Ny kontrollpanel för motorcykel

Berätta om dina pågående projekt.
JanneW
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 januari 2020, 10:22:27

Ny kontrollpanel för motorcykel

Inlägg av JanneW »

Hej forumvänner,

Jag vill skapa en ny panel med kontrollampor på min motorcykel. Motorcykeln är en H-D av 2018 års modell, och på denna sitter kontrollamporna (för blinkers, helljus m.m.) mitt på tanken.

Placeringen gör att de är utanför förarens synfält och man måste röra huvudet för att se dem, det räcker inte med att flytta blicken. Man kan undra hur H-D lyckades få typgodkännande för denna konstruktion, men den frågan ligger kanske utanför elektronikforumets intresse-zon.
  • Jag vill kopiera informationen från den befintliga panelen till en ny som jag skall montera bredvid hastighetsmätaren ovanpå styret; bägge panelerna skall alltså fungera samtidigt, så att jag slipper att koppla om om jag någon gång skulle sälja motorcykeln (till någon som tycker om att titta ner på tanken efter varje gathörnssväng).
  • Den befintliga panelen drivs med 12V och har gemensam plus för de fem indikatorlamporna. Lamporna styrs av utgångar på en CAN-controller inbyggd i varvtalsmätaren på tanken. Lamporna är alla LED med resistorer på ett gemensamt, litet kretskort.
  • Den nya panelen drivs med 12V och har gemensam plus för två av lamporna (oljetryck och friläge) och gemensam minus för de tre övriga (två blinkersriktningar och helljus). Så var det ju oftast kopplat förr.
  • Eftersom det är en motorcykel finns inte särskilt mycket plats för stora kort eller dylikt.
  • Drivspänningen är ju nominellt 12V men spänningen kan ju stiga till 14,7V under laddning och kanske lite högre än så.
Jag har inte sysslat med elektronik sedan Josty-Kits dagar på 1980-talet, så jag ber om hjälp:
(1) Finns det kanske färdiga kretsar eller små boxar som är gjorda för fordonsapplikationer, och som kan plocka upp styrsignaler utan att belasta styrdonet?
(2) Om det är transistorkretsar jag behöver bygga, hur kopplar jag? Hur ”inverterar” jag för de lampor som drivs omvänt? Och hur kan jag få kretsen liten utan att behöva göra ett eget mönsterkort?

Tack, /Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny kontrollpanel för motorcykel

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog ha testat att använda högintensiva lysdioder och driva dom med väldigt låg ström, och bara koppla parallellt med befintliga innan dess strömbegränsningsresistorer (om möjligt)

Kanske inte rätt sätt, men absolut enklast :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny kontrollpanel för motorcykel

Inlägg av PeterH »

Annars är det ju en smal sak att använda någon form av drivare/buffer. Jag skulle också gått på högintensiva LED och en buffer som klarar 12V, ex. 14106 (inverterad buffer med schmitt ingång).

Slängde ihop ett kort som mäter 80x25mm, vet inte hur stort du tänkt dig? Till detta kan man ju 3D printa en liten låda... Kollade upp vad det skulle kosta och kortet från Kina går på 23$ (https://www.pcbway.com/) med frakt plus DHLs avgift på ca 100SEK. Komponenterna är väl några tior kanske...

Kortet kopplas/löds direkt på befintliga indikatorns ingångar (lite pill blir det) med en kabel (7-ledare).
HD Indicator (SEF) schematic.png
HD Indicator (SEF).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanneW
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 januari 2020, 10:22:27

Re: Ny kontrollpanel för motorcykel

Inlägg av JanneW »

Glenn och Peter, tack för svaren.

Wow Peter, hur lång tid tog det att "slänga ihop" det där? Vilken programvara använder du?

Den nya panelen jag avser att använda syns i sista bilden - den är verkligen liten. Den består av en litet kort där varje LED styrs av ett motstånd och en transistor. Eftersom alla LED är på kortets baksida skulle jag kanske kunna löda om så att anslutningen går direkt till dioderna (men det skulle vara ruskigt pilligt).

Skulle det kunna gå att driva instrumentpanelen med 12V på något annat sätt, kanske med egna transistorswitchar? Eller finns det kanske några små "elektroniska reläer" nuförtiden? På så vis skulle jag slippa mikrolödandet i panelen.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny kontrollpanel för motorcykel

Inlägg av PeterH »

Hänger tyvärr inte riktigt med på ditt resonemang... Din "nya" panel, ska den passa till din Harley eller är det en "allmän" panel för dom märken som finns i tabellen :humm: Vet man varför dom valt att dela upp drivningen till indikeringarna (kanske för att neutral och oljemätare normalt jordas när dom är aktiva)? Det schema du bifogat (bild 3) tolkar jag som originalet från Harley(?) och där använder dom gemensam plus till alla indikeringar, det är för detta mitt schema är gjort...

Hur som haver, varför tror du att den inte går att driva med 12V? Den är väl byggd för MC med 12V batteri antar jag? Hur skulle användandet av reläer hjälpa dig? (det finns små 12V reläer, men jag ser inte hur detta underlättar) Var och hur har du tänkt dra din kabel till den nya panelen, ska den dras från befintlig panel (på tanken) eller till någon kopplingsbox? Du har ritat på en koppling där du skriver CAN-controller, vad är detta?

Har du några bilder från kopplingsboxen, speciellt på kontakterna (gärna så man ser stiften och formen på kontakten, det kanske går att göra en kabel som passar direkt där). Det bästa är att undvika klippa eller förstöra orginalkalaget om en framtida köpare vill återställa till orginal helt och hållet :vissla:

PS. Jag kör med DipTrace CAD som är både bra och lätta att koma igång med...
Skriv svar