Spar man nått om man belyser med LED vs glödlampa?

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag syftade främst på hallgrens inlägg.

Men det här är fel.
hallgren1 skrev: I en lysdiod blir ca 95% av energin ljus och endast ca 5% blir värme.
100% av energin blir tillslut värme. En lysdiod ligger i samma region av ljusutbyte som en halogenlampa. Så dina siffror kan inte stämma.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

hallgren1 skrev: Summa:
Om vi antar:
1: Att du betalar för värmen i ditt boende
2: Majoriteten av tiden som belysningen är tänd är under den kalla årstiden resp den kalla delen av dygnet

så betalar du bara för den del av energin som blir ljus.
Hm, detta stämmer väll om man bor i ett hus uppvärmt med "direkt-el". T.ex vanliga el-element.

Om du däremot har en effektivare anläggning t.ex bergvärme, där varje inmatad W elenergi ger kanske 2.5 - 3 W värme, så blir det en klar förlust att "byta" denna värma mot värme från en glödlampa.

Så i det fallet är det bättre att använda en ljuskälla med bättre "verkningsgrad" och låta bergvärmeanläggningen stå för uppvärmningen.

Gäller väll för övrigt i alla lägen där man värmer huset med en värmekälla som har ett lägre pris per Wh än el.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst. Men man kan inte räkna hem hela effekt minskningen.
Och det stämmer inte heller alltid. I en byggnad med värmepump kan man vinna på att få värmen ur en lampa i när det är riktigt kallt. Men det är ju lite av ett spcialfall.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Men det är också väldigt betydelsefullt varifrån värmen kommer.

Jag läste en rapport en gång (kommer *tyvärr* inte ihåg varifrån den kom, men jag tror att det var någon statlig myndighet) där de hade testat just detta. De hade ett kontrollerat hus med temperatursensorer i olika höjd och i olika punkter, och så lät de folk vistas i huset och själva ställa termostaten på behaglig temperatur.

Värmeelement sitter ju i benhöjd och ofta under fönster för att motverka kalldrag. Lampor sitter ju oftast i brösthöjd eller kanske i taket, där värmen inte kommer till någon större nytta, tyvärr. Slutsatsen var att värmeeffekten från belysningen till största delen gick till spillo, eftersom den hamnar på fel ställe.

Arvid
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag har takfläkt :razz: (som visserligen drar ström men dom trycker iaf ner värmen*s*)
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Vad är det teoretiska maximum? Dvs om all energi blir till fotoner.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Tja det skulle väl i så fall vara 100% verkningsgrad -> all energi till fotoner och ingen värmeutveckling/förluster i lysdioden överhuvudtaget. Det hade blivit en rätt så kraftig lysdiod. :) Men det är fysiskt helt omöjligt att få 100% verkningsgrad. Har läst att tom supraledande grejer har en viss förlust, dock extremt liten. Men vad det teoretiska maximum Kommer att blir för lysdioder det är bara att vänta och se, men 100% kommer det aldrig att bli.


Det är ju just detta som verkningsgrad handlar om: hur mycket av den tillförda energin används till det man vill att den skall göra och hur mycket av den tillförda energin slösas bort som värme. Förhållandet mellan dessa är dess verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Jag menade hur många lm/W som är maximum. Slog upp det själv och det vägs tydligen för ögats känslighet för vissa våglängder, så bry.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

ashsama skrev:Blommor vill även ha massa UV ljus vilket led's inte är direkt optimala för
Blommor vill ha ljus i största allmänhet och lite UV skadar inte men det beror också på vilka sorts växter det är fråga om.

Jag tror säkert att LED'ar kan funka. Glöm inte bort att lysdioder har ganska fokuserat ljus och det är bra.
Skriv svar