Labbaggregat med AVR.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hmm.. jag kollade lite på schemat och har en del synpunkter.

I schemat samplas utspänningen först av en A/D-omvandlare, processas samt reglerar utspänningen via en D/A-omvandlare. Jag vet inte hur snabbt detta kan utföras, men jag misstänker att aggregatet kan svara dåligt på snabba strömuttag.

En annan grej är att det i schemat finns en simpel spänningsförstärkare uppbyggd av diskreta transistorer. Jag hade skippat den och konstruerat en liknande funktion med en OP istället. Bättre och enklare.

Författaren dissar OP-förstärkare i artikeln. p.g.a. att de enligt honom behöver dubbel matning. Detta är inte sant, och i schemat skulle det fungera utmärkt med en OP.


EDIT: Hittade en till STOR nackdel med schemat. Strömmätningsmotsåndet är inlagt på (-)-sidan av spänningsaggregatet. Detta kan kanske innbära problem om du jordar ihop aggregatet med andra enheter.

Men den mest flagranta missen är att detta innebär att utspänningen från aggregatet kommer att variera ganska kraftigt med strömmen (om man inte kompenserar för detta i mjukvaran, vilket innebär ytterligare beräkningar och ännu långsammare reglering)!

Strömmätmotstånden var på 0,5 Ohm, vilket är alldeles för mycket i mitt tycke. 2A utström innebär att den faktiska utstpänningen från aggregatet kommer att bli 1V mindre, eftersom A/D-omvandlaren är refererad till jord, och det kommer att ligga ett spänningsfall på 1V över strömmätmotstånden.

Det enda rätta är ju att mäta strömmen på (+)-sidan. Svårare rent tekniskt, men betydigt bättre. Dessutom bör strömmätmotståndet vara mindre, och spänningen över detta bör då förstärkas upp m.h.a. en differentialförstärkare.

En annan farlig grej är att uC:ns A/D-ingång för strömmätning är kopplad direkt till (-)-utgången på aggregatet utan några som helst skyddskretsar.

Det är en "accident waiting to happen"!

EDIT2: Kom på att strömregleringen sköts analogt och således inte har med mikroprocessorregleringen att göra. Däremot måste spänningsfallet över strömmätmotstånden kompenseras i mjukvara.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 26 augusti 2005, 13:16:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Hmm. Då kanske det är bättre att undersöka det labbagg på LinuxFocus.org som sprawl länkade till. Verkar lite mer komplicerat men det verkar ju vara skapligt bra förklarat.
Skriv svar