Ännu ett elcykel projekt!
Re: Ännu ett elcykel projekt!
SA7ACA: Vi har haft mycket att göra på sistone, så webbshoppen är inte riktigt klar än. Jag har skickat ett PM med kontaktuppgifter istället.
l2t: Jag har meckat rejält mycket fram och tillbaka med mitt kit. Stöter du på några problem så hjälper jag gärna till.
l2t: Jag har meckat rejält mycket fram och tillbaka med mitt kit. Stöter du på några problem så hjälper jag gärna till.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Ett paket har dykt upp hos mig idag
Eftersom bilder gillas på EF så kommer här en!
Ok, kommer fler bilder när jag har ätit
Eftersom bilder gillas på EF så kommer här en!
Ok, kommer fler bilder när jag har ätit
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Ok, fler bilder. Allt kom fram utan problem eller skador. Fälgen är rund och perfekt riktad, hade väntat mig att få justera den
men tji fick jag! För dom som undrar så ska jag öppna controllern vid ett senare tillfälle och titta vad där sitter för komponenter.
men tji fick jag! För dom som undrar så ska jag öppna controllern vid ett senare tillfälle och titta vad där sitter för komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Jag var bara tvungen Ser ut som en typisk standard controller, förrutom speciella cykel kondingar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Har precis även beställt en cycle analyst.
http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml
http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Satt och funderade på hur många volt motorstyrningen kunde klara, den är ju specad till 36.
Självfallet så finns där ju marginal att ta av. Kondingarna är på 65 v. har ej kollat fetarna.
Efter ett mail till Gwl power så var det inga problem med 48v i alla fall.
Förmodligen blir det en betydligt kraftigare motorstyrning senare, och mer volt
Nästa svåra beslut blir att välja batteri.
Batteri från Hobbyking, antingen Lipo Turnigy nanotech 8000ma Lipo Zippy flightmax 8000ma eller Zippy flightmax liFePo4.
Eller batteri från Gwl power.
HK: Lipo 2 st 22,2 v (44,4v) 8000ma nanotech går på 271 $ ems express. 1$/1,31wh (Högre c rate)
HK: Lipo 2 st 22,2v (44,4v) 8000ma Zippy går på 233$ ems express 1$/1,52Wh (Något mindre c rate)
HK: LiFePo4 3 st 13.3V (39,9v) 8400ma Zippy går på 294$ ems express 1$/1,14Wh (LiFePo, säkrare?)
Gwl: LifePo4 3,2v (15st=48v) 10000ma 17,25$/st 15st=258,75 + frakt= 374$ 1$/1,28Wh (LiFePo, säkrare, möjlighet att byta ut enskilda celler om det behövs)
Om man räknar med att det även tillkommer en del extra postavgifter från HK så verkar det som att Batterierna från Gwl är ett bättre köp om man inte nu behöver ta ut någon extrem effekt, dom är specade för max 3c kontinuerligt.
Företaget ligger "nära", snabba mailsvar o snabba leveranser.
Enda nackdelen är väl att man får montera ihop cellerna själv.
Med reservation för felräkning så här sent på kvällen.
Det här blir inte lätt att välja
Självfallet så finns där ju marginal att ta av. Kondingarna är på 65 v. har ej kollat fetarna.
Efter ett mail till Gwl power så var det inga problem med 48v i alla fall.
Förmodligen blir det en betydligt kraftigare motorstyrning senare, och mer volt
Nästa svåra beslut blir att välja batteri.
Batteri från Hobbyking, antingen Lipo Turnigy nanotech 8000ma Lipo Zippy flightmax 8000ma eller Zippy flightmax liFePo4.
Eller batteri från Gwl power.
HK: Lipo 2 st 22,2 v (44,4v) 8000ma nanotech går på 271 $ ems express. 1$/1,31wh (Högre c rate)
HK: Lipo 2 st 22,2v (44,4v) 8000ma Zippy går på 233$ ems express 1$/1,52Wh (Något mindre c rate)
HK: LiFePo4 3 st 13.3V (39,9v) 8400ma Zippy går på 294$ ems express 1$/1,14Wh (LiFePo, säkrare?)
Gwl: LifePo4 3,2v (15st=48v) 10000ma 17,25$/st 15st=258,75 + frakt= 374$ 1$/1,28Wh (LiFePo, säkrare, möjlighet att byta ut enskilda celler om det behövs)
Om man räknar med att det även tillkommer en del extra postavgifter från HK så verkar det som att Batterierna från Gwl är ett bättre köp om man inte nu behöver ta ut någon extrem effekt, dom är specade för max 3c kontinuerligt.
Företaget ligger "nära", snabba mailsvar o snabba leveranser.
Enda nackdelen är väl att man får montera ihop cellerna själv.
Med reservation för felräkning så här sent på kvällen.
Det här blir inte lätt att välja
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Kör zippy 20C utan problem. Valde 4st på 3000mAh och 18,5V.
Varför inte 6S är för att spänningen är mycket högre när de är fulladdade, nu 21V för mina.
Med 3000mAh kan jag cykla i en timme i 20km/h och då trampar jag lite 75% av tiden.
Varför inte 6S är för att spänningen är mycket högre när de är fulladdade, nu 21V för mina.
Med 3000mAh kan jag cykla i en timme i 20km/h och då trampar jag lite 75% av tiden.
Senast redigerad av zeus 27 april 2012, 10:24:06, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Nu lyckades jag komma fram till ett beslut
Beställde precis 2 st Zippy flightmax 8000 ma och även två laddare slank med på ett hörn.
Hoppas valet var rätt.
Beställde precis 2 st Zippy flightmax 8000 ma och även två laddare slank med på ett hörn.
Hoppas valet var rätt.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Skrev fel, har 3000mAh 5S x4, inget annat. Men använder bara två i taget.
Ditt val är nog utmärkt så länge inte spänningen blir för hög.
Ditt val är nog utmärkt så länge inte spänningen blir för hög.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Kommer funka toppen. Jag kör 4 st 6S Turnigy 5 Ah men oftast bara två i taget.
Som vanligt med LiPo så gäller det att vara snäll mot dem. Om man inte överladdar dem och inte punkterar dem så är de däremot svårslagna både vad gäller energidensitet men framför allt effektdensitet!
Som vanligt med LiPo så gäller det att vara snäll mot dem. Om man inte överladdar dem och inte punkterar dem så är de däremot svårslagna både vad gäller energidensitet men framför allt effektdensitet!
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Som många andra så satt jag och funderade på övervakningsbiten av dom enskilda cellerna. sätten är många och komplicerade.
Detta hittade jag efter lite googlande, verkar helt ok.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... 5w&cad=rja
Detta hittade jag efter lite googlande, verkar helt ok.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... 5w&cad=rja
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Nu börjar delarna trilla in så smått, 2 st Turnigy 380w laddare landade idag.
Båda 2 verkar att fungera oxå
Båda 2 verkar att fungera oxå
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Ett litet paket kom idag med posten. Cykeldator från http://www.ebikes.ca/index.shtml
Den är faktiskt större än jag trodde, lättläst i alla fall.
Den är faktiskt större än jag trodde, lättläst i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Passade även på att provmontera ett skivbromskit som ska användas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.