Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Byter drivare till stegmotorer.

Inlägg av Rohan »

Har gått lite långsamt sista veckorna. Väntar på en cyklon och lite sugslang så att jag förhoppningsvis kan ta hand om damm och spån på ett bättre sätt än att blåsa runt det.

Har fortfarande kvar att montera hemlägesgivarna.

Funderar på hur jag ska göra mitt bord i aluminium? Det är 500x400x15mm stort. Tänker att jag ska ha en blandning av hål för stålstift och gängade hål. Är det något som har liknande eller andra erfarenheter att dela? Jag har en 8mm brotsch. Gängade hål, M10?

Tänker att jag kan bearbeta bordet i två omgångar, vridet 90° från sin slutliga position.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Byter drivare till stegmotorer.

Inlägg av Rohan »

Så här sitter hemlägesbrytaren till Z. Superlimmade fast magneten och aluminiumvinkeln.
IMG_20200608_094617758.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Funderar på bord

Inlägg av Rohan »

Idag har jag justerat spindeln, den lutade lite åt sidan. Fortsatte med lite experiment med fräsning i aluminium.





Ska nog få tillräckligt bra resultat för att fräsa bordet till maskinen.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Inlägg av Rohan »

Nu har jag kommit igång med tillverkningen av bordet. Började med mittenraden och klantade förstås till det och körde så maskinen tappade steg. Det får snyggas till genom att ta upp lite större hål eller något sådant.

Bestämde mig för att med 80mm delning ha gängade hål förstärkta med helicoil, M8. Mellan dessa hål blir det 8mm hål för styrstift. Tar upp dessa lite i underkant och brotschar dem. Vet inte hur bra det blir men det ska nog kunna duga.

Fräser med en 6mm tvåskärig fräs. Matningen är 250mm/min i X och Y, 100mm/min i Z. Cirka 7000-8000 rpm

Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Inlägg av Rohan »

Nu är bordet i stort sett färdigt.

De gängade hålen har fått helicoils i sig för att hålla.
IMG_20201002_154335340.jpg
Bordet som det ser ut nu.
IMG_20201002_163457049.jpg
Jag har fräst en bit för att hålla en magnet till hallsensorn under bordet och ska fräsa ett par distansbitar till kulmuttern.
IMG_20201002_163510312.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Inlägg av Rohan »

Eftersom mitt spindelfäste är placerat lite för högt upp på Z-axelns platta har jag funderat på att fräsa ut lite nya delar. Har CADat ett förslag till lösning. Skulle med denna hamna lite närmare plattan med spindeln och jag skulle få fritt från halsen på spindeln och neråt. Alltså lite styvare och lite mindre risk att köra in i arbetsstycke och uppspänning.
Skärmbild 2020-10-15 092104.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar