Sida 4 av 10

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 13 maj 2012, 12:29:50
av LHelge
Det brukar vara den gamla sorten med frihjul som man gängar fast på dessa motorer,

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 13 maj 2012, 13:27:54
av l2t
Stämmer utmärkt, gängad är det. Jag fick bara plats med en 7:a där bak men det beror mest på ramen.
Dom har inte snålat på axellängden i allla fall.

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 13 maj 2012, 13:33:38
av LHelge
Min erfarenhet också, jag hade en 8-delad kassett på min cykel innan jag bytte, med en extra bricka emellan och lite våld när jag skylle trycka i hjulet fick jag i en 7 delad frihjulskrans med motorn. Nu har jag iofs tagit bort bakväxeln, jag använder bara kedjeföraren för att spänna kedjan som konstant ligger på det 7:e drevet. Så min 24-växlade cykel är numer 3-växlad, men jag har nog aldrig använt något annat än högsta växeln sedan jag satte på motorn.

l2t: Såhär löste jag det med batterier och kontroller efter att jag slängde bort pakethållaren:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=59186

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 16 maj 2012, 13:23:37
av l2t
Slängde iväg en beställning på 2 st sådana.
Så länge man bara har 2 batterier så är det väl ok.
Lär inte gå på nästa version av min elcykel :vissla:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9282

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 17 maj 2012, 22:45:58
av l2t
Fick gjort ena sidans Extra axelfäste. Tyvärr så tog aluminiumet slut :(
Ser ut som om andra sidan får vänta lite.
tq_arm.jpg

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 22 maj 2012, 21:55:03
av l2t
Äntligen kom dom sista växeldelarna. Nu går den att cykla på normalt i alla fall! Anledningen till att jag köpte nytt var främst att alla reglage skulle passa på styret, och då kunde man ju lika gärna köpa allt nytt.
Dessa växeldelar blev det. Förrövrigt kan jag konstatera att det märks inte speciellt mycket
när man cyklar med motorn där bak, skulle batterierna ta slut så är det ingen ko på isen :) En test rapport med elmotorn kommer med stor sannolikhet till helgen då allt ska fungera.

Passande reglage till styret.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 301&t=Info

Tillhörande bakväxel.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... p=1&t=Info

Tillhörande framväxel.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... p=1&t=Info

Skivbromskit bak.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 403&t=Info
el_cykel_nastan_klar.jpg

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 23 maj 2012, 19:33:25
av beavy-o
snyggt!
Riktigt humana priser på sram-prylarna faktiskt. För shimanoprylar brukar man ju få lägga till en nolla eller en halv iaf.

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 24 maj 2012, 13:14:09
av l2t
Sram verkar vara helt ok grejor. Nu har dom oxå väldigt dyra växeldelar liksom Shimano har billigare. Vi får se ur dom fungerar efter ett tag.
Förrövrigt så har jag även börjat fundera på elcykel version 2,men man kanske skulle få igång version 1 först? :lol:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 24 maj 2012, 22:08:50
av l2t
Idag kom ett litet paket med 2 st cell-log från Hobbyking, verkar vara väldigt användbara små grunkor.
Nu kan man hålla lite bättre koll på batterierna.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9282
cellog.jpg

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 25 maj 2012, 23:23:37
av l2t
Idag så cyklade jag hem med cykeln från jobbet så jag kunde koppla lite el och förhoppningsvis göra en första liten test.
Nu har jag förvisso bara 15 km hem men det gick bra att cykla utan motorhjälp, märktes inte speciellt mycket att man släpade på ett par kilo extra.
Och nu till det viktigaste, fick gjort en väldigt tillfällig koppling så jag kunde ut och testa en runda i kvarteret, skulle det fungera och hur bra?
Kan bara säga :D Det fungerade helt klart över förväntan! 48V gav bra med fart och vrid. Helt klart ett prisvärt kit.
har inte kopplat in Cycle analysten ännu så en bättre test kommer snart. :tumupp:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 26 maj 2012, 23:26:57
av l2t
Gjorde lite längre testrundor idag. Först en på ca 20 km, gick lysande. Nästa runda blev till och från jobbet, ca 30km, jag var mest intresserad av om batterierna skulle räcka hela vägen, och det gjorde dom faktiskt, nu blåste det förvisso väldigt lite så vi får se. SÅ då behöver man bara ladda när man kommer hem i bästa fall. Toppfarten ligger nog på minst 40 Kmh med nyladdade batterier.

Kopplade på cell-logg innan jag körde från jobbet för att hålla koll på batt cellerna.
Sen så är det bara att ladda upp till datorn och kolla på datan med hjälp av loggwiew, mycket användbart om jag får säga det själv.

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 27 maj 2012, 06:59:24
av Uttis
Jag är lite intresserad av ett sånt här kit, har du kopplat bort spärrarna 25km/h 250W när du säger att toppfarten ligger på 40km/h? Testade du med dessa kvar nångång lite fundersam hur just den biten funkar om kontrollern verkligen reglerar farten/effekten eller om det beror på spänningen?

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 27 maj 2012, 12:38:33
av l2t
Enligt deras hemsida så ska man bryta någon kabel på controllern för att ta bort spärren men det fanns ej på min box.
Sen så kom jag på att min hastighetssensor inte är inkopplad, kan bero på det eftersom då får boxen ingen hastighetssignal och matar på allt den kan :D ?
Ska koppla in sensorn och se vad som händer.

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 27 maj 2012, 22:34:45
av LHelge
Boxen ska inte behöva någon hastighetssensor, den har ju hallgivarna på motorn. Är det en kontroller baserad på infineon-chippet (väldigt vanligt bland kina-kit) så har den tre lödpunkter på kretskortet som kan programmeras till en viss maxhastighet om de jordas. I normala fall brukar kontroller levereras med en av dessa tillsammans med en jordkabel utdragen utanför boxen och programmerad till ca 25 km/h med det motorpoltal och hjuldiameter den levereras med.

Finns det en hastighetssensor så brukar den monteras på tramporna för att ersätta gashandtaget och göra cykeln laglig i EU där man inte får gasa med handen utan måste trampa istället.

Vad gäller infineon-controllers så är jag ganska säker att gaspådraget styr pulsbredden ut till motorn, pådraget känns inte jämförbart med vad man är van med från bensinmotorer. För elcykeln så är gaspådraget mer eller mindre proportionellt mot hastigheten, vrider du upp till halvgas kommer motorn ge maxmoment tills du kommer upp i halva maxhastigheten. Egentligen hade jag föredragit att gaspådraget istället varit proportionellt mot strömmen och också då vridmomentet så halvgas istället motsvarat halva maxvridmomentet.

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Postat: 31 maj 2012, 13:02:10
av l2t
Efter lite letande efter en lämplig laddningslösning så hittade jag en billig switchad spänningskälla hos kjell o co.
Laddaren behöver ca 20 A för att ladda mitt batteri med 8 A.
Den fungerar helt perfekt.

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44481
laddning_el_cykel.jpg