Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
rutgercjonaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 februari 2011, 12:12:46

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av rutgercjonaker »

Jag provade ändra där men fick det inte att ta tycker jag.
Jag laddar på esic_clone-0.9.5.X.production.hex och kör ett tag.
Sen kopplar jag in pickit2 igen och läser eepromet som bara e "ff ff ff ..."
Jag provar skriva in ett par olika värden på nibble 6 men det blir ~55 sekundersintervaller iallafall.
Kopplar isär och de värden jag skrev in finns kvar men det blev ingen skillnad.
Vilka värden borde man ha där för att få olika intervaller?
NoiseMaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:40:46

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av NoiseMaker »

Hej!
Har nu plöjt igenom denna tråd (skippade de mest insnöade inläggen med felsökning) och stämmer in i kören som undrar vad som hänt med försäljning av byggsatser. Jag har ingen tid eller möjlighet att lära mig flasha EEMPROMs (eller vad de nu heter) men skulle nog fixa att löda lite själv. Hittar din "Wireless Multi Sensor Mk2" på FooGadgets, är det den som gäller nu? Den är ju prisvärd för de flesta tillämpningar, men inte om man vill ha enstaka temp-/fuktgivare på skiljda platser. Kom till den här tråden då jag sökte på Esic som jag hittade på CO för 99 kr. Är dock lite undrande över tillförlitligheten på dessa då tre givare (en ej Esic) bredvid varandra diffade på ca tio procentenheter. Ett tag senare var det lite mer lika, bara fyra, fem procentenheter ifrån, det bör väl vara inom felmarginalen, antar jag.

Ett par andra saker jag funderar över. Jag har planer på att börja mäta temp och fukt på vinden för att ha en uppfattning om klimatet där och hur det förändras vid en (eventuell) framtida installation av braskamin. Det skulle då (troligen) vara möjligt att gräva sig ner genom sågspånet och ta sig ut så att jag kan placera en PIR under taket på framsidan. Kan man montera HC-SR501 på en tråd? Hur klarar den att sitta utomhus, under ett tag, i någon låda givetvis, men kanske svårt att helt stänga ute all frukt och det lär definitivt krypa ner mot -30°C emellanåt? Jag ser framför mig ett lite 1-wire nät med kanske fyra tempgivare (två på själva vinden och två någonstans utomhus) och två eller tre rörelsedeckare (beroende på hur väl de täcker) för att trigga ytterbelysningen. Skulle det vara möjligt? Är det rimligt att tro att en sån lösning kan drivas med batterier, eller måste jag ordna matning upp till vinden?

[Edit:] Hittade http://foogadgets.blogspot.se/2014/03/c ... multi.html och ser att PIR:en inte går i samma slinga som tempgivarna samt att det bara går att ha en PIR, korrekt?

Jag har läst mig till att många har börjat 433,92 MHz-grejer - typ NEXA - och sedan gått över till Z-Wave för att det är mer tillförlitligt. Att döma av kommentarer i denna tråd och på din sida så är detta en bra och stabil produkt. Som jag ser det är det inget som hindrar att man har en PIR på 433,92 via RFXCom men mottagande brytare på Z-wave med en Aeon Labs-sticka. Då får jag bekräftelse på att en brytare har slagit till, vilket kan vara rätt bra.

(Ursäkta min mångordighet.)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av PHermansson »

Jag bestämde mig för cirka två minuter sedan att lägga ned att bygga på Esic, trots att jag har fyra sensorenheter och en basstation. Räckvidden är för dålig helt enkelt, och att bygga en datorkopplad mottagare är inte alls lätt då USB:n stör den simpla mottagaren för mycket. Fortsätter med openenergymonitor.com istället, bättre teknik.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

NoiseMaker skrev:Hej!
Har nu plöjt igenom denna tråd (skippade de mest insnöade inläggen med felsökning) och stämmer in i kören som undrar vad som hänt med försäljning av byggsatser. Jag har ingen tid eller möjlighet att lära mig flasha EEMPROMs (eller vad de nu heter) men skulle nog fixa att löda lite själv. Hittar din "Wireless Multi Sensor Mk2" på FooGadgets, är det den som gäller nu? Den är ju prisvärd för de flesta tillämpningar, men inte om man vill ha enstaka temp-/fuktgivare på skiljda platser. Kom till den här tråden då jag sökte på Esic som jag hittade på CO för 99 kr. Är dock lite undrande över tillförlitligheten på dessa då tre givare (en ej Esic) bredvid varandra diffade på ca tio procentenheter. Ett tag senare var det lite mer lika, bara fyra, fem procentenheter ifrån, det bör väl vara inom felmarginalen, antar jag.
Ursäkta sent svar. Jag slutade sälja byggsatser eftersom det blev lite för omständigt att packa ihop dom. Det genererade även en massa support, eftersom det inte är alla som kan löda/flasha PIC/felsöka det dom köpt/lött ihop.
Jag är lite osäker på om du ovan jämför en riktig ESIC med min WMS Mk2. Det är i alla fall så jag tolkar det och svarar därefter :)
esci_clone kallades byggsatsen och den använder sig av samma radioprotokoll som ESIC, men där slutar likheterna. Noggrannheten du får beror endast på vilken typ av sensor du kopplar till den. Om du väljer en DS18B20 t.ex. så får du en noggrannhet på +-0,5C (inom ett visst temperaturspann).
När du säger tillförlitlighet så tror jag du menar noggrannhet.

I WMS Mk2 så har jag bytt protokoll och använder istället ett som heter fineoffset. Det är samma protokoll som Viking-termometrarna. Eller nästan samma. Jag har gjort lite förbättringar som gör att det är lite lättare för mottagare att detektera. Här kan vi prata om förbättrad tillförlitlighet.
Dessutom har protokollet en checksummering som både Tellstick och RFXtrx433 har stöd för. Det medför att du kan lita på att det data du får upp på din dator med Tellstick/RFXtrx433, är korrekt.
NoiseMaker skrev: Ett par andra saker jag funderar över. Jag har planer på att börja mäta temp och fukt på vinden för att ha en uppfattning om klimatet där och hur det förändras vid en (eventuell) framtida installation av braskamin. Det skulle då (troligen) vara möjligt att gräva sig ner genom sågspånet och ta sig ut så att jag kan placera en PIR under taket på framsidan. Kan man montera HC-SR501 på en tråd?
Det kan man. PIR-sensorn går bra att ha på en tråd. Vet inte hur lång, men 10m borde vara OK.
NoiseMaker skrev: Hur klarar den att sitta utomhus, under ett tag, i någon låda givetvis, men kanske svårt att helt stänga ute all frukt och det lär definitivt krypa ner mot -30°C emellanåt? Jag ser framför mig ett lite 1-wire nät med kanske fyra tempgivare (två på själva vinden och två någonstans utomhus) och två eller tre rörelsedeckare (beroende på hur väl de täcker) för att trigga ytterbelysningen. Skulle det vara möjligt? Är det rimligt att tro att en sån lösning kan drivas med batterier, eller måste jag ordna matning upp till vinden?
Om du menar själva WMS:en om den kan sitta ute, så borde det inte vara några problem så länge du har en bra låda. 4 temp-sensorer går alldeles utmärkt. WMS:en har testats i ett nät med >30 sensorer och knappt 75m kabel totalt, så 4 ska inte vara några som helst problem.
Batteridrivning ska inte vara några problem. Jag har själv gjort ett test med 1 DS18B20 kopplad till WMS:en och drivit den på ett CR2032-litiumIon-batteri. Den beräknade livslängden blev 1-3år.
Det du behöver tänka på är att välja batterier som är tåliga mot kyla, och som har låg självurladdning.
NoiseMaker skrev:
[Edit:] Hittade http://foogadgets.blogspot.se/2014/03/c ... multi.html och ser att PIR:en inte går i samma slinga som tempgivarna samt att det bara går att ha en PIR, korrekt?
Det stämmer att det är olika ställen att koppla in PIR och tempgivare.
1 port på WMS:en är för att koppla in 1-wire-nätet, 1 port är endast för DHT22 och den sista porten är för PIR eller CO2-sensor.
Men nu när du frågar om det går att koppla in flera PIR på samma port, så kan jag faktiskt tänka mig att det kommer att gå. I alla fall om du parallellkopplar dom. Jag kan prova om du vill.
Det som jag tror kommer att hända är att det kommer att skickas en radiosignal så fort en eller flera av PIR:arna detekterar rörelse. Du kommer alltså inte att kunna särskilja om det är PIR 1 2 eller 3 som triggat en radiosignal. Men det kanske är OK?
NoiseMaker skrev:
Jag har läst mig till att många har börjat 433,92 MHz-grejer - typ NEXA - och sedan gått över till Z-Wave för att det är mer tillförlitligt. Att döma av kommentarer i denna tråd och på din sida så är detta en bra och stabil produkt. Som jag ser det är det inget som hindrar att man har en PIR på 433,92 via RFXCom men mottagande brytare på Z-wave med en Aeon Labs-sticka. Då får jag bekräftelse på att en brytare har slagit till, vilket kan vara rätt bra.

(Ursäkta min mångordighet.)
Nexa har problemet att det bara är 1-vägskommunikation. Om du till exempel skickar en på-signal till en nexa-switch, så kommer du på sändarsidan inte att kunna veta om radiosignalen kom fram eller inte. Z-Wave har 2-vägskommunikation vilket gör att du kan få en kvittens, men också att du kan utläsa vilket läge switchen har när du vill ta reda på det.
MEN för det första så räcker det med 1-vägskommunikation för min WMS eftersom den inte bryr sig om om mottagaren tog emot signalen eller inte. WMS:en skickar ju data en gång i minuten oavsett. Dessutom är det inte kritiskt om ett paket med temperaturinformation går förlorat.
För det andra så är sändaren i min WMS väldigt bra, vilket gör att räckvidden är väldigt bra.
Z-Wave fungerar på ett annat sätt om jag förstått det rätt.
Några typer av Z-wave enheter har både sändare och mottagare. Sändarräckvidden är relativt kort på varje enhet, men om du har tillräckligt många sändar/motagar-z-wave-enheter så pratar dom med varandra och bildar en länk tillsammans. Z-Wave kräver alltså att du har flera enheter om du vill nå långt.
Att göra som du funderar på, att mixa system, är helt OK. Då får man det bästa av två världar.

Hoppas du nu fått svar på dina frågor.

PHermansson skrev: Jag bestämde mig för cirka två minuter sedan att lägga ned att bygga på Esic, trots att jag har fyra sensorenheter och en basstation. Räckvidden är för dålig helt enkelt, och att bygga en datorkopplad mottagare är inte alls lätt då USB:n stör den simpla mottagaren för mycket. Fortsätter med openenergymonitor.com istället, bättre teknik.
Det är lite oklart om du menar riktiga ESIC eller om du menar min esic_clone (a.k.a. WMS Mk2). Jag är ganska säker på att min WMS slår vilken ESIC som helst vilken dag som helst i veckan :)
Jag får också en känsla av att du byggt din egen mottagare? och jämför det med openenergy? Kan tipsa om att både Tellstick och RFXtrx433 är mer tillförlitliga m.a.p. rf-känslighet. Det är svårt att bygga en egen mottagare om man inte är påläst.

Apropå Openenergymonitor.com, så kan man med fördel använda min WPC (som mäter energi) och logga till openenergymonitor-sidan, http://emoncms.org och få stapeldiagram. Självklart kan man även logga data från WMS:en. Man behöver alltså ingen openenergymonitor för att logga dit.
NoiseMaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2014, 21:40:46

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av NoiseMaker »

Tack för ett utförligt svar! Det verkar som om jag kan göra precis det jag vill med ditt lilla kort. :)

Du får gärna testa två PIR på samma kort. Jag tänker så småningom fälla in led-spottar över entrén som går på svagt vid skymning och sen dimrar upp lite snyggt när någon kommer (eller går för den delen). Tror att det kan vara svårt att få täckning ända från garage till ytterdörr med bara en PIR och de är ju ganska billiga per styck, om man säger så. =)

Känn ingen brådska med ett test, men om det blir innevarande år är det bra, då jag har lite pengar jag måste göra av med. ;) (Lade dit en smiley här också eftersom de båda andra styckena hade det.)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av jadler »

Utan att vara insatt eller påläst avseende just detta projekts detaljer, de PIR-detektorer jag har ger en logisk signal ut, minns jag rätt är den hög. Det borde väl vara en enkel sak att koppla godtyckligt antal sådana till en enda ingång, lite olika kopplat beroende på om man önskar logisk OR, AND eller XOR.

Vill man bara veta om någon, vilken som helst, av ett antal detektorer har detekterat något borde det väl strängt taget bara vara att koppla alla utgångar till samma ingång, möjligen genom varsin diod för att undvika att utgången får en inspänning (om den nu inte uppskattar det). Det borde gå lika bra med enkla billiga 74-kretsar, antar jag.

Vad gäller räckvidden för Esic och andra "off the shelf"-detektorer är min envist upprepade åsikt att det beror på mottagaren. Jag hade inga problem med billiga CO/KC-givare på 30 m avstånd. Gör man rätt med mottagarmodulen, placerar den väl, och har en bra antenn, så går det. Då använde jag ändå en billig sunk-mottagare från Kjell & Co, och skulle jag göra om det idag skulle jag helt klart kunna göra bättre.

Utan att ha för avsikt att lägga mig i denna trådskapares imponerande projekt hoppas jag att jag kan få nämna att det finns en del att läsa i bland annat denna tråd om hur jag valde att göra. (Senare har jag kontrollmätt, och det är nog inte mer än drygt 30 meter från köksfönstret till givaren vid garaget. Det är helt klart mindre än de 50 meter jag uppgav för 4½ år sedan.)

Skulle man kombinera min mottagar-filosofi med trådskaparens fina sändare kan man nog få till bättre räckvidd än de flesta behöver.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av j.po »

Min erfarenhet är att den Kjell&Co sändar jag har är mycket bättre än 1 dollar sändare från Ebay.
sonnyboy
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 september 2010, 13:28:24

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av sonnyboy »

Riktigt nöjd med dessa, har nu haft några igång över 1 år med 3st aaa batterier och dom tuffar på. Den som jag är mest nöjd med är den som jag har till poolvärmen, en solfångare med 50 meter pemslang. Mäter utloppet på värmaren samt pooltempen och är diffen mer än 2 grader hoppar pumpen igång.
http://gnoffe.se/temperatur/pool.Png
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

@jadler
Din tråd och ditt projekt var i huvudsak det som triggade mig att börja det här projektet. Jag letade efter ett lagom projekt för att lära mig pic-assembler och jag måste säga att det har varit helt perfekt för mig. Tack för att du gav mig inspiration!

@sonnyboy
Tack för feedbacken! Det är alltid kul att få. Jag gick in på din sida http://gnoffe.se. Är alla temperaturgrafer genererade av esic-klonen? Även luftfuktighetsmätningarna?
sonnyboy
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 september 2010, 13:28:24

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av sonnyboy »

Alla temperaturer utom krypgrunden och temp norr körs med dina kloner, dom andra körs på mitt vanliga 1-wirenät.
Har även denna för innetempen också bara kloner :)
http://gnoffe.se/temperatur/tempinne.Png , skumt att jag inte gjort någon graf på RH eftersom det sitter DHT22:or på dom.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av j.po »

tellmon.net finns inte längre, någon som har förslag på annan motsvarande tjänst för loggning av temperaturer med utritning av grafer?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av carpelux »

Om du kan tänka dig att ha en raspberry pi snurrande så är domoticz ett bra alternativ. Lättinstallerat, kompetent och snyggt (tycker iaf jag).

Jag kör det idag med den utmärkta temperatursensor denna tråd handlar om, funkar perfekt. Idag är det uppbyggt på labbplatta, i väntan på att kretskort för en smd-variant ska komma från Kina.

Vill passa på tacka ecenier för ett fantastisk arbete som du låtit oss ta del av!
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av j.po »

Domoticz tycks inte fungera med Tellstick Net, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av carpelux »

Nej, tellstick.net funkar bara med telldus live vad jag vet, tyvärr.

Jag köpte en sådan innan jag begrep skillnaden mot telldus duo. Den har gjort sin tjänst genom att tända och släcka lampor i huset, men ligger på hyllan nu efter det jag köpt en rfxcom och installerat domoticz vilket gett mig helt andra möjligheter jämfört med telldus live.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av Anahka1975 »

Efter att fått Domoticz att snurra riktigt bra så tänkte jag det var dax att göra nått med den 433Mhz modulen som legat i ~5år och samlat damm.
Idag ramlade det in lite Pic12'or och en näve temp sensorer.
Och några timmar senare (och massa googlande/hårrivande) så snurrar nu fineoffset clone på en breadboard tillsammans med 5 sensorer.

Riktigt bra jobbat ecenier :bravo:

Har dock lite funderingar, går det att dölja luftfuktigheten på en DS18B20 i Domoticz eller måste man koda om för detta?
Det har egentligen ingen funktionell betydelse, men jag tänkte rita upp acc-tankarna och pannan som en planlösning (som en litet scada system) i Domoticz och då kommer även fuktigheten med vilket stör mitt (obefintliga men ändå) estetiska sinne :D

Sen har jag en annan fråga, jag fick inte esic clone 0.9.5 att funka ihop med min Rfxtrx433 (och domoticz). Var påväg att ge upp när jag lite desperat startade min gamla hemma server (en raspi med nexahome och Tellstik Duo). Då kunde jag se att min esic clone faktiskt skickade nått. Provade då din andra fil Fineoffset och då hoppade det igång direkt.
Är det min tx modul som strular till det eller är det Rfxtrx'en som inte är kompatibel med esic?
TX modulen jag har är någon gammal från Kjell.com som de inte har pinout'en kvar till. Hittade till slut ett kretsschema på en liknande så jag kunde klura ut hur de 6 benen var kopplade...

Åter igen tackar jag för detta projekt.
Nästa steg blir att fixa PCB...

/AndersW
Skriv svar