4st quad Opterons för folding@home!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av bonecrime »

Tjena! Håller på att slänga ihop en beräkningsburk som ska få stå och tugga Folding@home nånstans. Och det är ju säkert så att det är många som inte har en aning om vad jag pratar om. Folding@home är då ett projekt som går ut på att vi vanliga nördar lånar ut datorkraft för att hjälpa till att simulera proteinvikningar. Vad är då detta bra för? Jo man hoppas genom detta kunna hitta orsaker och lösningar till olika sjukdomar som till exempel Alzheimers, Parkinsons, galna kosjukan, vissa cancerformer och så vidare. Och så har de vart så finurliga att de lagt in så att man får poäng för hur mycket ens maskiner presterar, så att man kan tävla mot varandra och gå med i lag och sånt. Riktigt skoj hobby som samtidigt bidrar till välgörenhet och att förhoppningsvis rädda många liv!

Som det fungerar nu så är det på grund av ett bonussystem absolut bäst att köra med multi-CPU maskiner för att maximera sina poäng. Så därför har jag bestämt mig för att bygga en dedikerad burk just för detta med folding, och under mina efterforskningar kom jag fram till att en maskin med 4st lite äldre 4kärniga AMD Opteron serverprocessorer verkar ge mycket mot vad det kostar.

Så här är hårdvaran jag valt att inhandla:
Arima F 3000 series server moderkort
AMD Third-Generation Opteron 8354 - 2.2 GHz Quad-Core
En massa DDR2 PC5300 ECC Reg minnen

Allt hittat på eBay såklart, från amerikat. :) Jag har även köpt en del andra grejjer som behövs så som kylning och hårddisk och adaptrar osv. En del av det från nätbutiker här i landet. Men tyvärr har minnena inte dykt upp i skrivandets stund.

Men här kommer lite bilder! :)

Bild

Bild

Bild

Chassit kommer bli nått hemmabygge, och det kommer involvera Polycarbonat så man kan se hårdvaruporren inuti! :)

Lite intressant läsning kring ämnet:
http://www.xtremesystems.org/forums/sho ... 000-series
http://www.amdzone.com/phpbb3/viewtopic ... 1&t=138463
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av danielr112 »

Häftigt.

Hur mycke ström tror du den kommer dra totalt?
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av bonecrime »

Cirka 400W verkar de hamna på i den här konfigurationen.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av strombom »

Vad är pris/prestanda/effektförbruknings-förhållande mellan CPU och GPU?
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av bonecrime »

Har inga siffror på det där men det folk säger är att GPU tar väldigt mycket effekt för den poäng de ger. På grund av tids-bonus-systemet på SMP så har man brutalt mycket för att köra på CPU nuförtiden i alla fall. Den här burken kommer, om allt funkar som det ska, hamna på cirka 80kppd. Och höfta till att jag lagt 5kkr på den totalt, så är det mycket poäng per krona jämfört med att köpa nya grejer oavsett CPU eller GPU.

Edit: Planen är att försöka fjäska mig till att få ha burken stå på jobbet och tugga där, så slipper jag elkostnaden och värmen i lägenheten. :D
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av LHelge »

Tycker du ska köra seti istället.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av GeekJoan »

SETI körde man ju på den gamla goda tiden.
Testade att ladda ner detta bara för att kolla. Vad är en normal tid för ett "paket" att räkna ut? Anser att jag har en ganska vass CPU, men det finns alltid någon som har något värre.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av blueint »

Hur stor är L1/L2/L3 cache:n på de där processorerna?

Anledningen är att en del applikationer har större användning av minne på CPU:n än riktigt primärminne.

Fold@home, SETI mm är ju bra prestandamätare iaf.
hygren
Inlägg: 130
Blev medlem: 9 november 2007, 15:52:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av hygren »

Finns det inte någon liknande tjänst där man kan få betalt för sin cpu-tid? Tramslite pengar om jag minns rätt, men om elen är gratis och man tycker det är roligt att bygga klustermaskiner kanske det är värt det.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av ElectricMan »

hygren:

Tror du tänker på Bitcoin.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av bonecrime »

Körde SETI@home för en massa år sen. Byggde till och med någa gamla datorer i en träram. Pentiumnivå då alltså. De fick gå passivt kylda, jag byggde om nätaggen till passiv kylning och de fick boota från floppy. Tyst, men ack så ful och oeffektiv. :D Fick stå i en klubblokal där jag slapp betala el. :D

4x512k L2 samt 2MB L3 har Optysarna mina. :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av Electricguy »

Corsair GS600 PSU.. Ett sånt har jag också. Mycket trevligt och extremt effektivt nätagg! Det avsaknar nästan helt kylflänsar och frånluften är knappt ljummen vid last.. :D
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av maDa »

Maffigt moderkort :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av GeekJoan »

När du får fart på den där vill jag göra ett experiment.
Vill se om min cpu ensam slår dina fyra tillsammans.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: 4st quad Opterons för folding@home!

Inlägg av bonecrime »

Meh! Åkte på tull/skatt på minnena. :( 315kr. Aja. Ska hämta dem imorrn, så får vi se vart det bär hädan :)
Electricguy skrev:Corsair GS600 PSU.. Ett sånt har jag också. Mycket trevligt och extremt effektivt nätagg! Det avsaknar nästan helt kylflänsar och frånluften är knappt ljummen vid last.. :D
Hittade det billigt hos Inet, 499kr för ett 600W Corsair är inte illa tänkte jag. :)
Skriv svar