Nybörjarprojekt: Larmsystem

Berätta om dina pågående projekt.
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Nybörjarprojekt: Larmsystem

Inlägg av mikrodator »

Hej!

Jag är nyregistrerad på forumet och tänkte skriva en liten presentation av mitt första "riktiga" självständiga elektronikprojekt. Jag har sedan tidigare viss erfarenhet av programmering, även hårdvarubeskrivande språk. Men har inte tidigare helt själv konstruerat någon större apparat.

Som mitt första, och lärorika projekt, ska jag bygga ett litet larmsystem (inte helt ovanligt som tidigt elektronikprojekt kanske :) ). Systemet kommer i stora drag bestå av:

6 st PIR-detektorer
Basenhet med siren
Enhet för inknappning av kod

Hittils har jag lött ihop enheten som har hand om kodinmatning och den verkar fungera fint. Jag har också lött ihop en byggsats som får in signaler från (de trådlösa) rörelsesenorerna, jag har en diod som blinkar några gånger då de larmar. Förmodligen kommer jag bara trimma in mottagaren för att få bort lite störningar och sen bara räkna ett visst antal pulser för att sedan ge larm.

Nästa steg är att börja bygga basenheten, koda lite, och därefter försöka få igång kommunkation mellan basenheten och kodenheten. För att hålla nere kostnaden kör jag med tråd mellan dem. I den bästa av världar behöver jag inte köpa RS232 transceivers utan klarar mig med ATmega88:ornas USARTs.

Ha det fint!
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Först, välkommen till forumet.
Sen, får vi inte se lite bilder på skapelsen hittills?

MVH: Robert
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Inlägg av mikrodator »

Jag kan förhoppningsvis lägga in lite bilder nästa vecka. Det blir tyvärr inte så vackert med förvarings-/lunch-lådor från IKEA för att innesluta :) Men billigare än att handla lådor på Elfa iaf...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Var får du tag på billiga PIR-detektorer? Jag är också intresserad av att ha koll på rörelseaktiviteten :)
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Inlägg av mikrodator »

Jag köpte mina detektorer från elektronic goldmine.

5,95 USD per styck: http://tinyurl.com/bt3sr

Om länken skulle ha gått sönder är det produktnummer G4567 på http://www.goldmine-elec.com

Jag köpte lite mer prylar och med frakt dubblades priset (dessutom *1,25 för tullen).

Jag har inga andra PIR-detektorer att jämföra med och har inte gjort några utförliga tester men de verkar fungera OK.

Edit: Punkt i länk. Nu när jag tittade på fakturan upptäckte jag att priset när jag handlande var 1,99 USD per detektor.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hoj!

Skulle gärna betala en slant för mottagarmodulen, ifall du har lust och möjlighet att meka ihop en till. Jag skulle vilja montera upp några PIR-deckare i huset och få signalen från dom in i datorn via RS232.

/Magnus
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Inlägg av mikrodator »

Modulen var som sagt en byggsats (det står vilken på info-sidan för PIR-detektorn). Jag har i efterhand kommit fram till att byggsatsen kanske inte var det bästa köpet. För min applikation hade det nog varit bättre (och billigare) med en:

http://www.jelu.se/shop/product_info.ph ... cts_id=103

Jag har inte möjlighet att etsa så att jag skulle knåpa ihop mottagaren är nog ingen bra idé (och det skulle bli väldigt krångligt att beställa en byggsats till mig, för att jag sedan skall göra ett halvdant jobb och skicka den till dig. :)) Däremot kan jag ta en kopia på kopplingsschemat och komponentlistan om du är intresserad.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Finns det vanlig reläutgång på dom deckarna också?
Går det att ställa in känslighet, mm.. ?
Pulsräknare?
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Inlägg av mikrodator »

Det finns två punkter där jag har kopplat på en lysdiod, ur medföljande blad: "this is the output of the PIR unit and it will light a LED or energize a 5V relay for about 2 seconds when it detects an intruder".

Jag vet inte om det går att ställa in känsligheten. I medföljande dokumentation står det ingenting om det.. Vad som kan ställas in smidigt är:

Vilotid efter larm - 15 min eller 15 sek.
Elektronisk adress - dipswitch, som jag antar används för att ändra frekvensen något.
Skriv svar