Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Ännu ett elcykel projekt!
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=58582

Författare:  l2t [ 19.16 2012-04-11 ]
Inläggsrubrik:  Ännu ett elcykel projekt!

Nu har det blivit min tur att snöa in på ett elcykel projekt.
Tänkte använda cykeln till och från jobbet i första hand, ca 30km total sträcka.
Blir en Mtb som ska förvandlas.
El-kitet ska beställas ifrån detta företaget.
http://www.ev-power.eu/EVBike-Kits-1-1/E-bike-conversion-kit-EVBike-36V-500W-Rear.html

Blir även en cykeldator härifrån.
http://www.ebikes.ca/store/store_accessories.php

Batteri blir lipo från antingen Hobbyking eller samma företag som el-kitet kommer ifrån

Författare:  Lasp [ 00.33 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Grattis till beslutet.
Tror mycket på detta. Vad blir frakten och hur ser kostnaden ut för batteri?
När vi var på senaste resan provade jag en liten trike med två batterier. Kanske en tanke ibland, 30 Km är en bit!
Men med dagens bensinpris är detta rätt.

Författare:  l2t [ 12.13 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

El-kit + frakt blir ca 2300:-, sen så vet man ju inte om fraktbolaget tar ut någon extra avgift :(
Batterikostnaden har jag inte räknat på ännu.
En trike? ja varför inte! sova samtidigt som man cyklar :D

Författare:  Meduza [ 12.20 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag skulle gärna prova bygga en elcykel på en recumbent tadpole trike (ligg-trike med två hjul fram), känns som att det vore helt klockren kombination, problemet är bara att sådana skapelser är fruktansvärt dyra... :(

Författare:  zeus [ 12.35 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Köpt 4 av dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8853

Kopplar in 2 åt gången men inte fullt testat hur länge de räcker. Minst 30min x2.

Författare:  Fagge [ 15.25 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Kul med fler elcykel byggen :)
Du behöver minst upp i 8Ah batterikapacitet för att kunna klämma 3mil @ 30km/h

Författare:  MarcusUmeå [ 16.25 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Meduza skrev:
Jag skulle gärna prova bygga en elcykel på en recumbent tadpole trike (ligg-trike med två hjul fram), känns som att det vore helt klockren kombination, problemet är bara att sådana skapelser är fruktansvärt dyra... :(


Precis en sån vill jag också bygga. Men det finns inte ett ruttet öre att lägga ut på något sånt i dagsläget. Dock har en vän lovat lära mig svetsa och jag kan antagligen få tag i ett antal donatorcyklar för att plocka delar från så det kanske kan gå att lösa "billigt".

Någon som vet om det går att byta lager på elmotorn? Eftersom den ska sitta på bakhjulet så slits ju lagret rätt mycket och det vore ju katastrof om det inte gick att byta ut relativt lätt/biligt.

Författare:  l2t [ 18.39 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har räknat lite löst på vad som krävs i batteriväg.
Vad jag har sett på nätet så räknar jag med ca 20Wh/km=600Wh/30km.
Blir nog 4st av Hobbykings kopplade 2s2p.
Ca 700Wh max, borde fungera + lite marginal.
Ska bli intressant och se om verkligheten stämmer.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19531__ZIPPY_Flightmax_8000mAh_6S1P_30C_AUS_Warehouse_.html

Författare:  LHelge [ 21.13 2012-04-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag har ett liknande kit på min mountainbike som jag skrivit lite om här.

Det är en likadan Nine Continents motor men jag tror att det är en långsammare lindning på min, den toppar ca 35 km/h med fulladdat batteri (50 V). Jag har en 48 V controller som är begränsad till 27A så den är väl något kraftigare också.

Jag pendlade 6-7 km till jobbet på den förra sommaren och då drog den ca 11-13 Wh/km om man hjälpte till att trampa igång den när man stannat för rödljus och så.

Som batterier har jag 4 st sådana här kopplade 2s2p:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9176
Och de har funkat bra, men som vanligt när man handlar från kina så får man handla lite extra. Jag har fått köpa 5 batterier för ett av dem jag fick har på tok för hög självurladdning på 3 av cellerna.

Vill du hellre handla från Sverige så är min kompis svensk återförsäljare för Nine Continents. Han är nog ett par hundralappar dyrare, men ibland kan det kännas bättre att handla från ett Svenskt företag. Jag håller på att färdigställa en webbshop åt honom just nu så den går inte att beställa genom än, men han kan nog ta emot en beställning via mail istället om du är intresserad.

Författare:  l2t [ 12.28 2012-04-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

E bike kitet är härmed beställt från Gwl-power.
Lär väl komma fram någon gång i nästa vecka.

Författare:  zeus [ 12.58 2012-04-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Kul, grattis!

Se till att ha en bra cykel bara. Jag har monterat provisoriskt på kass cykel och det är inte så smart. Känns ganska livsfarligt. Väntar på leverans av ny, då blir det nog bra. :)

Författare:  l2t [ 16.59 2012-04-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jodå det ska sitta på en kraftig Mtb så det ska nog fundera.

Författare:  danielpublic [ 17.41 2012-04-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Oj, wow! Fan va kul att det har kommit ned så pass i pris!

Ska bli skojs att se när du fått hem allt utan trevliga överraskningar! *knack knack*

Författare:  SA7ACA [ 07.31 2012-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

LHelge skrev:
Vill du hellre handla från Sverige så är min kompis svensk återförsäljare för Nine Continents. Han är nog ett par hundralappar dyrare, men ibland kan det kännas bättre att handla från ett Svenskt företag. Jag håller på att färdigställa en webbshop åt honom just nu så den går inte att beställa genom än, men han kan nog ta emot en beställning via mail istället om du är intresserad.


Har du någon adress till den sidan??

Författare:  l2t [ 22.03 2012-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Förmodligen så får jag en leverans av mitt beställda el-bike kit den 24/4 :)
Och under tiden så tog jag en runda på ett par mil med vår democykel på jobbet.
250 W är ju alltid något!

Bilaga:
el_bike_250w.jpg

Författare:  LHelge [ 22.36 2012-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

SA7ACA: Vi har haft mycket att göra på sistone, så webbshoppen är inte riktigt klar än. Jag har skickat ett PM med kontaktuppgifter istället.

l2t: Jag har meckat rejält mycket fram och tillbaka med mitt kit. Stöter du på några problem så hjälper jag gärna till.

Författare:  l2t [ 20.08 2012-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ett paket har dykt upp hos mig idag :D
Eftersom bilder gillas på EF så kommer här en!
Ok, kommer fler bilder när jag har ätit :vissla:

Bilaga:
20120423_205333.jpg

Författare:  l2t [ 21.11 2012-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ok, fler bilder. Allt kom fram utan problem eller skador. Fälgen är rund och perfekt riktad, hade väntat mig att få justera den
men tji fick jag! För dom som undrar så ska jag öppna controllern vid ett senare tillfälle och titta vad där sitter för komponenter.

Bilaga:
20120423_214111.jpg


Bilaga:
20120423_214549.jpg


Bilaga:
20120423_214604.jpg


Bilaga:
20120423_214620.jpg


Bilaga:
20120423_214933.jpg

Författare:  l2t [ 21.36 2012-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag var bara tvungen :) Ser ut som en typisk standard controller, förrutom speciella cykel kondingar :lol:

Bilaga:
20120423_222700.jpg


Bilaga:
20120423_222828.jpg

Författare:  JohnGalt [ 21.52 2012-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Cykel-kondingar, kul! :D

Författare:  l2t [ 23.07 2012-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har precis även beställt en cycle analyst.
http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml

Författare:  l2t [ 21.46 2012-04-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Satt och funderade på hur många volt motorstyrningen kunde klara, den är ju specad till 36.
Självfallet så finns där ju marginal att ta av. Kondingarna är på 65 v. har ej kollat fetarna.
Efter ett mail till Gwl power så var det inga problem med 48v i alla fall.

Förmodligen blir det en betydligt kraftigare motorstyrning senare, och mer volt :D

Nästa svåra beslut blir att välja batteri.
Batteri från Hobbyking, antingen Lipo Turnigy nanotech 8000ma Lipo Zippy flightmax 8000ma eller Zippy flightmax liFePo4.
Eller batteri från Gwl power.

HK: Lipo 2 st 22,2 v (44,4v) 8000ma nanotech går på 271 $ ems express. 1$/1,31wh (Högre c rate)

HK: Lipo 2 st 22,2v (44,4v) 8000ma Zippy går på 233$ ems express 1$/1,52Wh (Något mindre c rate)

HK: LiFePo4 3 st 13.3V (39,9v) 8400ma Zippy går på 294$ ems express 1$/1,14Wh (LiFePo, säkrare?)

Gwl: LifePo4 3,2v (15st=48v) 10000ma 17,25$/st 15st=258,75 + frakt= 374$ 1$/1,28Wh (LiFePo, säkrare, möjlighet att byta ut enskilda celler om det behövs)
Om man räknar med att det även tillkommer en del extra postavgifter från HK så verkar det som att Batterierna från Gwl är ett bättre köp om man inte nu behöver ta ut någon extrem effekt, dom är specade för max 3c kontinuerligt.
Företaget ligger "nära", snabba mailsvar o snabba leveranser.
Enda nackdelen är väl att man får montera ihop cellerna själv.

Med reservation för felräkning så här sent på kvällen.

Det här blir inte lätt att välja :doh:

Författare:  zeus [ 10.57 2012-04-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Kör zippy 20C utan problem. Valde 4st på 3000mAh och 18,5V.
Varför inte 6S är för att spänningen är mycket högre när de är fulladdade, nu 21V för mina.

Med 3000mAh kan jag cykla i en timme i 20km/h och då trampar jag lite 75% av tiden.

Författare:  l2t [ 00.36 2012-04-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Nu lyckades jag komma fram till ett beslut :sick:
Beställde precis 2 st Zippy flightmax 8000 ma och även två laddare slank med på ett hörn.
Hoppas valet var rätt.

Författare:  zeus [ 09.25 2012-04-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Skrev fel, har 3000mAh 5S x4, inget annat. Men använder bara två i taget.

Ditt val är nog utmärkt så länge inte spänningen blir för hög.

Författare:  LHelge [ 09.53 2012-04-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Kommer funka toppen. Jag kör 4 st 6S Turnigy 5 Ah men oftast bara två i taget.

Som vanligt med LiPo så gäller det att vara snäll mot dem. Om man inte överladdar dem och inte punkterar dem så är de däremot svårslagna både vad gäller energidensitet men framför allt effektdensitet!

Författare:  l2t [ 18.31 2012-05-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Som många andra så satt jag och funderade på övervakningsbiten av dom enskilda cellerna. sätten är många och komplicerade.
Detta hittade jag efter lite googlande, verkar helt ok.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=measuring%20batteri%20in%20string&source=web&cd=4&sqi=2&ved=0CFQQFjAD&url=http%3A%2F%2F144.206.159.178%2Fft%2F641%2F63950%2F1088716.pdf&ei=_RygT8SWCIaB4gTkt93sAg&usg=AFQjCNGiF6eMPjnuDOqzQYS1GFvHgcvg5w&cad=rja

Författare:  l2t [ 17.53 2012-05-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Nu börjar delarna trilla in så smått, 2 st Turnigy 380w laddare landade idag.
Båda 2 verkar att fungera oxå :)

Bilaga:
2xturnigy380.jpg

Författare:  l2t [ 21.02 2012-05-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ett litet paket kom idag med posten. Cykeldator från http://www.ebikes.ca/index.shtml
Den är faktiskt större än jag trodde, lättläst i alla fall.

Bilaga:
cykle_analyst.jpg

Författare:  l2t [ 21.36 2012-05-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Passade även på att provmontera ett skivbromskit som ska användas.

Bilaga:
skivbroms_bak.jpg

Författare:  Lasp [ 21.38 2012-05-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

På senaste bilden ser det ut att vara lång sladd för den räckvidden!
Kan man inte köra sladdlöst? ;-)

Författare:  l2t [ 22.29 2012-05-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Det är nätsladd så det får i så fall bli en nätansluten cykel :D

Författare:  l2t [ 22.31 2012-05-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

En bild på cykeln som ska få lite mer fart.
Började även att kolla på hur jag skulle fixa bakhjulsmonteringen, det är ju allt annat än bolt on!
Ser ut som om det får bli lite svetsning trots allt.
Bilder på bakhjulsmecket imorgon.

Bilaga:
el_cykel.jpg

Författare:  l2t [ 18.22 2012-05-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

För att få axeln tillräckligt långt ner i spåren så fick jag fila lite.
Två fästen ska svetsas fast, som en axelbricka ska skruvas fast i.
Lär bli tillräckligt bra hoppas jag.

Bilaga:
axel1.jpg


Bilaga:
axel3.jpg


Bilaga:
axel2.jpg

Författare:  l2t [ 19.28 2012-05-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Äntligen kom batterierna oxå!
En mätning av spänningen direkt ur kartong gav dessa värden.

Batt 1.

1. 3.87 v
2. 3.88 v
3. 3.83 v
4. 3.81 v
5. 3.88 v
6. 3.84 v

Batt 2.

1. 3.87 v
2. 3.86 v
3. 3.84 v
4. 3.85 v
5. 3.85 v
6. 3.84 v

Bilaga:
2battzippy.jpg

Författare:  LHelge [ 20.58 2012-05-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Lite stor skillnad tycker jag. Jag vet iofs inte hur zippy batterierna hanteras, men detta är iaf min erfarenhet av turnigys motsvarighet.

Jag har beställt sammanlagt 5 st, 4 av dem var perfekt balanserade och de håller sig fortfarande välbalanserade trots mycket misshandel. Det femte skiljde sig 50-100 mV om jag inte minns fel och de cellerna som var låga när jag fick det hade väldigt hög självurladdning. (Detta batteri)

En kollega som byggt likadan cykel som jag hade tur med de första fyra han köpte, de var också perfekt balanserade och fungerar fortfarande utmärkt såvitt jag vet.

Nu vill jag inte regna på din parad, det finns folk här som har mycket bättre koll än mig vad gäller RC-ackar, men jag ville berätta om mina erfarenheter.

Författare:  l2t [ 22.45 2012-05-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Vi får helt enkelt vänta och se hur dom fungerar och om någon cell verkar skum.

Författare:  hubben [ 10.27 2012-05-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Tycker att nivåerna verkar bra jag. Har köpt rätt många accar i varierande storlekar av både Zippy och Turnigy, och när man får dem kan det diffa någon tiondels volt utan att det är ett problem. Tror inte att accarna balanseras så extremt noga innan de skeppas, kvalitetskontrollen av dessa är ju under all kritik. De accar jag haft problem med har legat med en cell på 0,00v, eller på 1,24v. Då är accarna värdelösa. Den på 1.24 lyckades jag rädda, men den fungerar ju inte lika bra som övriga celler efter den turen.

Författare:  l2t [ 21.52 2012-05-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fixade lite med "instrumentpanelen" , saknar ett växelreglage men annars så är det komplett.
Hittade oxå en pakethållare på Biltema som passar perfekt på sadelstolpen.
Batteri och controller får lätt plats i en lämplig låda som jag hade liggande.

Bilaga:
el_cockpitt.jpg


Bilaga:
sadel_hållare.jpg


Bilaga:
el_lada.jpg

Författare:  walle87 [ 07.58 2012-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Vart har du köpt "knappsattsen" som sitter till höger om fartregalaget? Sitter inte fartreglaget på fel sida?

Författare:  LHelge [ 08.08 2012-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ser bra ut!

En sån pakethållare kunde du fått av mig med förborrade hål för kontrollern :)

Jag har försökt flytta fram så mycket som möjligt nu för att få fram tyngdpunkten, tycker den blev allt för baktung med motor, controller och batteri bak. Nu sitter kontrollern på en aluskiva fäst i drickahållaren och jag håller på att sy en egen batteriväska att montera i ramen. Får väl lägga upp lite bilder här på forumet när jag är klar.

Vad är vinsten med den extra displayen när du har en cycle analyst?

Författare:  l2t [ 12.12 2012-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

walle87: Det är inget fartreglage, fartreglaget sitter på höger sida,
"fartreglaget" på vänster sida är ett växelreglage för framdreven, ska sitta ett liknande på höger sida för bakdrev men det har jag inte fått ännu.
Knappsatsen följde med motorkitet och styr originalboxen.

Lhelge: Tack för erbjudandet, men var tvungen att köpa en nu :D
Jag kör med displayen och knappsatsen som följde med kitet tillsvidare eftersom det var enklare. När jag fixat en annan controller så blir det CA:n som styr allt.
CA:n ska bara hålla koll på batteriet för ögonblicket.
Visst är viktfördelningen urusel som det ser ut nu. Med den andra controllern så ska den nog sitta på pakethållaren och alla batteri på ramen.
Eller så sätter man en pakethållare även där fram!

Författare:  LHelge [ 12.28 2012-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Vad blir det för andra controller? Jag kan iaf tala väldigt varmt för de som Ed Lyen säljer på Endless Sphere, har kört en sån till min moppe, väldigt smidigt att koppla in eftersom han skickar med matchande kontakter och stift till allt som behövs. Programmeringskontakt och Cycle Analyst kontakt finns redan utdraget utanför burken. Jag har en 12-FET med IRFB3077 transistorer som knappt blir ljummen när batteriströmen är programmerad till 65 A och fasströmen till 160 A.

Författare:  l2t [ 15.43 2012-05-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Blir nog en controller från samma företag som cykle analysten.

http://www.ebikes.ca/store/store_controllers.php

Författare:  beavy-o [ 11.11 2012-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ser bra ut. fräckt med massor av reglage och mystiska displayer ;-)

Vad är det för kassettbody på bakhjulet? går det att klämma dit en 8/9/10-delad Shimano måhända?

Författare:  LHelge [ 11.29 2012-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Det brukar vara den gamla sorten med frihjul som man gängar fast på dessa motorer,

Författare:  l2t [ 12.27 2012-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Stämmer utmärkt, gängad är det. Jag fick bara plats med en 7:a där bak men det beror mest på ramen.
Dom har inte snålat på axellängden i allla fall.

Författare:  LHelge [ 12.33 2012-05-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Min erfarenhet också, jag hade en 8-delad kassett på min cykel innan jag bytte, med en extra bricka emellan och lite våld när jag skylle trycka i hjulet fick jag i en 7 delad frihjulskrans med motorn. Nu har jag iofs tagit bort bakväxeln, jag använder bara kedjeföraren för att spänna kedjan som konstant ligger på det 7:e drevet. Så min 24-växlade cykel är numer 3-växlad, men jag har nog aldrig använt något annat än högsta växeln sedan jag satte på motorn.

l2t: Såhär löste jag det med batterier och kontroller efter att jag slängde bort pakethållaren:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=59186

Författare:  l2t [ 12.23 2012-05-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Slängde iväg en beställning på 2 st sådana.
Så länge man bara har 2 batterier så är det väl ok.
Lär inte gå på nästa version av min elcykel :vissla:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282

Författare:  l2t [ 21.45 2012-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick gjort ena sidans Extra axelfäste. Tyvärr så tog aluminiumet slut :(
Ser ut som om andra sidan får vänta lite.

Bilaga:
tq_arm.jpg

Författare:  l2t [ 20.55 2012-05-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Äntligen kom dom sista växeldelarna. Nu går den att cykla på normalt i alla fall! Anledningen till att jag köpte nytt var främst att alla reglage skulle passa på styret, och då kunde man ju lika gärna köpa allt nytt.
Dessa växeldelar blev det. Förrövrigt kan jag konstatera att det märks inte speciellt mycket
när man cyklar med motorn där bak, skulle batterierna ta slut så är det ingen ko på isen :) En test rapport med elmotorn kommer med stor sannolikhet till helgen då allt ska fungera.

Passande reglage till styret.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=563301&t=Info

Tillhörande bakväxel.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=562917&p=1&t=Info

Tillhörande framväxel.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=563242&p=1&t=Info

Skivbromskit bak.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=563403&t=Info

Bilaga:
el_cykel_nastan_klar.jpg

Författare:  beavy-o [ 18.33 2012-05-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

snyggt!
Riktigt humana priser på sram-prylarna faktiskt. För shimanoprylar brukar man ju få lägga till en nolla eller en halv iaf.

Författare:  l2t [ 12.14 2012-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Sram verkar vara helt ok grejor. Nu har dom oxå väldigt dyra växeldelar liksom Shimano har billigare. Vi får se ur dom fungerar efter ett tag.
Förrövrigt så har jag även börjat fundera på elcykel version 2,men man kanske skulle få igång version 1 först? :lol:

Författare:  l2t [ 21.08 2012-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag kom ett litet paket med 2 st cell-log från Hobbyking, verkar vara väldigt användbara små grunkor.
Nu kan man hålla lite bättre koll på batterierna.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282

Bilaga:
cellog.jpg

Författare:  l2t [ 22.23 2012-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag så cyklade jag hem med cykeln från jobbet så jag kunde koppla lite el och förhoppningsvis göra en första liten test.
Nu har jag förvisso bara 15 km hem men det gick bra att cykla utan motorhjälp, märktes inte speciellt mycket att man släpade på ett par kilo extra.
Och nu till det viktigaste, fick gjort en väldigt tillfällig koppling så jag kunde ut och testa en runda i kvarteret, skulle det fungera och hur bra?
Kan bara säga :D Det fungerade helt klart över förväntan! 48V gav bra med fart och vrid. Helt klart ett prisvärt kit.
har inte kopplat in Cycle analysten ännu så en bättre test kommer snart. :tumupp:

Författare:  l2t [ 22.26 2012-05-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Gjorde lite längre testrundor idag. Först en på ca 20 km, gick lysande. Nästa runda blev till och från jobbet, ca 30km, jag var mest intresserad av om batterierna skulle räcka hela vägen, och det gjorde dom faktiskt, nu blåste det förvisso väldigt lite så vi får se. SÅ då behöver man bara ladda när man kommer hem i bästa fall. Toppfarten ligger nog på minst 40 Kmh med nyladdade batterier.

Kopplade på cell-logg innan jag körde från jobbet för att hålla koll på batt cellerna.
Sen så är det bara att ladda upp till datorn och kolla på datan med hjälp av loggwiew, mycket användbart om jag får säga det själv.

Författare:  Uttis [ 05.59 2012-05-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag är lite intresserad av ett sånt här kit, har du kopplat bort spärrarna 25km/h 250W när du säger att toppfarten ligger på 40km/h? Testade du med dessa kvar nångång lite fundersam hur just den biten funkar om kontrollern verkligen reglerar farten/effekten eller om det beror på spänningen?

Författare:  l2t [ 11.38 2012-05-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Enligt deras hemsida så ska man bryta någon kabel på controllern för att ta bort spärren men det fanns ej på min box.
Sen så kom jag på att min hastighetssensor inte är inkopplad, kan bero på det eftersom då får boxen ingen hastighetssignal och matar på allt den kan :D ?
Ska koppla in sensorn och se vad som händer.

Författare:  LHelge [ 21.34 2012-05-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Boxen ska inte behöva någon hastighetssensor, den har ju hallgivarna på motorn. Är det en kontroller baserad på infineon-chippet (väldigt vanligt bland kina-kit) så har den tre lödpunkter på kretskortet som kan programmeras till en viss maxhastighet om de jordas. I normala fall brukar kontroller levereras med en av dessa tillsammans med en jordkabel utdragen utanför boxen och programmerad till ca 25 km/h med det motorpoltal och hjuldiameter den levereras med.

Finns det en hastighetssensor så brukar den monteras på tramporna för att ersätta gashandtaget och göra cykeln laglig i EU där man inte får gasa med handen utan måste trampa istället.

Vad gäller infineon-controllers så är jag ganska säker att gaspådraget styr pulsbredden ut till motorn, pådraget känns inte jämförbart med vad man är van med från bensinmotorer. För elcykeln så är gaspådraget mer eller mindre proportionellt mot hastigheten, vrider du upp till halvgas kommer motorn ge maxmoment tills du kommer upp i halva maxhastigheten. Egentligen hade jag föredragit att gaspådraget istället varit proportionellt mot strömmen och också då vridmomentet så halvgas istället motsvarat halva maxvridmomentet.

Författare:  l2t [ 12.02 2012-05-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter lite letande efter en lämplig laddningslösning så hittade jag en billig switchad spänningskälla hos kjell o co.
Laddaren behöver ca 20 A för att ladda mitt batteri med 8 A.
Den fungerar helt perfekt.

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/switchat-nataggregat-300-w-p44481

Bilaga:
laddning_el_cykel.jpg

Författare:  DeVille [ 07.48 2012-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Snyggt projekt! Att du redan är sugen på nästa projekt, vad ska du ändra i sådana fall?

Ska du göra dig av med cykeln när du går till nästa projekt? Hör av dig då, är ev intresserad.

*Edit*
Tänkte på en sak, jag är helt ny på detta med elcykel. Men vore det inte lättare att sätta drivningen på framhjulet?
Med tanke på växeldrev mm.

/DeVille

Författare:  LHelge [ 11.51 2012-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jo, det är mycket enklare att bygga. Jag skulle rekommendera det om man pratar laglig cykel på 250 W.

Fördelen med bakhjulsdrift är störst om man har en lite starkare/tyngre motor.
* Bättre viktfördelning.
* "Känns" otäckt med drivning på framhjulet när man svänger.
* Farligt med framhjulsdrift om det är halt.
* Farligt med framhjulsdrift om en lite starkare motor lyckas vrida sig ur ramen. (inte alls otänkbart)

Författare:  l2t [ 12.23 2012-06-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Sätta ett par kilo extra på framgaffeln var inte så lockande, det går säkert bra med en minimal motor men större motor och mer effekt :evil: så är bakdrivning betydligt stabilare. Självklart så är det betydligt mer jobb att montera bak.

Hur nästa version ska se ut vet jag inte ännu eftersom detta är mitt första elcykelprojekt.
En sak vet jag i alla fall och det är att spänningen på batterierna ska öka från 2*6 cells till 3*6 cells så nominella spänningen blir 66.6 v istället för 44.4 v.
lite mer fart skadar ju inte. och även dubbel uppsättning så räckvidden ökar.

Och cykeln lär jag behålla även när version 2 är klar.
/Lasse

Författare:  l2t [ 21.46 2012-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Hej hopp, då lämnade den ena av dom två laddarna in. Öppnade upp och kollade som hastigast. En kopparbana som går till en Irf4905 har brunnit av. Allt fungerar men när man ska börja ladda och strömmen stiger så stänger spänningsagget av.
Får väl testa och byta ut lite fetar och se.

Ps: Vem bygger en liknande allt i allo laddare som verkligen håller längre än två veckor? :D

Författare:  LHelge [ 22.48 2012-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har samma problem med en Imax b6 laddare. Den funkar bra att slå på men så fort man startar laddningen så rebootar den. Finns inga tecken på att något skulle blivit varmt inuti men jag misstänker att FET-en är kass. Berätta vad du gjorde om du lyckas laga den.

Författare:  janbjorn [ 09.37 2012-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag har haft två laddare som dött och båda ggr var pga att nätagget/bilbatteriet som matar laddaren säckade ihop. Den första av packade ihop och dog när bilbatteriet (som matade laddaren) sjönk ner mot 10V och laddaren försökte ladda ett 6S (24V) batteri med 5A. Det stackars step-up steget i laddaren jobbade hårt ända tills det gick upp i rök ackompanjerat av en kort ljusshow...

Så min fråga är: pallar ditt nätagg med belastningen från laddarna? Annars kan det va en anledning till att laddaren dog och då hjälper det inte med ny laddare (om den inte har "low input voltage protection")

Författare:  l2t [ 11.27 2012-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Laddaren har LVP och nättagget är totalskyddat.
Laddar med 10 amp och då drar laddaren ca 20 amp från nättagget som ger 25 som max.
har kollat spänningen från nättaget under laddning och ligger en bra bit över LVP på laddaren.
Just den laddaren var förmodligen ett måndagsexemplar.
Ska kolla igenom den andra laddaren oxå för säkerhets skull innan den ger upp.

Författare:  l2t [ 23.07 2012-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

En liten summering av mitt första elcykelprojekt.

Efter att ha fått allt att fungera så gjorde jag en slutgiltig test.
Fick först inte trampsensorn att fungera, men efter en justering med mindre avstånd till magneterna så fungerar den oxå.
Innan jag kopplat in hastighetsensorn till framhjulet så med nyladdade batterier kom man upp i hissnande 40 km/h på plan mark
utan begränsning av controllern, med sensorn inkopplad så begränsas hastigheten till max 35 km/h (inställbart).

Finns 5 effektsteg att ställa in med knappsatsen, kan vara bra om man vill glida längs stranden i sakta mak :razz:
Finns ingen omkoppling mellan trampassist och handgas, båda fungerar samtidigt.

Efter en injustering av den hembyggda strömshunten så verkar det som jag kom ganska nära sanningen.
Efter laddning av batterierna till ca 4,1 v/cell så kom jag 25 km innan cellspänningen hade sjunkit till ca 3,6 v.
Detta var med max hastighet ca 33-35 km/h m utan trampassist alls och med en del start och stop.

Enligt Cykle analysten så hade det gått åt ca 5,9 Ah, 270 Wh och 11 W/km.
Skulle tro att det är något högre eftersom injustering av strömshunten gjordes med relativt låg ström.
Ska göra en ny justering med runt 10-15 amp nån dag.

Efter laddning av batterierna så gick det i något mer ca 6,1 ah.
För att få i lite mer Ah så kan man ju ladda till 4,2 v/cell men för att ge lite längre livslängd så för det räcka med 4,1 v.
Sen så bör man inte ladda ur cellerna för lågt heller, tror jag håller mig till 3,7 v/cell.

Slutsats. Kan bara konstatera att jag är mer än nöjd med detta bygget!
Behövs mer fart och räckvidd? Beror väl på hur långt man har till jobbet, annars så får man koppla på fler batterier.

Återstår att fixa: Koppla in nyckelstyrt relä så man bryter strömen helt till controllern och även en precharge resistor
för att undvika strömrusning som kan svetsa ihop reläet.

Som det är nu så måste jag öppna lådan 2 gånger om dagen för att ladda :doh:
Ska fixa någon typ av laddningsuttag att montera så det bara är att koppla in för att ladda.

Bilaga:
phpDhMOkBPM.jpg

Författare:  l2t [ 00.00 2012-06-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag på väg till jobbet så ville pakethållaren inte vara med riktigt längre, den dog på grund av metallutmattning precis vid sadelstolpsfästet, försökte svetsa men det var döfött!
Det var ju att vänta egentligen med den något ojämna cykelvägen mellan Malmö o Lund.
Hade tänkt att staga upp pakethållaren redan från början men det kom annat imellan.
Nu är den ialla fall stabil, tror jag.
Bilaga:
pakethållare_kass.jpg


Bilaga:
stag_paket.jpg

Författare:  l2t [ 18.57 2012-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

För att minimera punkteringsrisken i framtiden så beställde jag ett par bra däck och slang från http://www.rosebikes.se.
Efter två punkteringar i kort följd bak så är man inte så pigg på att slita loss motor och kablage.
Dom däcken är till på köpet "E bike ready" :shock: vad det nu kan betyda, men det låter fint i alla fall.
http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-marathon-greenguard/aid:488709

Författare:  l2t [ 18.25 2012-07-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

I stället för nyckelbrytaren för on/off så köpte jag på mig ett sånt här ignition-lock.
Eller så kanske jag använder det till ett dolt haffa Harry läge? Dvs endast trampassist 25 Kmh/h och handgas bortkopplad.
Får se vad det blir av det.

http://motogadget.com/de/elektrik/rfid-zundschloss-m-lock/m-lock/m-lock-rfid-zundschloss.html

Författare:  l2t [ 18.26 2012-07-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag landade ett paket från Bmsbattery.
2 st 600w laddare och 2 st 1000w controllers för nästa projekt.
Innan uppstart av laddarna så blir det en intern check av allt.
Allt var väldigt väl förpackat, ca 10 dagars leveranstid ska man inte klaga på heller.

Bilaga:
bms_battery.jpg

Författare:  l2t [ 21.35 2012-07-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter en första test av laddarna så kan jag konstatera att dom fungerar perfekt.
Den inställda strömmen och spänningen är oxå exakt.

Författare:  l2t [ 16.00 2012-07-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter en koll av bakdäcket eftersom det kändes konstigt när jag körde så såg det ut så här.
fram hade jag redan monterat Schwalbedäcket men tänkte vänta att montera bak till semestern.
Som synes så har det börjat spricka en del precis vid fälgkanten.
Tydligen så pallade däcket inte med den ökade vikten och hastigheten på elcykeln.
Exakt samma däck sitter på min vanliga Mtb och där fungerar dom perfekt.
Får se hur Schwalbe fungerar bak.
Bilaga:
dack_spricka.jpg

Författare:  l2t [ 22.20 2012-07-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter 100 laddcykler på mina Zippy flightmax 8Ah så gjorde jag en liten loggning på batterierna.
Tyvärr så gjorde jag ingen liknande test i början av cyklerna så det är svårt att se hur mycket dom har försämrats.
Kanske så har dom inte varit bättre än 7Ah
laddning till 4,2v/cell
Urladdning till ca 3,6v/cell
Fick ut ca 7Ah

Bilaga:
100_cykel_batt1.jpg


Bilaga:
100_cykel_batt2.jpg

Författare:  sigyn [ 11.41 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Hur vet man hur mycket man kan ladda på motorerna?
Är det bara öka till 48V? Brinner inte motorlindningen upp då?

Författare:  l2t [ 12.00 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Just det här kittet som jag använder går bra att köra på 48v.
Nu ligger inte begränsningen i motorn hur många volt man kan köra på, utan i motorstyrningen.
Denna styrningen ger som mest 20A vid start från stillastående och drar runt 6-10A vid maxfart beroende på vindförhållande.
Vid nästa batteribyte så blir det 72v och en annan controller med lite mer max amp.
/Lasse

Författare:  l2t [ 19.59 2012-12-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

En vinter rapport från Mitt elcykelprojekt. Allt rullar på utan några problem.
Har för närvarande 344 laddningar och kört 5627 Km på samma batteri.
Spännande att se hur långt man kommer på samma batteriuppsättning.

Vintercykling är spännande, Skitigt blir det oxå, speciellt utan bakskärm.

Bilaga:
skitig_hoj.jpg


Efter att ha glidit runt på sommardäcken så började jag fundera på om man kanske skulle montera på
ett par vinterdäck? sagt och gjort, efter en hel del funderande och letande så gjorde jag slag i saken.

Eftersom jag var jäkligt nöjd med Schwalbedäcken som jag kört på hela sommaren så blev det ett Schwalbe Ice Spiker.
Monterades fram till att börja med, om det fungerar bra så blir det samma bak.
Dom lär ju hålla länge eftersom den Skånska vinter brukar vara kort :)

Bilaga:
Schwalbe_Ice_Spiker.jpg

Författare:  l2t [ 22.47 2013-05-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter den förväntat korta Skånska vintern som blev en lång! så kan jag konstatera
att allt fungerade bra.

Vinterdäcken han jag inte köra in riktig så långt som jag tänkt men alla dubbarna sitter kvar i alla fall.
Kapaciteten på batterierna minskade kraftigt men nu är dom tillbaka på normala nivåer.

Det enda som inte gillade vintern riktigt var ekrarna på bakfälgen.
Dom ska bytas ut till rostfria Sapim ekrar, 158 mm ekerlängd finns ju inte överallt så
tänkte beställa här ifrån http://www.komponentix.net Någon som beställt därifrån?

Författare:  l2t [ 14.45 2013-08-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter 10000 km, 2564Ah och runt 650 laddningscykler, dock ej fulla cykler men ansluten till laddare så verkar det som mina 2 st
Zippy Flightmax 6cell 8Ah vara på väg mot sin ålderdom.

Dom här 2 graferna visar urladdning och efterföljande uppladdning under en normal tur till jobbet.
Det ena batteriet har 1 cell som är helt slut (gul) och 1 som är något sämre (grön).

För att kunna få ut några mil till så tänkte jag "amputera" den gula cellen, ladda ur helt och bygla så man får totalt 11 celler istället för 12 och koppla om balanseringskablarna. Får även justera ner spänningen på laddarna. Hastigheten blir något lägre men det får man ju ta :(

Bilaga:
batt1_bad!.jpg


Bilaga:
batt2_ok.jpg

Författare:  l2t [ 23.31 2013-08-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

När det nu snart blir dags att skaffa nya batterier så ville jag se om det fanns någon plats i triangeln.
Har gjort en liten test och det ser ut som om det går in 8 st 5000 mAh 6cells Lipo.

Totalt blir det 20Ah 48v, räcker långt till mina behov i alla fall.
Vilket material lådan ska tillverkas av blir nog alu till största delen.

Bilaga:
triangelbox.jpg


Bilaga:
lipodummy.jpg


Bilaga:
Perfekt.jpg

Författare:  danei [ 05.11 2013-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

När det gäller Biltemas dubbdäck, så är dubbarna slut när de borde vara lagom inkörda. Jag har dock inte tappat nagon dubb i mitt Biltema däck. Och inte lär jag göra det heller. Dels är det odugligt att köra med, skulle man ändå göra det så riskerar inte dubben att greppa i något som kan dra ut dem. De sticker nämligen inte ut.

Författare:  l2t [ 09.16 2013-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

danei skrev:
När det gäller Biltemas dubbdäck, så är dubbarna slut när de borde vara lagom inkörda. Jag har dock inte tappat nagon dubb i mitt Biltema däck. Och inte lär jag göra det heller. Dels är det odugligt att köra med, skulle man ändå göra det så riskerar inte dubben att greppa i något som kan dra ut dem. De sticker nämligen inte ut.


Kvalitet kostar, så är det bara.

Författare:  danei [ 10.26 2013-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Varför citat? Knappen inns ju inte ens just för att undvika det.

När det gäller priset så är biltemas däck inte så väldigt biliga ändå. De koster 299kr styck, ett märkesdäck från nokian hos en cykelhandalre kostar typ 500kr. Så besparingen är 40% På många varor kan man spara klart mer än 40% och ändå få fullt användbara prylar. Inte helt sällan klart likvärdiga prylar som märkesvarorna. I det här fallet är dubben dåliga efter 10mil, efter en vinter är de odugliga, medan ett nokiandäck är inkört och dubben ser ut som nya. En sådan stor skillnad har jag inte sätt på någon annan vara.

Om vi gör samma gämförelse för bildäck. Billigaste däck från
Nokian kostar 1372kr Medan det billigaste däcket är Sunny SN3860 för 655kr Det ger en besparing på 52% Men jag kan arentera att även det billiga däcket håller mer än 10mil och har ett grepp som gör bilen körbar även på vinterväglag.

Kvaliten på biltemas dubbdäck för cykel är inte vad man kan förvänta sig utifrån priset.

En normal dubb består av ett hårdmetallstift i en aluminium hållare, biltemas är en enda järnbit. Den slits rund på nolltid och blir en glidklack snarare än en dubb. men det problemet försvinner när dubbutsticket snabbt blir obefintligt. Men även då är greppet dåligt, gummit verkar inte alls vara lämpligt till vinter däck. Jag körde förr föra vintern med det däcker bak och förra med ett asfaltsdäck, jag bedömmer det senare som bättre. Så nu kommer jag att köra med Nokian dubbat fram och biltemas punkteringssäkra bak. Det är bättre än dubbdäcket.

Om man aldrig rullar på asfalt eller sten så kan nog biltemas hålla ett tag, men vem använder cyklen så?

Författare:  HenrikN [ 14.36 2013-09-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Riktigt coolt projekt!
Nu blir man inspirerad att göra något liknande

Författare:  l2t [ 12.44 2013-09-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick beställt lite Lipo batterier för ett par dagar sen. Ändrade mig angående vilka jag skulle beställa och efter lite räknade så
fick det bli 12 st av dessa eftersom dom gav mest Ah/$ Zippy Flightmax 3000 mAh 4S1P 20C

Dom här skall kopplas 4P3S, Blir teoretiskt 12 Ah, lite mindre än tänkt men har en idè om ett extenderpack som skall användas till vintern och om man ska åka lite längre.

Under tiden så fixade jag ett parallel/serie kablage.
Ska göra ett kablage till balanseringskontakterna oxå.

Bilaga:
lipo-connection3.jpg


Bilaga:
lipo-connection2.jpg


Bilaga:
lipo-connection4.jpg

Författare:  l2t [ 00.37 2013-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick hem en laddning Zippy Flightmax idag.
Köpte även fler Accucell 6 så man kan testa fler celler snabbare.

Bilaga:
zippy1.jpg


Bilaga:
zippy2.jpg

Författare:  l2t [ 14.12 2013-10-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Det blir trängre än man tror från början :( med kablar o packning mellan cellerna.

Bilaga:
zippy3.jpg


Bilaga:
zippy4.jpg

Författare:  walle87 [ 08.10 2013-10-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Varför valde du flera mindre ackar istället för några få stora? Hur gör du med laddningen? Laddar du batterierna ett och ett eller paralellt?

Författare:  svanted [ 08.30 2013-10-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

är det så bra att isolera dem, det blir väl en del värme som ska kylas bort?

Författare:  l2t [ 15.46 2013-10-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Walle87: Anledningen till fler mindre ackar istället för ett par större var att dessa gav mest Ah/$.
Sen köpte jag så många som fick plats helt enkelt.

Jag har som synes 3 stora pack som vardera innehåller 4 st av dessa Zippy Flightmax.
Efter noggrann test och balansladdning så kopplas cellerna i varje större pack paralellt och sen kopplas alla 3 packen i serie.

Allt laddas i serie upp till 4.15V/cell. Kör utan Bms för tillfället men ska bygga ihop något senare, man får hålla lite mer koll på cellerna bara.

Svanted: Angående värmeutveckling så blir det ingen värme att tala om, kommer att urladda med ca 1,7C/cell.

Författare:  l2t [ 18.53 2013-10-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

För att kunna kapacitetstesta alla 12 packen från HK lite mer nogrannare så behövde jag en urladdningskrets som stängde
av vid exakt samma spänning, då man tar vad som finns tillhanda.

1 st cellog 8 + lite relän + en hög med effektmotstånd.
Återkommer under kvällen (natten) med resultatet.

Bilaga:
lipo_urladdare.jpg

Författare:  l2t [ 15.44 2013-10-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Så ja, nu är alla 12 packen testade.
Först urladdade till 3,65V därefter upladdade till 4,10V.

Eftersom jag vill ha lite längre livslängd på cellerna så stannar jag vid 4,10V (egentligen hade jag tänkt att ladda till 4,15 men tror jag stannar vid 4.10). Man tappar runt 350 mAh mellan 4,10 och 4,20 men det kan man leva med om livslängden ökar, vi får se helt enkelt.

Som synes visade det sig att 1 cell i ett av packen var dålig. Första testerna visade ingenting, så det krävs ett par ur/uppladdningar för att se om cellerna är friska.

Jag var fullt medveten om att billiga pack har fler dåliga celler och det var därför jag köpte pack med få celler, blir billigare att ersätta då.
Man bör alltid köpa fler pack än man behöver pga detta vilket jag själv inte gjorde :doh:

1: 2406 mAh
2: 2460 mAH
3: 2322 mAh
4: 2434 mah
5: 2521 mAh
6: 2374 mAh
7: 2053 mAh ? ytterligare test visade att 1 cell av 4 var dålig.
8: 2525 mah
9: 2286 mAh
10: 2300 mAh
11: 2217
12: 2218 mAh

Författare:  l2t [ 11.44 2013-10-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Eftersom jag var trött på att ha batterierna på ryggen så fick jag äntligen fixat batteriboxen.

Funktionsduglig: ja
Vacker: nej

Nu kommer jag inte lägga ner så hemskt mycket mer arbete på denna cykeln.
Nästa E-bike projekt kan äntligen påbörjas och där ska jag nog tänka mer på det estetiska oxå :)

Bilaga:
battbox.jpg


Bilaga:
battbox1.jpg

Författare:  adent [ 15.17 2014-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

När du laddar ur batterierna till 3.6V, hur mycket energi blir kvar jämfört med att ladda ur dem ner till 3V per cell?
Nominell spänning är väl 3.7V och vid RC-flygning har jag för mig att man ofta laddar ur ner mot 3V per cell.

MVH: Mikael

Författare:  l2t [ 17.26 2014-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har faktiskt inte testat att köra cellerna ner till 3 volt.
Anledningen är först och främst att jag inte har någon Bms som stänger av när någon cell når 3 volt.

Jag stannar vid ca 3,65v för få lite längre livslängd på batterierna.
Skulle tro att jag får ut ca 80% jämfört med om man skulle köra ner till 3 volt.

Frågan är om man skulle vinna något på det, längre räckvidd vs kortare livslängd.

Författare:  drh [ 15.31 2014-04-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Vi flyger en del RC-helikoptrar modell större och drar vi ur batterierna under 3,7v så är det oftast kört med dom.
Vid 3,7v då har man ca 20% kvar i batteriet. Och vad jag har lärt mig så ska man aldrig dra ur ett LiPo mer än så under belastning.

Författare:  l2t [ 12.46 2014-11-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag är en stor dag! dags att pensionera mitt gamla lipo pack som verkligen har gjort sitt nu.
Efter 11112 km och ca 370 laddcykler så är det dags för ett pack baserat på Turnigys 5000 mah 2cells 60C hardcase.

Nästan 400 laddcykler är ungefär vad vad man kan förvänta sig av RC lipo.

18 st pack 3P6S 44,4v 15Ah, nu kan jag äntligen ta mig längre än till jobbet och hem utan att ladda.
Turnigys lär vara lite bättre så vi får se om ca 1 år hur dom har klarat sig.

Bild

Författare:  walle87 [ 09.47 2014-11-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

370 laddcykler låter galet bra. Har du balanceringsladdat varje gång? Hur märkte du att batterierna började bli dåliga? Lång tid att ladda eller de höll laddningen sämre?

Författare:  l2t [ 11.55 2014-11-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Galet bra vet jag inte om jag håller med om, åtminstone inte när det gäller elcykel.
Som Rc batteri räknat så är det kanske galet bra.

Nu lever dom ju ett ganska lugnt liv med 2C max Amp och vilospänning minimum på ca 3.65 Volt.
Finns ju andra lithium batterier med fler laddcykler, men Rc batterier finns det i alla fall gott om.

Balansering gjorde jag ganska ofta i början men efterhand så kanske var 20 gång bara för att kolla.
Efter hand så dippade spänningen ganska kraftigt under belastning och kapaciteten minskade rejält oxå.

Efter det så ansåg jag att dom hade gjort sitt.

Författare:  Anders K [ 09.01 2015-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ville bara säga att jag tror jag brukar se dig på sträckan Lund-Malmö.
Bor i Lund, jobbar i Arlöv och cyklar på sommaren när det är bra väder.

Funderat lite på elcykel för att kunna cykla lite mer än bara under optimala omständigheter. Får se om det blir nåt projekt till våren med sådant. Då kan du räkna med att jag kommer med lite frågor :lol:

Bra inspirationstråd! :tumupp: :tumupp:

Författare:  l2t [ 14.11 2015-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Anders k: Det kan nog stämma, men nu blir det bara Lund-Lomma-Lund pga nytt jobb.
Alltid roligt om man kan inspirera fler att bygga elcykel :-)

Det är bara att fråga på när det blir dags.

Författare:  l2t [ 17.20 2017-04-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter att ha kört bil alldeles för länge så tänkte jag att det var dags att damma av elcykeln igen.

På samma gång så behövde den en rejäl genomgång så jag strippade ramen helt.
Först så tänkte jag lägga en riktig lack men det hade blivit för jobbigt i nuläget i alla fall.

Efter en rejäl rengöring o avfettning så sprutade jag på ett antal lager med Biltemas gummifärg "Gunmetal".
Lätt och dra av nästa gång jag kanske lägger en riktig lack.

Bilaga:
elcykel-gunmetal.jpg

Författare:  l2t [ 18.18 2018-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ojjj! Mer än 1 år sedan jag fixade ramen :shock: Och jag har inte monterat ihop den ännu men nu är det dags.
Saknar verkligen min elcykel :wacko:Tyvärr så fick jag skrota den "målade" ramen eftersom det inte gick och fästa motoraxeln på
ett betryggande sätt.

Som tur är hade jag en annan gul ram som verkade mer lämpad. Men inte utan en extra hållare för axeln.
Nu kan axeln inte lossna och skulle muttrarna trots det lossna så kommer ligger den kvar på plats och förhoppningsvis märker man det
då.

Hittade en vinklad 2,5 mm stålplåt på Biltema som kunde agera donator till fästena. Plåten var även färdigborrad med lättningshål :D
Filade även några mm extra så axel kommer lite längre ner i spåret.

Bilaga:
dropout1.jpg


Bilaga:
dropout2.jpg


Bilaga:
dropout6.jpg


Bilaga:
dropout3.jpg


Bilaga:
dropout4.jpg


Bilaga:
dropout5.jpg

Författare:  l2t [ 22.27 2018-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har precis slufört monteringen av dom nya fästena för bakaxeln. Nu lär det klara alla 250W:en.
Nu ska bara resten av delarna flyttas över från gamla ramen.

Bilaga:
dropout8.jpg


Bilaga:
dropout9.jpg


Bilaga:
dropout10.jpg


Bilaga:
dropout11.jpg


Bilaga:
dropout12.jpg

Författare:  l2t [ 22.16 2018-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Nu börjar det nästan se ut som en cykel igen.
Skillnaden mot den förra ramen blir en dämpad framgaffel och bort med växlarna till förmån för singelspeed istället.

Bilaga:
20180612_201400.jpg


Bilaga:
20180612_201415.jpg


Bilaga:
20180612_201500.jpg


Bilaga:
20180612_201513.jpg

Författare:  l2t [ 10.12 2018-06-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Har börjat på en batteribox till det nya batteriet.
Återstår ett lock och även ett antal fästen.

Bilaga:
20180616_185544.jpg


Bilaga:
20180616_185558.jpg


Bilaga:
20180617_104927.jpg


Bilaga:
20180617_104913.jpg


Bilaga:
20180617_104903.jpg

Författare:  KONSTAPEL-MURMEL [ 18.26 2018-06-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Kan man söka någon typ av kompensation/premie för bygge och användning?

Författare:  l2t [ 19.04 2018-06-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Den där 25% subventionen gäller inte egenbyggda cyklar tyvärr.

Författare:  l2t [ 19.12 2018-06-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Monterat lite fästen, får se om det räcker med kardborreband, i annat fall får det bli små spännband istället.
Det är precis batteriet går ner, lite större box hade inte skadat :roll:

Det är bara en testmontering av batteriet först, det behövs en del isolering i boxen för att förhindra att det uppstår
kortisar mellan kablar.

Bilaga:
20180618_130125.jpg


Bilaga:
20180618_130131.jpg


Bilaga:
20180618_130100.jpg


Bilaga:
20180618_130112.jpg

Författare:  l2t [ 20.17 2018-06-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Så ja, nu är batteriet på plats. imorgon tillverkar jag ett lock och därmed bör det vara klart.

Bilaga:
20180618_205706.jpg

Författare:  KONSTAPEL-MURMEL [ 01.57 2018-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

l2t skrev:
Den där 25% subventionen gäller inte egenbyggda cyklar tyvärr.


Tråkiga Sverige!

Författare:  Gimbal [ 07.32 2018-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Snyggt bygge.
Vad ungefär sisådär kostar ett sådant batteri?

Författare:  l2t [ 10.44 2018-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

112 celler (8P14S) 58,8V fulladdat 20Ah, Samsung 25R kostar för närvarande 2,75 Euro/st. Så kostnaden för cellerna blir ca 3200:- + frakt

Nkon.nl

Författare:  Gimbal [ 12.03 2018-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

:tumupp: Tack för det.

Författare:  Bonehead [ 14.55 2018-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Nya batterilådan ser riktigt proffsig ut jämfört mot den gamla! :D :D :D
Snyggt jobbat, ser fram emot mer uppdateringar!

Författare:  l2t [ 13.54 2018-06-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

En liten midsommaruppdatering. Fixat ett lock och även ladduttag + on/off brytare.

Bilaga:
ett-1.jpg


Bilaga:
ett-2.jpg


Bilaga:
ett-3.jpg


Bilaga:
ett-4.jpg

Författare:  l2t [ 15.33 2018-06-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Återstår en aning kabeldragning i lådan och sen är den biten klar.
Kanske ger den lite färg oxå, får se vad det blir.

Bilaga:
ett-5.jpg

Författare:  l2t [ 23.37 2018-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

En sadel monterad och monterade styrboxen på ramen, och hittade även en mobilväska som av en händelse
passade perfekt på lådan.

Bilaga:
20180625_202756.jpg

Författare:  l2t [ 13.05 2018-06-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Efter lite funderande så tänkte jag ta hem cykeln till min lägenhet istället, lite lättare och slutföra allt hemma eftersom
jag har alla verktyg där.

Eftersom inga bromsar var monterade så var det väldigt spännande att cykla från Malmö till Lund helt utan bromsar :shock: , dock endast 12 km.
Men med väldigt lång framförhållning och planering så tog jag mig hem helt utan missöden :D
Sen så är det även lite tyngre att cykla med en DD motor i bakhjulet.

Författare:  l2t [ 22.26 2018-06-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick fixat frambroms och kopplat in enbart det som behövdes för att testa cykeln.
Laddat batteriet till 4,1 v/cell
Efter 40km var cellspänningen nere på 3,66V
Maxfart 40 Km/h
Får se hur den maximala räckvidden blir när mätaren är inkopplad. Resten av kablaget ska oxå färdigställas.

Bilaga:
20180630_224217.jpg

Författare:  l2t [ 11.53 2018-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Detta är efter den första testkörningen.

Sträcka: 58km, ca 35-40 km/h och enbart motorkraft.
Batteriet urladdat till 3,44 V/cell.
Alla cellerna inom 1 mV.

Nu ska mätaren kopplas in så att man får lite exaktare data.
Man bör nog komma betydligt längre sträcka om man sänker hastigheten till runt 25 Km/h.

Författare:  l2t [ 16.23 2018-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Cykeldatorn monterad men ej inkopplad ännu, ska först tillverka en strömshunt.

Bilaga:
20180701_165455.jpg


Nu har jag endast broms fram och självklart måste där en broms bak oxå.
Tyvärr så saknas "Pinnarna" som man monterar bromsarmarna på, hmmmmm... skumt.

Undrar om det går att hitta någonstan, tror inte att det finns som reservdel?
Verkar som om dom har varit gängade.

Bilaga:
20180701_165545.jpg


Tyvärr så finns det inget dedikerat fäste för skivbromsoket bak, annars så hade det varit bättre, men
kanske det går att göra ett eget fäste, får se hur det löser sig.

Bilaga:
20180701_165611.jpg

Författare:  l2t [ 22.58 2018-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fixat en strömshunt av en tillräckligt tjock koppartråd med rätt längd.

Bilaga:
ström-shunt.jpg

Författare:  l2t [ 19.59 2018-07-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ikväll så gjorde jag en räckvidstest. Från fulladdat 4,2V och ner till 3,3V cellspänning. Alla cellpacken låg inom 1mV vid 3,3V oxå.
Så långt ner i cellspänning kommer dock jag bara att gå i absoluta undantagsfall men ville se hur långt man
kom med detta batteriet. 8P14S 20Ah 58,8V fulladdat

Lyckades komma 77 km och då var jag inte speciellt snäll med gasen.
Tar man det lugnare så bör man komma en bit till.
Vi får se hur det går i morgon eftersom då blir det en körning på ca 80 km.
då gäller det att spara på energin :shock:

Författare:  l2t [ 21.49 2018-07-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ahhhh, det blev ingen 80 km resa idag. Det finns inga punkteringsfria däck :(
kom ca 10 km utanför staden sen så hördes det välbekanta phissss, phissss, phissss, nejjjjjjjj!!!!!!!.
Ok, bara och vända hemåt igen gåendes med cykeln bredvid.

Ja ja, tur man har bra kondis i alla fall. Och nu har jag faktiskt köpt utrustning för slangreparation om det nu skulle hända igen.
Sen så ska man ha det med sig oxå annars ingen mening.

Författare:  l2t [ 18.22 2018-07-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick hem 1 st Volt/Amp mätare. Passar utmärkt i mitt moddade lithium laddare till cykeln.
Har även byggt in en 3-vägsbrytare så man kan ha 3 olika laddningspänningar på battericellerna.

Jag har 4,2V, 4,1V och 3.8V inställda på dom 3 lägena.

4,2V/cell, när man behöver lite extra räckvidd.
4,1V/cell, normalt sett för lite bättre livslängd .
3,8V/cell, vid längre tids förvaring.

Bilaga:
20180714_110836.jpg

Författare:  l2t [ 14.10 2018-07-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Idag kände jag att det var dags att fixa till batterilådan lite mer.
Blästrad och målad.

Bilaga:
20180728_135249.jpg


Bilaga:
20180728_145448.jpg

Författare:  l2t [ 15.22 2018-07-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Lite färg gör susen! Nu ska jag bara fixa klart nyckelbrytaren oxå.

Bilaga:
20180728_161757.jpg

Författare:  arvidb [ 15.33 2018-07-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Jag har inte så mycket att komma med men läser tråden med intresse! Nice!

Hur regleras motorkraften? Jag skulle vilja hitta ett kit utan display där man reglerar assistansnivån med gasreglage. (Och varför inte möjlighet till koppling till smartphone för att se hastighet, effekt, tripmätare o.s.v., om man vill.)

Författare:  Lasp [ 15.45 2018-07-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Man måste inte reglera! Jag har ju tagit ett vanligt bilrelä, en knapp och en liten batterisats för att styra reläét!
Hustrun är tillsagd att låtsas trampa så att det ser lagligt ut! Men jag har ett gashandtag som skulle kunna passa!
De flesta Bike appar talar om det du efterfrågar förutom effekt.
Men grejen med elcykel, tycker jag, är att jag vill ha hjälp när jag inte orkar. Inte en elektrifierad moped!

Författare:  l2t [ 13.53 2018-08-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Fick fixat on/off brytare och laddningskontakt. Lådan sitter inte riktigt bra där, får cykla lite bredbent men
man vänjer sig :)

Bilaga:
20180804_143642.jpg

Författare:  l2t [ 19.12 2019-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Dags för en liten service av cykeln.
Hmmmm... eller en något större :D Bakfälgen har gjort sitt, dock så har den
hållit bra många mil trots allt.

Nu vågar jag inte cykla mer på den fälgen i alla fall. dags för en lite kraftigare fälg.
När jag ändå fixar så ska batteriet mätas upp och kollas lite mer.

Bilaga:
fälg1.jpg


Bilaga:
cykel1.jpg

Författare:  l2t [ 21.02 2019-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Byta fälg en Lördagskväll framför tv:n :) Kan det bli bättre?

Bilaga:
dd_2.jpg


Bilaga:
dd_1.jpg

Författare:  l2t [ 20.48 2019-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Gjorde en liten mätning av batteriet ikväll. Efter 8650 km så var den inbördes
skillnaden mellan dom parallelkopplade cellerna endast 3 mV, helt ok :)

Författare:  KONSTAPEL-MURMEL [ 22.28 2019-05-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

l2t skrev:
Nu har det blivit min tur att snöa in på ett elcykel projekt.
Tänkte använda cykeln till och från jobbet i första hand, ca 30km total sträcka.
Blir en Mtb som ska förvandlas.
El-kitet ska beställas ifrån detta företaget.
http://www.ev-power.eu/EVBike-Kits-1-1/E-bike-conversion-kit-EVBike-36V-500W-Rear.html

Blir även en cykeldator härifrån.
http://www.ebikes.ca/store/store_accessories.php

Batteri blir lipo från antingen Hobbyking eller samma företag som el-kitet kommer ifrån


måste man regga den eller nåt sånt? är det samma regler som gäller när man köper en elcykel? 25 kmh och 250w

Författare:  l2t [ 06.59 2019-05-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Behöver ej regga eller något så länge man följer reglerna, 25 km/h och 250W.

Författare:  l2t [ 17.51 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Letade som en galning efter någon bra firma som hade dom önskade ekrarna, single butted med förstärkt j bend 166 mm.
Hittade denna Gingko Veloteile. Snabba och skicka oxå.
Lär nog ha delarna till helgen i alla fall.

Författare:  l2t [ 17.35 2019-06-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

När man nu ändå väntar på delar till hjulet så tänkte jag att det skulle vara intressant
att demontera motorn och kolla upp hur den har klarat mer än 5 år i ur och skur sommar som vinter.

Inte så illa som jag trodde, lite rost och lagerna kändes lite dåliga men annars ok.
Blir en service med nya lager o packboxar, även blästring och ny färg.

Bilaga:
dd-hub-1.jpg


Bilaga:
dd-hub-2.jpg


Bilaga:
dd-hub-3.jpg


Bilaga:
dd-hub-4.jpg


Bilaga:
dd-hub-5.jpg

Författare:  Lasp [ 17.51 2019-06-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Spännande! Jag har ännu inte fått tummen loss att montera vevlagermotorn! Heter det så?
Däremot ett par bra batteripack 36V 20Ah

Författare:  l2t [ 18.04 2019-06-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Mittmotor skulle jag nog kalla det.
Då vill vi se en byggtråd om ditt bygge sen oxå Lasp :)

Författare:  l2t [ 11.20 2019-06-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Lite färg gjorde susen. Ekrarna landade oxå idag.

Bilaga:
dd_färg.jpg

Författare:  l2t [ 21.43 2019-06-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

så där ja, nu är det dags för lite eker jobb :?

Bilaga:
20190618_223332.jpg

Författare:  l2t [ 07.22 2019-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Ekrat och klart, går ganska snabbt om man gjort det några gånger.
Lagom till midsommar kanske man är körandes igen.

Bilaga:
dd-klar.jpg

Författare:  anders_bzn [ 07.41 2019-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Det blev ju väldigt tjusigt!

Är det en ring neodym magneter man ser här? Vad väger hjulet?
Bilaga:
dd-hub-3.jpg

Författare:  l2t [ 07.56 2019-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Japp, magneter. Vikt på hjulet runt 5-6 kg.

Författare:  l2t [ 15.23 2019-06-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ännu ett elcykel projekt!

Då var man på banan igen, 30km i midsommarnatten fungerade perfekt.

Bilaga:
20190622_161431.jpg

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/