde på nån elcykelsida, kommer den göra dryga 70km/h på plan mark.
Första planen var att köra 24S Lipo, vilket hade gett 90+km/h 8) Var kanske tur att jag inte hittade en lämplig BMS utan fick nöja mig med 20S :roll:
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av l2t »

Peter, jag antar att det inte har dykt upp några batterier ännu?
Vilket fraktsätt tog du? Ska bli spännande att se hur kvaliteten är på dom.
Frågan är hur det är att beställa från la france.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Har hållit igen uppdateringarna här då det verkade vara lite snålt med intresse, vilket är fullt förståeligt då detta inte är nåt cykelforum, och den elektroniska biten i mitt bygge ligger på rätt låg nivå.
Har gjort en tråd på Endless-sphere istället som nog kommer vara mer frekvens uppdaterad.


Men joo, det kom faktiskt en laddning batterier på skärtorsdagen. Jag valde det billigaste alternativet, vilket var Collisimo, franska posten, men de tog ju rätt god tid på sig att få fram paketet...

Bild

Än så länge har jag laddat dem fulla och balanserat dem. Två av 20 var ganska snedbalanserade och fick ligga på laddaren 5h styck innan de var rediga igen.
Har byggt en rigg med 8st 100W 24V lampor som jag använder som ballast, detta ger 17-18A ur varje 4S-batteri. Vilket blir 72A ur mina 4 parallella.
Jag kommer peaka på 130A eller nåt, men 70A kontinuerligt är nog över vad jag kommer köra.

Har betat mig igenom halva batteripacket än så länge, kör dem under belastning till 3,5V, vilket obelastat blir 3,6-3,65V. Lite väl lågt kanske men. Får ut mellan 4,3 och 4,8Ah ur dem, vilket nog är att förvänta när man tar 3-4C ur dem.
Kommer max dra ur 16Ah ur mitt 20Ah-pack så det bör vara lugnt.
Har även räknat ut inre resistansen på de 10 batteri jag testat med belastning, ligger väldigt jämt på 43-47mOhm per 4 celler.

Har varit riktigt förkyld nu i påsk, men idag orkade jag mig till garaget och bygga lite batterilåda, tills argonen tog slut till TIG-svetsen såklart.
Hade tejpat ihop en förlaga i kartong som mer än väl rymde alla batteri, en säkringshållare, huvudbrytare och en CA (cycle analyst, typ cykeldator där man kan se och ställa maxström och LVC/HVC mm).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snygg lösning med batterierna.
Man kan nog inte komma lägre med vikten!
Bra jobbat säger Lasp.
Som dessutom tror att intresse inte alltid kan mätas i kommentarer ;-)
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Paxmax »

Trevligt projekt! :mrgreen:
Skriv svar