PSU

Berätta om dina pågående projekt.
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

PSU

Inlägg av Olle E. »

Har ett gammalt skruttigt labbagg som jag kom på att jag vill ha en nyare och mindre version av, så nu har jag tagit större delen av dagen till att "räkna fram" ett kopplingsschema (som jag lägger upp snart). Har för mig att det klarar 5-25V ungefär... Ström har jag ingen aning om, det är ett hemmabygge.

Hursomhelst tänker jag försöka fixa en mer diskret trafo än den befintliga (den är cirka 100x120x75 mm., och väger 4-5 kg), dock blir det lite svårt, eftersom sekundärsidan ligger och fiser på cirka 20V, och det närmaste jag kan hitta är antingen 18 eller 24V (om man bortser från ringkärnstrafo, men de är så himla dyra).

En sak jag inte förstår är att direkt på sekundärsidan får jag omkring 20V på min multimeter, men efter likriktarbryggan mäter den upp i ungefär 27V, vilket låter ganska konstigt i mina öron...

Edit: Kopplingsschema: http://home.ripway.com/2005-3/280766/stuff/PSU.gif Ni kan väl säga till om ni ser något fel direkt...

Just ja... Den ligga gluggen i schemat är ZM18, som jag inte kan hitta någonstans, se annan tråd....
Senast redigerad av Olle E. 28 juli 2005, 00:44:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag antar att du mätte AC på sekundärsidan? Då mätte du antagligen effektivvärdet av spänningen, som är lägre än toppvärdet. Om man däremot mäter DC obelastat efter likriktning och glättning så får man en högre spänning ( sqrt(2) ggr AC-värdet).
Skriv svar