Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Berätta om dina pågående projekt.
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Det beror på om vanliga skruv klarar vatten utan att rosta ihop efter ett tag. Ja har ingen aning själv. Vad tror du?
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av 90kar08 »

Ja, det ska inte vara några problem om du använder vanliga förzinkade skruv :) .
Dessutom antar jag att maskinen kommer att förvaras torrt och varmt mesta tiden?
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Okej det låter ju bra. Blir ju en helt annan prislapp då :D Ja den kommer ju förvaras på en fin plats I lägenheten. Undrar vad sambon tycker om detta :P
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Har dagen till ära beställt förzinkad skruv, bricka och låsmutter för 1/5 del av priset mot va rostfritt skulle gå på =)
Motorer kommer bli 2 st borstade till Crawlers 55 eller 45 linning för bästa kraft vid låg fart vilket det skall vara på en Pistmaskin.
Bilder kommer så småning om och innan snön smälter ska det finnas en första videosnutt =)
Kel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2013, 23:01:37
Ort: Gällivare

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Kel »

hmmm... vad är crawler 45/55 för motorer? jag är helt ny inom området men grymt intresserad. ;)

kan ju säga dig att vanlig blankförzinkad av någorlunda kvalisort kommer hålla mer än väl så länge du inte använder den som pendlarfordon efter en saltad väg.... ::)
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Det låter ju kanoners med skruven =) Har inte tänkt ha den som pendlarmedel ;) Köper skruven genom pappas elgrossist så kvalitet kommer det va.

45T eller 55T som det står är hur många varv tråd det är runt magnetpolerna på axeln i motorn. Ju färre varv desto högre varvtal vilket gör att det går fortare men den är inte så grundstark om man inte kör med en växellåda och får ner varvtalet till axeln där hjulen sitter på, medans en motor till en Crawler behöver vara stark men inte lika snabb. Hoppas du förstår, är inte så bra på o förklara. Dom motorerna jag kommer ha kör jag utan växellåda och har bra styrka vid extremt låg fart vilket är en fördel när man skall ploga snö uppför och givetsvis plant. Jag kan köra med växellåda på dom också om jag vill få den ännu starkare
Kel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2013, 23:01:37
Ort: Gällivare

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Kel »

check! :) tack för förklaringen :)
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Idag har jag beställt 2 st av denna motorn: http://www.powerhobby.com/tekin-tt2114- ... r-45t.html i hobbybutiken här i Uppsala =) Har alla aluprofilerna klara för borrning och skruv, brickor och muttrar fixade. I helgen kommerj ag börja montera banden =) Bild kommer under helgen.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av juvefarmer »

90kar08 skrev:Ja, det ska inte vara några problem om du använder vanliga förzinkade skruv :) .
Dessutom antar jag att maskinen kommer att förvaras torrt och varmt mesta tiden?
Ja det räcker med förzinkade.
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Då har man påbörjat monteringen av ena bandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av walle87 »

Ser ut att bli ett bra band det där. jobbigt med alla skruvar. Varför kör du inte med nit? Vart har du köpt materialet till bandet? Jag funderar på göra nya band till min rc "pistmaskin" med.
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Walle87: Gummibanden är köpta från tyskland =) dom är special gjorda för att tåla uv och kyla. Jag kör skruv utifall någon profil behöver bytas så behöver man inte borra upp utan bara skruva =)

Vad har du för pistmaskin då? Storlek?
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av walle87 »

Har du någon länk till vart du köpte banden. Är de mycket styva eller är de elastiska. Jag kör med biltemas gummiduk men tycker att den är lite för elastisk.

Här är min bandvagn: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=55326
Douglas-B
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 januari 2012, 14:48:08

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Douglas-B »

verkligen imponerande av alla här på forumet som bygger bandvagnar med skruvade eller nitade band! måste ta fruktansvärt lång tid..

Hatten av till tålamodet!
Krabban79
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:47:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pistmaskinsbygge i skala 1:8

Inlägg av Krabban79 »

Walle87: gummit är beställt från en som heter Michael Peter (mp-modellbau.de) Dom va inte billiga men värt varenda krona. knappt 5000kr ;) Dom är mjuka men ej elastiska och klarar uv och kyla väldigt bra. Cool bandvagn du bygger =)

Douglas: Ja det blir en del skruv. 1716st totalt och hålen skall ju borras I profilerna me :P Kommer ta några kvällar att montera ihop dom :P
Skriv svar