Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Jag har modifierat esic_clone-0.9.5 så att den skickar 255 i humidity-fältet. På det sättet så syns den inte i Tellsticken eftersom paketet kastas eftersom det är ett orimligt humidity-värde.
Hur det blir i RFXtrx vet jag inte.

Din TX-modul fungerar troligen bra. Det är antagligen så att du inte slagit på stödet för esic-protokollet i din RFXtrx433.
För att du ska se esic_clone med esic-protkollet i RFXtrx så behöver du slå på stödet för UPM/esic (tror jag det heter). Det står om det i ett tidigare inlägg i den här tråden.

Annars så tycker jag att du kan köra med fineoffset eftersom jag tycker att det protokollet är mindre pratigt.
Esic skickar en burst med 3 paket i en följd till skillnad från fineoffset som bara skickar ett paket.
esic_clone.hex.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av j.po »

Jag har använt humidity till att numrera givarna 1,2,3,4,5 o.s.v. ganska praktiskt om man har många.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av Anahka1975 »

ecenier>> Nej jag får inte esic protokollet att funka, fineoffset funkar direkt utan problem, men troligen fattar inte min Rfxtrx433E det protokollet.
Uppdaterade till firmware 249 och har även Hideki/UPM aktiverat. Tellsticken verkar dock ta emot det så det funkar nog som tänkt.
Tack ändå för ansträngningen att du fixade en fil till mig. Ska leta runt o se om jag hittar nån lösning på detta. (blir inte klok på om det går att köra med nån av de andra firmware versionerna i min 433E)

j.po>> Hur ändrar du humidity?

Edit: Såg nu att du hade en egen lösning j.po, bortse från min fråga.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av j.po »

Jag använder ArduinoUno, jag skickar ett fast värde istället för en variabel.
Här kan du ladda hem kod för min Arduino, i slutet på koden skickas värdena via 433MHz
http://pojpoj.se/telldus-arduino%20termometer.html
chella
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 januari 2021, 21:15:28

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Inlägg av chella »

Hej!

Jag undrar vad ni använder för 433 MHz transmitter module i detta projekt? På förstasidan står det att en 433 MHz transmitter modul som Kjell.com har ska funka. Jag kan inte hitta någon hos dem, kanske har de slutat sälja den. Jag har sett ett par olika internetbutiker som säljer 433 MHz transmitter moduler med varierande recensioner gällande kvalité och prestanda. Någon som kan rekommendera en produkt och butik?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Inlägg av bruka »

Jag har 2 st + 2 kretskort med tillhörande (oprogrammerad) pic över om du är intresserad?
Screenshot_20210105-225512.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar