Labbaggregat med AVR.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Labbaggregat med AVR.

Inlägg av Rohan »

Funderar på att knåpa ihop ett labbaggregat med en fin liten display som visar vald spänning. Ungefärliga prestanda skulle vara ungefär 4-13 volt och 1 ampere. Tanken är att jag ska använda mig av LM317, rotationsgivare (typ elfa: 35-847-60) och en lämplig display.

Tänkte bygga en resistansstege för att digitalt mha AVRen kunna ställa in spänningen. Kommer givetvis att behöva strömförsörjning till AVRen och är inte säker på vad som är lämpligast, kommer ett förslag på kopplingsschema inom en (förhoppningsvis) snar framtid.

Tror mig ha tillräckliga kunskaper för att få ihop detta. Mikroprocessorn bör inte vara något problem (läser civ.ing. i datateknik i Linköping så programmera är inget nytt). Elektroniken är jag däremot inget proffs på men har byggt ihop en hörlursförstärkare (typ CMOY).
Är även medveten om att det är overkill med en AVR i ett labbagg.
Senast redigerad av Rohan 2 augusti 2005, 21:17:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Låter som ett skoj projekt. 5V till AVRen och logiken fixas lämpligen med en egen regulator av typen 7805. Den kan matas från samma likriktare som resten av nätagget. Det vore snyggt om du även kunde få till programmerbar strömbegränsning och visning av strömuttag. Om du ändå reglerar utspänningen via mjukvara skulle du kunna lägga till PC-styrning också via seriell länk. Med ett program på PCn skulle du då kunna generera valfria utspänningar som varierar i realtid (så pass serielänken hänger med).
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Illuwatar: Det är lite sådant jag tänkt att man eventuellt kan vidareutveckla med. Har även funderat på flera olika spänningar ut, givetvis ställbara oberoende av varandra.
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

eftersom du ska med en AVR så varför inte göra ett enkelt switchat nätagg där AVR:en via en PWM utgång styr en transistor som sköter switchningen till en spole, kondensator och diod
kör du switchat så slipper du ju kylning som annars vore nödvändig till en LM317 krets
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En sådan lösning kräver en reglerloop så att utspänningen inte varierar med belastningen. AVR'en måste sampla utspänningen och jämföra den med en referens och utifrån detta bestämma pulsbredden. Om man inte gör så kommer utspänningen sjunka vid ökande strömuttag. Är AVR'en lite rapp i kärnan och har en integrerad A/D med multiplexade ingångar (typ ATMega8) borde det fungera bra.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Tror att jag låter bli PWM-lösningen, för stunden iaf.

Har tillgång till ATmega8, ATmega32 och ATmega8535.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har också funderat på något liknande.. Vore snyggt med digitalställning på ström och spänning.. Någon som har ett schema på något liknande med en PIC inblandad? 3-30V, 0-2A kanske vore något..
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

ja att implementera en switchregulator i mjukvara kanske inte är det första man ska ge sig in på om man vill bygga ett enkelt nätagg :)
lättare är nog isåfall att använda färdiga justerbara switch-regulatorkretsar. t.ex denna: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1269/ln
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

http://aoe.nerdlabs.org/
2001/10-11 Nr 213
"Digitalt nätaggregat för arbetsbänken, Del 1"

Har även en tysk artikel om hur man bygger ett sådant som jag kan lägga ut om det är av intresse.
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Inlägg av shootking »

Man skulle ju önska att del två av artikeln med spänningsaggregatet var utlagd då det är denna som beskriver själva bygget... Önsketänkande?

Mvh Shootking
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag har funderat på att bygga den här:
www.LinuxFocus.org

Eller förmodligen en lätt modifierad variant av den.

/Andreas

EDIT: länken...
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

woho tackar för idén nu fick jag en massa lösningar i huvudet jag måste testa och labba lite med, blir nog ett litet agg för mig med, dock av helt egen design...

kan pasta lite länkar när det är klart nåndag

//wappen
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Rohan skrev:Tror att jag låter bli PWM-lösningen, för stunden iaf.

Har tillgång till ATmega8, ATmega32 och ATmega8535.
Jag tror att den dedikerad switchkrets är bättre som man i sin tur kan styra från en MCU.

0-XX volt switchat är inget för en nybörjare.

Ett bra sätt att få variabel DC ut från en MCU är att använda sig och capture/compare timern. Då kan man med lätthet få 16-bitar upplösning. Skapa PWM på 5-10 Hz sådär och sila detta genom ett LP-filter som kan göra aktiivt om man vill snabba upp reaktionstiden.

Som regulator kan du kika på mina regulatorer (se min hemsida). Ett sätt att få precisionsamplitud är att du har en LM431 via ett seriemotstånd som last ut från MCU:n. Då kan du till exempel få 0-2,5 volt fyrkantvåg med precision... fast det är ju mycket enklare att använda en pot.... men kanske inte lika roligt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har nu funderat på de olika alternativen som finns att tillgå och tror att jag ska försöka med LM317.

Hade tänkt mig något som liknar följande

Bild

Har funderat på hur jag ska styra R2 med MPUn. Är det bästa att skaffa en digital potentiometer eller kan man göra någon liten smart lösning? Kommer bara att tänka på r-2r resistansstegen men vet inte om jag har någon nytta av den. Kan ju ge mig en spänning 0-5v. Tänkte att 2.6v-15.4v i 0.1v steg vore trevligt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har hittat en färdig konstruktion som har sin regulation i mjukvaran vilket har sina sidor men då jag är intresserad av programmering och vill leka lite med MPUn så tror jag att det får bli en lätt modifierad variant av det labbagg som finns här.

Modifieringarna skulle bestå i att jag sätter maximal spänning vid 15V ungefär och max 2A ström.

Ett av problemen med denna design är att den använde effekttransistorn BD245B, men denna verkar inte vara helt lätt att få tag i. Tror att det ska gå bra att använda en BD243C istället, eller blir det problem då? Den ursprungliga transistorn ska klara 80W men ersättaren klarar bara 65W. Då jag tänkt ha mycket lägre spännning så borde jag enkelt kunna ta ut 2A, kanske t.o.m. 4A om jag vill ha riktigt skoj...

Har börjat lära mig eagle och det verkar vara riktigt enkelt så när jag är färdig med en layout så köper jag all etsutrustning som jag behöver och fixar ett mönsterkort till programmeraren och till labbagget.
Skriv svar