Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Berätta om dina pågående projekt.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av H.O »

Det är klart att du kan frekvensstyra motorn. Motorn klarar säkerligen en del "övervarv", frågan är om växellåda, lagringar, tätningar och sådant gör det. Om det redan är problem med varmgång från spindeln lär det knappast bli bättre av att köra spindeln fortare än den var designad för. Om det var jag skulle jag börja med "resten" och vänta med spindeln till det fungerar.

Skalorna du har på maskinen idag användes säkert av det gammla systemet för positionsåterföring, alltså "är-värde". Ett problem med att använda dom till en modern styrning är att du med största säkerhet har ett glapp mellan motoraxel och skalan. Dvs vid reversering har du en bit "dödgång" där motoraxeln roterar men skalan rör sig inte. Detta kan först ses som en fördel eftersom glappet då automatiskt kompenseras för men det funkar inte så bra i praktiken. Det finns olika sätt att integrera skalorna också. I Mach3 kan de användas för att visa den verkliga positionen men eftersom systemet är open loop kan Mach3 inte automatiskt kompensera för fel mellan begärd position och verklig position. Vissa externa motion controllers t.ex KFlop kan ta info från både enkoder och skala.

Avstånd mellan komponenter. Köper du industiprylar så är de gjorda för att klara att sitta i ett apparatskåp i industrimiljö, dvs ganska varmt. En frekvensomformare eller servo-drive utvecklar värme och tillverkarna har rekomendationer för avstånd mellan komponenter, skåpssidor, tak osv för att säkerställa tillräckligt med luftcirkulation. En frekvensomformare kan dessutom störa annan känslig elekronik och kan behöva monteras "långt" ifrån den elektroniken eller t.o.m skärmas av.
Stort är ju relativt, du har en stor maskin, du kommer inte att kunna bygga ett styrsystem i en 19" racklåda.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av DAP »

Som H.O skrev så skall man nog betänka det med att inte övervarva spindelbn för mycket.
Sen är det ju alltid en fördel att ha en omriktare istället för kontaktor drift.
Rent teknikst så kan du övervarva en motor men sen är det frågan om lager, tätningar med mera!
Behöver du omriktare så kan du skicka PM. tror jag har lite mer saker liggandes på vinden :D

Annars ett coolt projekt, tittade lite själv på denna maskinen.
Vad är arbetsområdet på maskinen? vad klarar den i X, Y & Z?

Ett sätt som vi alltid brukade gör när man har störkänsliga komponenter det är att alltid ha jätte bra EMC filter.
Jorda allt bra, ibland även montera in skiljeväggar i elskåpet som skärmar av dom störiga produkterna från dom störkänsliga och på så sätt hålla nere skåps storleken.

Lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av säter »

Du vill återanvända befintliga mätskalor.
Du vill kunna köra med frekvensomformare till spindeln.
Du vill att ombyggnaden inte ska ta allt för lång tid.
Du tycker befintligt system är för omodernt.

Om det var min sak, skulle jag köra på Persas idé, och köpa ett begagnat TNC-155 eller nyare.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av DAP »

Som Säter skriver så är där många faktorer som gör att sånt här tar tid.
Saker skall utvecklas
Saker skall driftsättas
Skaer skall testas av
Saker skall konstrueras om som ej fungerar som tänk
plus mycket mer

men som jag själv håller på så gör jag det för att jag vill lära mig mer samt så har jag ingen brådska med min maskin.
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Hej, har fått lite förfrågningar på hur projektet fortlöper, har fått ta en paus i detta projekt för att fixa iordning båten, misstänker att fräsen får vila till hösten.
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Då var båten klar... Har fått ny energi och drog igång i helgen igen, ser att mitt sista inlägg var från 2013, någon gång funderade jag på varför projekten tar tid...nu vet jag. Hur som så började jag med att läsa runt lite på forumet och bestämde mig för att testa servomotorerna och övriga motorer på maskinen, har ju inget kvar längre av det gamla styrsystemet så det blev till att testa sig fram bland kablarna. Fick allt att snurra så nu tänkte jag köra igång och bygga styrsystemet.

Verkar inte som att man kan köpa VSD/ex längre, sitter och tittar på Granite Devices ARGON, verkar vara en fin produkt, dyr visserligen men funkar det så kunde det vara värt det, har hittat ett användningsområde för fräsen, jobbar med fastighetsservice och en del av fastigheterna vi jobbar med har spanjolettlåsningar som inte längre går att köpa som reservdelar så jag tänkte göra reservdelar själv.

Tänkt nu kolla om någon har bra tips på servodrivar till bättre pris eller erfarenhet av ARGON?
Skriv svar