Ännu ett elcykel projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av DeVille »

Snyggt projekt! Att du redan är sugen på nästa projekt, vad ska du ändra i sådana fall?

Ska du göra dig av med cykeln när du går till nästa projekt? Hör av dig då, är ev intresserad.

*Edit*
Tänkte på en sak, jag är helt ny på detta med elcykel. Men vore det inte lättare att sätta drivningen på framhjulet?
Med tanke på växeldrev mm.

/DeVille
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av LHelge »

Jo, det är mycket enklare att bygga. Jag skulle rekommendera det om man pratar laglig cykel på 250 W.

Fördelen med bakhjulsdrift är störst om man har en lite starkare/tyngre motor.
* Bättre viktfördelning.
* "Känns" otäckt med drivning på framhjulet när man svänger.
* Farligt med framhjulsdrift om det är halt.
* Farligt med framhjulsdrift om en lite starkare motor lyckas vrida sig ur ramen. (inte alls otänkbart)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Sätta ett par kilo extra på framgaffeln var inte så lockande, det går säkert bra med en minimal motor men större motor och mer effekt :evil: så är bakdrivning betydligt stabilare. Självklart så är det betydligt mer jobb att montera bak.

Hur nästa version ska se ut vet jag inte ännu eftersom detta är mitt första elcykelprojekt.
En sak vet jag i alla fall och det är att spänningen på batterierna ska öka från 2*6 cells till 3*6 cells så nominella spänningen blir 66.6 v istället för 44.4 v.
lite mer fart skadar ju inte. och även dubbel uppsättning så räckvidden ökar.

Och cykeln lär jag behålla även när version 2 är klar.
/Lasse
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Hej hopp, då lämnade den ena av dom två laddarna in. Öppnade upp och kollade som hastigast. En kopparbana som går till en Irf4905 har brunnit av. Allt fungerar men när man ska börja ladda och strömmen stiger så stänger spänningsagget av.
Får väl testa och byta ut lite fetar och se.

Ps: Vem bygger en liknande allt i allo laddare som verkligen håller längre än två veckor? :D
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av LHelge »

Har samma problem med en Imax b6 laddare. Den funkar bra att slå på men så fort man startar laddningen så rebootar den. Finns inga tecken på att något skulle blivit varmt inuti men jag misstänker att FET-en är kass. Berätta vad du gjorde om du lyckas laga den.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av janbjorn »

Jag har haft två laddare som dött och båda ggr var pga att nätagget/bilbatteriet som matar laddaren säckade ihop. Den första av packade ihop och dog när bilbatteriet (som matade laddaren) sjönk ner mot 10V och laddaren försökte ladda ett 6S (24V) batteri med 5A. Det stackars step-up steget i laddaren jobbade hårt ända tills det gick upp i rök ackompanjerat av en kort ljusshow...

Så min fråga är: pallar ditt nätagg med belastningen från laddarna? Annars kan det va en anledning till att laddaren dog och då hjälper det inte med ny laddare (om den inte har "low input voltage protection")
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Laddaren har LVP och nättagget är totalskyddat.
Laddar med 10 amp och då drar laddaren ca 20 amp från nättagget som ger 25 som max.
har kollat spänningen från nättaget under laddning och ligger en bra bit över LVP på laddaren.
Just den laddaren var förmodligen ett måndagsexemplar.
Ska kolla igenom den andra laddaren oxå för säkerhets skull innan den ger upp.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

En liten summering av mitt första elcykelprojekt.

Efter att ha fått allt att fungera så gjorde jag en slutgiltig test.
Fick först inte trampsensorn att fungera, men efter en justering med mindre avstånd till magneterna så fungerar den oxå.
Innan jag kopplat in hastighetsensorn till framhjulet så med nyladdade batterier kom man upp i hissnande 40 km/h på plan mark
utan begränsning av controllern, med sensorn inkopplad så begränsas hastigheten till max 35 km/h (inställbart).

Finns 5 effektsteg att ställa in med knappsatsen, kan vara bra om man vill glida längs stranden i sakta mak :razz:
Finns ingen omkoppling mellan trampassist och handgas, båda fungerar samtidigt.

Efter en injustering av den hembyggda strömshunten så verkar det som jag kom ganska nära sanningen.
Efter laddning av batterierna till ca 4,1 v/cell så kom jag 25 km innan cellspänningen hade sjunkit till ca 3,6 v.
Detta var med max hastighet ca 33-35 km/h m utan trampassist alls och med en del start och stop.

Enligt Cykle analysten så hade det gått åt ca 5,9 Ah, 270 Wh och 11 W/km.
Skulle tro att det är något högre eftersom injustering av strömshunten gjordes med relativt låg ström.
Ska göra en ny justering med runt 10-15 amp nån dag.

Efter laddning av batterierna så gick det i något mer ca 6,1 ah.
För att få i lite mer Ah så kan man ju ladda till 4,2 v/cell men för att ge lite längre livslängd så för det räcka med 4,1 v.
Sen så bör man inte ladda ur cellerna för lågt heller, tror jag håller mig till 3,7 v/cell.

Slutsats. Kan bara konstatera att jag är mer än nöjd med detta bygget!
Behövs mer fart och räckvidd? Beror väl på hur långt man har till jobbet, annars så får man koppla på fler batterier.

Återstår att fixa: Koppla in nyckelstyrt relä så man bryter strömen helt till controllern och även en precharge resistor
för att undvika strömrusning som kan svetsa ihop reläet.

Som det är nu så måste jag öppna lådan 2 gånger om dagen för att ladda :doh:
Ska fixa någon typ av laddningsuttag att montera så det bara är att koppla in för att ladda.
phpDhMOkBPM.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Idag på väg till jobbet så ville pakethållaren inte vara med riktigt längre, den dog på grund av metallutmattning precis vid sadelstolpsfästet, försökte svetsa men det var döfött!
Det var ju att vänta egentligen med den något ojämna cykelvägen mellan Malmö o Lund.
Hade tänkt att staga upp pakethållaren redan från början men det kom annat imellan.
Nu är den ialla fall stabil, tror jag.
pakethållare_kass.jpg
stag_paket.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

För att minimera punkteringsrisken i framtiden så beställde jag ett par bra däck och slang från http://www.rosebikes.se.
Efter två punkteringar i kort följd bak så är man inte så pigg på att slita loss motor och kablage.
Dom däcken är till på köpet "E bike ready" :shock: vad det nu kan betyda, men det låter fint i alla fall.
http://www.rosebikes.se/artikel/schwalb ... aid:488709
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

I stället för nyckelbrytaren för on/off så köpte jag på mig ett sånt här ignition-lock.
Eller så kanske jag använder det till ett dolt haffa Harry läge? Dvs endast trampassist 25 Kmh/h och handgas bortkopplad.
Får se vad det blir av det.

http://motogadget.com/de/elektrik/rfid- ... hloss.html
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Idag landade ett paket från Bmsbattery.
2 st 600w laddare och 2 st 1000w controllers för nästa projekt.
Innan uppstart av laddarna så blir det en intern check av allt.
Allt var väldigt väl förpackat, ca 10 dagars leveranstid ska man inte klaga på heller.
bms_battery.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Efter en första test av laddarna så kan jag konstatera att dom fungerar perfekt.
Den inställda strömmen och spänningen är oxå exakt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Efter en koll av bakdäcket eftersom det kändes konstigt när jag körde så såg det ut så här.
fram hade jag redan monterat Schwalbedäcket men tänkte vänta att montera bak till semestern.
Som synes så har det börjat spricka en del precis vid fälgkanten.
Tydligen så pallade däcket inte med den ökade vikten och hastigheten på elcykeln.
Exakt samma däck sitter på min vanliga Mtb och där fungerar dom perfekt.
Får se hur Schwalbe fungerar bak.
dack_spricka.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ännu ett elcykel projekt!

Inlägg av l2t »

Efter 100 laddcykler på mina Zippy flightmax 8Ah så gjorde jag en liten loggning på batterierna.
Tyvärr så gjorde jag ingen liknande test i början av cyklerna så det är svårt att se hur mycket dom har försämrats.
Kanske så har dom inte varit bättre än 7Ah
laddning till 4,2v/cell
Urladdning till ca 3,6v/cell
Fick ut ca 7Ah
100_cykel_batt1.jpg
100_cykel_batt2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar