Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Bygge av CNC-fräs // Funderar på bord
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=60433

Författare:  Rohan [ 14.58 2012-07-24 ]
Inläggsrubrik:  Bygge av CNC-fräs // Funderar på bord

Efter att ha kört fast lite mentalt och dessutom börjat fundera på en fräs med ram av stål så har projektet bytt riktning. Målet är fortfarande att färdigställa maskinen i MDF men med hjälp av fräs nummer två.

Nu har jag bestämt mig för att jag vågar göra en projekttråd för det som förhoppningsvis blir en CNC-fräs. Hittills har jag mest ritat i SolidWorks och funderat.

Bestämde mig för att göra en maskin baserad på den andra versionen av lillasystern som Jojje ritade. Det blir alltså med glidlager, på gott och ont. Tanken är att det ska bli en Kress FME-1050 som fräsmotor, kanske i överkant för en så liten maskin men å andra sidan något att växa i. Jag har också gjort plats för energikedjor.

Så här ser maskinen ut i SolidWorks.
Bilaga:
cnc2.JPG

Författare:  andv [ 21.32 2012-07-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: CNC-fräs

Kul! Vore trevligt med "öppna" ritningar/sw för en lillasyster fräs.

Vilka dimensioner blir arbetsytan på din maskin?

Författare:  Bola [ 12.06 2012-07-26 ]

Ser ut som en mycket trevligt maskin!

Författare:  Rohan [ 16.43 2012-07-26 ]

Arbetsytan blir ungefär 400x280x60. Inte något enormt stort men för en första maskin känns det rätt lagom.

Skulle kunna tänka mig att dela med mig av ritningarna men då det är baserat på det Jojje ritade så avvaktar jag lite. Kan dessutom vara trevligt att se om det går att montera. :shock:

Författare:  Meduza [ 19.33 2012-08-01 ]

Jag tror att det är en dum ide att göra om fräsfästet på det sättet du har gjort där du inte har sidorna med som stabiliserar upp... kressens plasthölje är inte mycket att hålla i för att stabilisera utan det gäller att göra nedre fästet så stabilt det bara går...

Författare:  Rohan [ 14.07 2012-08-02 ]

Det är en bra poäng. Tror helt enkelt att tiden får utvisa hur dåligt det är. Hoppas att det inte blir värre än att maskinen klarar av att fräsa ut en uppgradering.

Författare:  Rohan [ 09.13 2012-09-17 ]

Mina MDF- och HDF-delar håller på att fräsas ut. Har funderat lite på t-spåren och bestämt mig för att lämna dem. Det blir genomgående hål med gängade skenor i botten. Skenorna blir av plattjärn i rostfritt och limmas på plats.

Modellen som den ser ut nu.
Bilaga:
cnc3.JPG

Bordets undersida.
Bilaga:
cnc-bord1.JPG

Författare:  X-IL [ 09.16 2012-09-17 ]

Snyggt renderat och planerat bygge. Dina gängade skenor kommer nog att funka perfekt. Men varför rostfritt? Gissar att du fått tag i lämpliga skenor som du använder? Är väl inget vidare skoj att handgänga rostfritt vad jag förstått.

Är det någon på forumet som fräser ut delarna åt dig?

Författare:  Rohan [ 09.26 2012-09-17 ]

Tackar. Renderingen kommer från SolidWorks.

Njae, rostfritt var mest för att det rostar mindre snabbt. Problemen med rost bör väl i och för sig vara rätt minimala (eller överskuggas av att jag har MDF i övrigt). Materialet är inte införskaffat ännu så det finns möjlighet att ändra på det. Tack för synpunkten.

Får hjälp av en på forumet med fräsningen, men han har bett att få vara anonym.

En liten tanke jag har i bakhuvudet är att rita om fräsen när den är färdig och se om det inte går att fräsa dem i maskinen själv. Mest för att det är skoj, men tiden kanske får gå till en 3D-skrivare, hexapod, biped eller något annat skoj istället. :P

Författare:  Rohan [ 10.36 2012-11-26 ]

Liten statusuppdatering:
Har all elektronik hemma, inklusive fräsmotor och styrdator.
MDF + HDF i stort sett klar.
Axlarna behöver kapas.
Alla skruvar på väg. Note to self: Använd inte så många dimensioner. Även olika längder gör det dyrare.
Beställer den andra storleken energikedja.

Författare:  FormerMazda [ 11.03 2012-11-26 ]

Men du har ju glömt bilder på godiset! :D

Författare:  Rohan [ 23.34 2012-11-26 ]

Hrm, jag vet ju visserligen att EF anser att det som inte finns på bild – det finns inte. Vet inte varför jag försökte utan bilder. Här är några på de delar jag har här i "projektlådan".

Bilaga:
IMG_2558.JPG

Den bredare storleken på energikedja, glidlager och axiallager.

Bilaga:
IMG_2559.JPG

Stegmotorer och elektronik till drivning och styrning av dem. Nödstopp och relä till spindelmotorn.

Bilaga:
IMG_2560.JPG

Fräsmotor, Kress FME1050-1 (5000-25000 rpm). Muttrar och hållare till verktygen (5 vanligaste storlekarna). Några olika fräsverktyg så jag har något att testa med (läs: ha sönder).

Författare:  Rohan [ 22.48 2012-12-03 ]

Har fixat lite med hårdvaran till fräsen. Kapat axlar, "mutter" som ska sitta under bordet och gängstången har fått sig en omgång med fulsvarvningsmetoden (skruvdragare och sliprondell i vinkelslipen). Duger till funktionstest, kanske mer.

Författare:  Rohan [ 16.23 2012-12-11 ]

Nu har jag börjat provmontera. Lite putsning lite här och var blir det förstås.

Författare:  X-IL [ 17.01 2012-12-11 ]

OJ vilket tunnt gods du har. Visserligen är det ju lådkonstruktion så det kanske är tillräckligt ändå. Snygga bitar!

Författare:  Rohan [ 19.10 2012-12-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bygge av CNC-fräs

Det är 6 mm tjock HDF som är nedfräst i kanten. De tunnaste kanterna man ser på flera ställen på bilden är därför 4 mm. Känslan är robust och inte alls klen, dessutom kommer många av dessa kanter att limmas.

Ett bra alternativ skulle vara att göra alla delar i 12 mm MDF och där det krävs mer använda dubbla lager. Skulle sänka materialkostnaden och förenkla den delen.

Trevligt med glada tillrop! Det uppskattas.

Författare:  X-IL [ 21.15 2012-12-11 ]

Det låter bra! Snyggt blir det oavsett.

Författare:  Rohan [ 23.00 2013-01-07 ]

Provat att montera bordet och traversen. Lite pill eftersom min MDF inte var 16,0 mm utan 16,2 mm. Några hål hade dessutom hamnat lite fel. Man lär sig en hel del av att konstruera maskiner.

Författare:  Rohan [ 11.36 2013-01-14 ]

Provmonteringen fortgår.

Författare:  Henrik Kjellberg [ 11.55 2013-01-14 ]

Ser väldigt bra ut! :bravo:
Min enda tanke är hur hållfastheten i MDF'en påverkas av försänkningarna? Jag upplever att MDF har väldigt lätt för att spricka/"delaminera" om krafterna drar lite ojämt...
Men som sagt, ser väldigt bra ut! Följer med spänning!

Författare:  Rohan [ 12.32 2013-01-14 ]

På ett par ställen har spåren helt klart blivit djupare än optimalt. I vanlig ordning lär man sig en del under tiden och det är en av lärdomarna. De fungerar bra som anhåll och styrspår vid bara 3 mm men jag ritade dem betydligt djupare. På två ställen har det sedan blivit ytterligare någon mm djupt på grund av fel i produktionen.

Blir en ny design av Z-axeln som första projekt tror jag.

Författare:  Rohan [ 12.35 2013-01-15 ]

Har limmat delarna till motorfästet med epoxi. Ska förhoppningsvis fungera bra.

Blev bra så när som ett hörn som kikar ut lite mer än jag hade velat. Inget som ska påverka funktionen dock.

Insåg också att de lager som jag valt inte är det bästa valet eftersom det är radiallager och inte axiallager. Kommer limma dem på plats och sen får vi se om de blir utbytta.

Bilaga:
cnc1.JPG

Bilaga:
cnc2.jpg

Bilaga:
cnc3.jpg

Författare:  Rohan [ 09.18 2013-01-18 ]

Efter att ha känt lite på glappet i y-axeln så blev jag lite nervös. Insåg dessutom att de glidlager jag valt var radiallager, kanske inte helt lyckat med avseende på spel. Som reaktion har jag nu beställt 16 stycken LM16UU, linjärlager med kulor, på eBay.

Tänker att jag ska montera allt enligt min första plan och se hur dåligt resultat jag får i 16 mm MDF. Om det blir tillräckligt bra för att fräsa nya delar för lagrena får det bli så. Annars försöker jag ta upp de befintliga hålen från 18 mm till 28 mm och monterar de nya lagren. För Z-axeln är det nog inte möjligt att modifiera befintliga delar eftersom de nu sitter ihop rätt bra med epoxy. :?

Författare:  Henrik Kjellberg [ 09.23 2013-01-18 ]

Nu blir jag nyfiken, vilka lager var det du hade sedan tidigare? :humm:

Författare:  Rohan [ 09.30 2013-01-18 ]

Igus GFM-1618-17, http://www.igusab.se/iPro/iPro_02_0001_0000_SEsv.htm?c=SE&l=sv

De glappar en del, vad jag upplever. Lyfter jag i bakkant av traversen rör det sig någon mm i alla fall. Nu fräser jag ju inte med den punkten längst bort men ändå. Känslan är inget vidare. Jag skulle ha valt Igus DryLin R till det här.

Författare:  Kel [ 22.35 2013-01-21 ]

ser riktigt häftig ut :) är det en annan forumit som fräser ut grejjerna åt dig?

en liten input på mdf försänknigen, precis som några skrivit så blir mdf:en rättt mycket svagare om den tappar sitt "skal" och framförallt mindre slittålig på det ställena där skalet är borta eftersom det funkar som bindemedel för att mdf:en inte ska smulas sönder.
Ett botemedel mot det problemet är cyanoakrylat (även känt som snabblim) det ska vara en av de lite mer lättflytande varianterna för då flyter det ut väldigt lätt (det härdar ju som sagt rätt fort, därav namnet =P. ) den ytan som blir tål MÅNGA gånger mer belastning :) det går även att "pensla/smeta" inuti hål för att göra dem starkare (slitytan finns ju inte där heller)

Författare:  Rohan [ 13.56 2013-01-22 ]

Har fått hjälp av en på forumet med att fräsa delarna, han ville vara anonym så mer än att det är en han får ni inte veta. :vissla:

Tror jag hört om tipset med cyanoakrylat förut, lättflytande epoxi är också något som påstås fungera bra.

Författare:  Kel [ 20.16 2013-01-22 ]

gissade det =)

mmm... huvudsaken är att det kan sugas in lite innan det härdar och sen att det blir rätt segt skadar ju inte heller :)

Författare:  Rohan [ 09.15 2013-02-22 ]

Har varit en del annat som tagit tid i anspråk sista stunden så det har inte hänt så mycket mer.

Jag funderar på min lagerlösning. Är det möjligt att ta upp mina 18 mm hål till 24 mm utan att hamna helt åt skogen? Någon som har en finurlig lösning på det problemet?

Författare:  Rohan [ 15.31 2013-04-08 ]

Som jag skrev i mitt inlägg ovan så har jag kört fast, mer mentalt än praktiskt. Inser att mina felaktiga lager inte kommer ge en maskin som jag blir nöjd med. Borde ta upp hålen men jag vet inte om det går att få till så bra.

(Under tiden har jag börjat fundera på maskin nummer två… det är det väl ingen annan som känner igen? :roll: Liknande POSYs v3)

Författare:  Rohan [ 20.28 2013-08-17 ]

Pysslade en stund i garaget. Först blev det bara städ av arbetsbänk (full med skit i vanlig ordning) men sedan började jag kika lite på fräs version nummer två. Har sedan början av sommaren haft stålet uppkapat. Dessutom ligger här en låda med linjärlager (HGR15) och vagnar (HGH15CA), X och Y får 700 mm långa skenor och Z får 280 mm långa skenor.

Först två bilder på hur bitarna är tänkta att sitta ihop. Det är 50x50x4 jag använder. Den uppmärksamme ser dessutom två bitar som ligger bredvid, de ska snedkapas och bli strävor på baksidan av stolparna. På framsidan av stolparna är det tänkt att skruva en 120x20 bit aluminium. Övervägde att ha stöd bakom av ett stålrör men det hade tagit mig över den magiska gränsen 6 meter så det får i så fall bli en framtida förbättring.
Bilaga:
IMG_6809.JPG

Bilaga:
IMG_6810.JPG

Börjar med de rör som ska vara stöd för linjärlagren i bordet och punktar dem. Kollar alla vinklar med referensvinkelhake och fick justera ett par gånger innan jag var nöjd.

Bilaga:
IMG_6811.JPG

Bilaga:
IMG_6814.JPG

Sedan punktade jag även gavlarna vilka passade i stort sett perfekt.
Bilaga:
IMG_6815.JPG

En bild på undersidan där jag borrat upp 13 mm hål för att komma åt att montera linjärlager. Dessutom fyra hål för svetsmutter och maskinfötter.
Bilaga:
IMG_6816.JPG

Nästa steg blir att skaffa lite aluminum, dels till ryggen men även 20x3 mm plattstång för att ha under linjärlagren. Tanken är att limma dessa plattstänger för att sedan kunna slipa dem raka och vinkelräta. Det blir ett bra test av tålamodet… :shock:

EDIT: Blev visst lite uppochnerbilder, hinner tyvärr inte fixa det just nu. Hoppas med överseende. (Klickar man på bilderna får man dem åt rätt håll, konstigt men har sett fenomenet innan.)
EDIT: Fixat bilderna.

Författare:  Rohan [ 17.02 2013-12-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Jag tänkte beställa kulskruvar från solar.jean på eBay (från Kina alltså) och har funderat lite på längder och har två frågor. (Alla skruvar ska vara 16 mm i diameter, 5 mm stigning.)

1) Visst bör det vara okej utan lagerbock i fria änden av Z-axeln. Den skruven ska på min maskin klara minst 110 mm rörelse.

2a) Några synpunker på att använda kuggrem för att kunna montera stegmotorerna åt andra hållet. I första hand för att slippa ha utstickande motorer men även för att det blir lättare att tillverka fästen.

2b) Borde jag fundera på någon utväxling? (Vet att det är lite 'hur långt är snöret' men ändå.) Vill kunna köra en och annan bit aluminium men mest plast/trä.

Författare:  Rohan [ 17.46 2014-05-08 ]

En liten uppdatering av projektet. Har kapat den plattstång i aluminium som behövs. X-axelns bit har jag borrat för att enklare kunna bygga vidare på ramen. Underdelen av ramen är helsvetsad.

Bilaga:
bild-3.JPG

Författare:  Rohan [ 20.07 2014-05-30 ]

En sväng till jobbet för att borra lite. Nu måste jag dubbel och trippelkolla hur mycket plats mina kulskruvar och muttrar tar på höjden.

Bilaga:
image.jpg

Författare:  Larsson90 [ 19.52 2014-06-01 ]

Ser inte dumt ut! Du ska inte köra "bommen" i stål också? Blir lite styvare.

Författare:  Rohan [ 20.07 2014-06-01 ]

Visst är det frestande att göra den i stål men det får i så fall bli en uppgradering. Ändrar jag nu så tar det säkert ett halvår extra att bli klar.

En tanke har varit att förstyva med antingen ett stålrör modell övriga ramen eller en plattstång i aluminium.

Får jag igång maskinen och ser vad som är de svaga punkterna så blir det lättare att avgöra vad som är sansade uppgraderingar och vad som bara är för mycket. Men det är klart, det kan aldrig bli för styvt.

Författare:  Larsson90 [ 15.54 2014-06-03 ]

Låter bra det!
Har du tänkt glödga samt plan-fräsa/slipa ramen?

Författare:  Rohan [ 19.09 2014-06-03 ]

Hade inte tänkt planfräsa. Tanken är att de 5x20 plattstänger av aluminium som jag ska limma på ramen under linjärlagrena ska ge lite slipmån. Återstår att se hur vansinnigt det är men än så länge verkar ramen rak.

Författare:  Rohan [ 13.25 2014-07-03 ]

Nu har jag pysslat vidare och börjar få det att se mer och mer färdigt ut. Behöver tillverka fästet till motorn för Z men axelkopplingarna är på väg och jag har köpt remmar och remhjul till X och Y. Köpte så jag får lite utväxling, 3:2.
Bilaga:
image.jpg

Bilaga:
image.jpg

Jag funderar lite på hur jag ska göra med remhjulen till stegmotorerna. Stegmotorerna har 6,35 mm axel och mina kulskruvar 8 mm. Hur mycket övermått kan man ha utan att få problem? Funkar 6,5 mm hål? Känner en viss frestelse att borra alla 8 mm bara för att det blir lika och sedan lägga något mellan för att få det att passa. Om jag senare behöver utvidga hålet i remhjulet en gång till känns det som risken att tappa centreringen är stor? Kanske överdriver jag det problemet?

Författare:  jihe [ 13.36 2014-07-03 ]

6,5 mm kommer inte att bli bra alls, då kommer ju hjulet slå excentriskt med olika remhastighet under ett varv. Dessutom blir det svårt att få det att sitta ordentligt. Helst skall du ha en lätt presspassning på de där så att det blir mycket yta i kontakt när du drar åt skruven. Är hålet stort blir det bara linjekontakt och då snurrar de lätt loss.

Det bästa är om nog du kan hitta någon med svarv som kan svarva upp hålen. Att bara borra med ett spiralborr ger inte alltid vare sig raka, välplacerade eller rätt dimensionerade hål (de blir i regel lite större än nominellt mått).

Om du ändå har bråttom och vill borra, men inte får tag i ett kvartstumsborr så är ett tips att en del billiga kinesiska hålsågar har centreringsborr som är kvartstum. Centreringsborret brukar gå att köpa löst för inte särskilt många kronor.

Författare:  Rohan [ 14.04 2014-07-03 ]

Så värst bråttom har jag inte. Finns några andra moment att göra först.

Kanske en billig brotsch från Kina kunde funka? Typ http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=310806991027

Då funkar det väl att borra typ 6,3 mm först och sedan ta det sista med brotschen? Jag har tillgång till manuell fräs med maskinskruvstycke och koordinatbord.

Författare:  Rohan [ 19.22 2014-07-13 ]

Medan jag väntar på brotschar från Kina så fixar jag stöttorna. Gaarage dessutom limmat och borrat alla aluminiumremsorna till linjärlagrena.

Bilaga:
image.jpg

Författare:  Rohan [ 12.55 2014-07-15 ]

Fick lite tid att åka till jobbet och fixa det sista med z-axeln. Dessutom kom brotscharna från Hong Kong så kuggremshjulen är borrade också. Förstår inte riktigt varför jag valde 4:3 som utväxling. 3:2 eller 2:1 hade passat bättre så här i efterhand.

Bilaga:
image.jpg

Bilaga:
image.jpg

Författare:  Vilhelmsson [ 14.23 2014-07-15 ]

Snyggt !!! :)

Författare:  gunne [ 11.11 2014-07-16 ]

Har du lagt nån gegga bakom linjärlagrena?

Författare:  Rohan [ 11.41 2014-07-16 ]

Jag har limmat 20x5-plattstång för att slippa fräsa långa spår för kulskruvarna. Dessutom är det tänkt att ha lite slipmån om jag vill rätta till något som blivit snett.

Författare:  Rohan [ 09.33 2014-07-18 ]

Kom på att jag hade en bild med X- och Z-axlarna monterade. Provkörda med skruvdragaren och de går bra. Fick korta ett gäng M4x30 eftersom jag inte gjort de försänkningar som jag trodde skulle krävas för att vagnarna skulle kunna monteras tätt på båda sidor. Hade annars M4x22 till vagnarna men med 20 mm tjockt gods blev det lite snålt.

Bilaga:
image.jpg

Författare:  Henrik Kjellberg [ 11.39 2014-07-18 ]

Tror du har råkat vända på z-axeln... :roll:

Författare:  X-IL [ 11.42 2014-07-18 ]

Det där är ju den bästa konfigurationen av Z, mindre spån som kommer åt.

Författare:  Henrik Kjellberg [ 11.48 2014-07-18 ]

:tumupp:

Författare:  Rohan [ 13.14 2014-07-18 ]

Ni är ena observanta rackare! Bättre nu?

Författare:  Rohan [ 10.36 2016-08-01 ]

Det går inte fort när det går sakta.

Har fixat lite till med maskinen. Nu har jag ganska stort hopp om att få den att röra sig denna månad.

Bilaga:
image.jpeg

Fästen för kulskruv och stegmotor kapade, borrade och svetsade.

Bilaga:
image.jpeg

X-axeln får sin motor monterad på baksidan och med remdrift. Mina små motorer behöver nog utväxlingen som blir.

Bilaga:
image.jpeg

Remdrift på Y-axeln för att få plats i ramen.

Bilaga:
image.jpeg

Fäste till kabelkedja. Har inget fäste till andra änden ännu men ska nog klura ut något till det. Blir tyvärr lite långt bakom X-vagnen/Z-axeln men det ordnar sig nog. Om det behövs fixar jag ett stöd åt kabelkedjan men vad jag minns klarar de ganska långt utan stöd.

Författare:  Rohan [ 17.31 2019-10-12 ]

Nu har det här projektet fått styrfart igen. Målet är att kunna köra maskinen innan jul.

Har köpt hem lite grejer för att göra ett snyggt elskåp. Förhoppningsvis ska det se lite proffsigt ut.

Funderar på bord? Nu har jag gjort ett provisoriskt av mdf. Kommer bli ca 400x500 mm stort, ev något större. Aluminium i denna storlek kan bli svår att få tag på. Vad säger den samlade erfarenheten på forumet om stål? Stålplåt upp till 8mm har jag tillgång till. Borrat och gängat med M8 eller M10 kunde det bli smidigt att spänna i. Planhet är det väl däremot lite sådär med?

Författare:  Smarf [ 17.54 2019-10-12 ]

Fortsätt gärna att beskriva din byggnation, det är jätte intressant!!!!

Författare:  Rohan [ 19.34 2019-10-14 ]

Planerar styrskåpet. Ska försöka se till att ett Mesa 7i76e ska få plats. Även ha utrymme för större stegmotordrivare kan vara bra men om det ska vara meningsfullt behöver jag nog plats för en till psu… då börjar det bli trångt på riktigt!
Bilaga:
7CEEB5E7-D7AA-484A-9FCA-43D39A89C878.jpeg

Det blir hyfsad ordning på energikedjan också.
Bilaga:
A5EC3F12-0356-4C08-9CF4-8702A1C98BFA.jpeg

Författare:  Rohan [ 19.08 2019-10-21 ]

Efter att ha fått upp ögonen för Mesas 7i96 blev det en beställning. Ska beställa halleffektsensorer från electrokit. Ska man köra separat limit och home?

Författare:  Lasp [ 19.32 2019-10-21 ]

Alltid spännande att se vad som förändras med tid och kunskap.
Nyfiken på programvarutänk ikring det hela.

Författare:  Rohan [ 20.40 2019-10-21 ]

Jag har för avsikt att köra med LinuxCNC. Kände att jag vill få det hyfsat rätt direkt och inte planera för en ombyggnation redan innan jag är färdig. LinuxCNC ska funka bra med Mesa-kort över ethernet så jag valde att strunta i parallellporten som jag annars hade tänkt att testa med. Snålade lite nu så får 11 ingångar, 6 utgångar och tror det är 5 stegmotorkanaler. Det finns större kort från Mesa med tokmycket i/o.

Ett plus som jag ser är att jag nu blir lite friare med placering av dator.

Tänker köra systemet på en gammal Dell Optiplex 745 (om inte minnet sviker, mitt alltså).

Funderade lite på om man skulle köra något av det som är populärt på 3d-skrivare men kände att kravspecen skiljer ändå en del. Behöver jag fler ingångar till manöverpanel och sånt så finns det gott om usb-lösningar som fungerar mer än väl.

Författare:  Rohan [ 13.17 2019-10-29 ]

Bygger på elskåpet. Har ett 500x400 stort (eller litet). Kommer rymma större stegmotordrivare och två nätdelar om det skulle visa sig behövas.

Författare:  Rohan [ 17.21 2019-10-29 ]

Så här ser det ut nu. Finns rum för större drivare och en nätdel till. Styrkortet är ett Mesa 7i96.

Författare:  Rohan [ 16.26 2019-10-31 ]

Kommer framåt med elskåpet. Insåg dock att jag måste ha en längre DIN-skena för där blev det fullt direkt.

Börjar inse varför minsta lilla maskin ute på en industri har ett skitstort elskåp. :humm:

Författare:  mrfrenzy [ 22.10 2019-11-04 ]

Efter att ha jobbat med några maskiner som använder trepoliga plintar har jag blivit en stor förespråkare av detta. Det sparar mycket utrymme på din-skenan och i skåpet.

Typ den här modellen: https://www.phoenixcontact.com/online/p ... 2b9a9ee8a7

Författare:  Rohan [ 09.19 2019-11-05 ]

Bra tips!

Jag har några så kallade givarplintar (en plint i tre våningar). Har även sett att det finns i två plan. Det skulle helt klart vara användbart!

Kabelkanalen som kändes så stor på maskinen känns helt plötsligt inte så generös!

Författare:  Rohan [ 11.13 2019-11-18 ]

Monterar vidare.

Bilaga:
D7B32F8E-6054-4500-B503-A2DED44AEB95.jpeg

Bilaga:
7128457F-6704-40A8-8B6D-1EAEE78A8BCA.jpeg

Författare:  Rohan [ 21.15 2019-12-11 ]

Jag har i stort sett kopplat färdigt elskåpet. Det är kablarna från maskinen som inte är inkopplade.
Bilaga:
IMG_20191209_221740286.jpg

Hade först tänkt montera skåpet på väggen men bestämde mig för att det ska få sitta på maskinens stativ. Så då fick man ju sätta ihop ett sådant först. :doh:
Bilaga:
IMG_20191209_221656443.jpg

Det fungerar att kommunicera med MESA-kortet så nästa etapp blir att montera skåpet och koppla in stegmotorerna och se om det går att köra. :D :shock:

Författare:  Jugge [ 22.28 2019-12-11 ]

Trevligt bygge. Lycka till :tumupp:

Författare:  Rohan [ 22.34 2019-12-11 ]

Tack!

EDIT: Jag ser verkligen fram emot att få igång maskinen nu, kanske till och med innan jul!

Författare:  Smarf [ 10.04 2019-12-12 ]

Följer tråden och det är intressant!
Vidare lyckönskningar i bygget!!! :tumupp:

Författare:  Rohan [ 12.33 2020-01-13 ]

Nu har jag testkört alla axlar! :D

Länk

Det kärvar lite i ytterlägena på X och Y så jag får försöka justera dem lite.

Författare:  Rohan [ 13.42 2020-01-20 ]

Håller på med sensorer. Har valt en sensor som använder hall-effekten.

Bilaga:
IMG_20200120_104545769.jpg

Den ska få en liten kapsling av transparent PETG. 3D-skrivaren jobbar med första prototypen nu.

Bilaga:
sensorkapsling.png

Författare:  Rohan [ 21.52 2020-02-17 ]

Nu har jag testkört med spindeln! :D

Körde med en 6 mm fräs med två skär. 750 mm/min och 1 resp. 2 mm ingrepp.

Med de drivsteg och motorer jag har så verkar jag inte kunna köra mycket mer än 1500 mm/min. Känns inte supersnabbt men det kanske inte är så dåligt? Har en uppsättning med 3 Nm-motorer, drivare och nätdelar. Tror dock de har 8 mm axel och nuvarande har 6.35 mm eller nåt sånt dumt.

Länk

Mitt solid state-relä verkar inte klara att starta spindeln som den är. Antagligen funkar inte mjukstarten när strömbrytaren är i på-läge? :humm:

Författare:  Rohan [ 19.03 2020-02-22 ]

Bilaga:
IMG_20200222_182814312.jpg

Nu har jag härjat runt lite i skåpet. Biffigare drivare och två nätdelar på 350 W och 48 V (36 V innan) gjorde att kontaktorerna inte får plats på sidan. Det gör inte så mycket för de var väldigt i vägen. Nu får de och spindelreläet bo på dörren istället.

Relät blir utbytt mot ett på 40A (istället för 25A) så hoppas jag det klarar startströmmen från spindeln.

Författare:  Rohan [ 10.21 2020-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bygge av CNC-fräs // Byter drivare till stegmotorer.

Nu har jag fått ordning på maskinen med de större stegmotorerna för X- och Y-axlarna! Större motor betydde större axel och det tog en stund att få hjälp med det men nu är det fixat, monterat och ordnat. Jag har också fått göra om lite konfiguration.

Länk

Författare:  taimanov [ 20.04 2020-05-11 ]

Det där var ju en rolig video. Kändes som den matning räcker ganska långt!!!
Speciellt när du kan ta sådant djup, jag antar att det var mdf du körde i?!

Författare:  Rohan [ 20.17 2020-05-11 ]

Stämmer att det är MDF. Jag kör i videon 1000 mm/min och 4 mm djupt. Ungefär 12000 rpm på spindeln med en 2-skärig, 6 mm pinnfräs.

Har provat att ta 5 mm i varje pass och det funkade bra. När maskinen strulade råkade jag kör ca 12 mm djupt och det gick det med. :shock:

Författare:  Rohan [ 07.28 2020-06-08 ]

Har gått lite långsamt sista veckorna. Väntar på en cyklon och lite sugslang så att jag förhoppningsvis kan ta hand om damm och spån på ett bättre sätt än att blåsa runt det.

Har fortfarande kvar att montera hemlägesgivarna.

Funderar på hur jag ska göra mitt bord i aluminium? Det är 500x400x15mm stort. Tänker att jag ska ha en blandning av hål för stålstift och gängade hål. Är det något som har liknande eller andra erfarenheter att dela? Jag har en 8mm brotsch. Gängade hål, M10?

Tänker att jag kan bearbeta bordet i två omgångar, vridet 90° från sin slutliga position.

Författare:  Rohan [ 08.54 2020-06-08 ]

Så här sitter hemlägesbrytaren till Z. Superlimmade fast magneten och aluminiumvinkeln.
Bilaga:
IMG_20200608_094617758.jpg

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme