Ännu ett elcykel projekt!
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fick fixat frambroms och kopplat in enbart det som behövdes för att testa cykeln.
Laddat batteriet till 4,1 v/cell
Efter 40km var cellspänningen nere på 3,66V
Maxfart 40 Km/h
Får se hur den maximala räckvidden blir när mätaren är inkopplad. Resten av kablaget ska oxå färdigställas.
Laddat batteriet till 4,1 v/cell
Efter 40km var cellspänningen nere på 3,66V
Maxfart 40 Km/h
Får se hur den maximala räckvidden blir när mätaren är inkopplad. Resten av kablaget ska oxå färdigställas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Detta är efter den första testkörningen.
Sträcka: 58km, ca 35-40 km/h och enbart motorkraft.
Batteriet urladdat till 3,44 V/cell.
Alla cellerna inom 1 mV.
Nu ska mätaren kopplas in så att man får lite exaktare data.
Man bör nog komma betydligt längre sträcka om man sänker hastigheten till runt 25 Km/h.
Sträcka: 58km, ca 35-40 km/h och enbart motorkraft.
Batteriet urladdat till 3,44 V/cell.
Alla cellerna inom 1 mV.
Nu ska mätaren kopplas in så att man får lite exaktare data.
Man bör nog komma betydligt längre sträcka om man sänker hastigheten till runt 25 Km/h.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Cykeldatorn monterad men ej inkopplad ännu, ska först tillverka en strömshunt.
Nu har jag endast broms fram och självklart måste där en broms bak oxå.
Tyvärr så saknas "Pinnarna" som man monterar bromsarmarna på, hmmmmm... skumt.
Undrar om det går att hitta någonstan, tror inte att det finns som reservdel?
Verkar som om dom har varit gängade.
Tyvärr så finns det inget dedikerat fäste för skivbromsoket bak, annars så hade det varit bättre, men
kanske det går att göra ett eget fäste, får se hur det löser sig.
Nu har jag endast broms fram och självklart måste där en broms bak oxå.
Tyvärr så saknas "Pinnarna" som man monterar bromsarmarna på, hmmmmm... skumt.
Undrar om det går att hitta någonstan, tror inte att det finns som reservdel?
Verkar som om dom har varit gängade.
Tyvärr så finns det inget dedikerat fäste för skivbromsoket bak, annars så hade det varit bättre, men
kanske det går att göra ett eget fäste, får se hur det löser sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fixat en strömshunt av en tillräckligt tjock koppartråd med rätt längd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Ikväll så gjorde jag en räckvidstest. Från fulladdat 4,2V och ner till 3,3V cellspänning. Alla cellpacken låg inom 1mV vid 3,3V oxå.
Så långt ner i cellspänning kommer dock jag bara att gå i absoluta undantagsfall men ville se hur långt man
kom med detta batteriet. 8P14S 20Ah 58,8V fulladdat
Lyckades komma 77 km och då var jag inte speciellt snäll med gasen.
Tar man det lugnare så bör man komma en bit till.
Vi får se hur det går i morgon eftersom då blir det en körning på ca 80 km.
då gäller det att spara på energin
Så långt ner i cellspänning kommer dock jag bara att gå i absoluta undantagsfall men ville se hur långt man
kom med detta batteriet. 8P14S 20Ah 58,8V fulladdat
Lyckades komma 77 km och då var jag inte speciellt snäll med gasen.
Tar man det lugnare så bör man komma en bit till.
Vi får se hur det går i morgon eftersom då blir det en körning på ca 80 km.
då gäller det att spara på energin
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Ahhhh, det blev ingen 80 km resa idag. Det finns inga punkteringsfria däck
kom ca 10 km utanför staden sen så hördes det välbekanta phissss, phissss, phissss, nejjjjjjjj!!!!!!!.
Ok, bara och vända hemåt igen gåendes med cykeln bredvid.
Ja ja, tur man har bra kondis i alla fall. Och nu har jag faktiskt köpt utrustning för slangreparation om det nu skulle hända igen.
Sen så ska man ha det med sig oxå annars ingen mening.
kom ca 10 km utanför staden sen så hördes det välbekanta phissss, phissss, phissss, nejjjjjjjj!!!!!!!.
Ok, bara och vända hemåt igen gåendes med cykeln bredvid.
Ja ja, tur man har bra kondis i alla fall. Och nu har jag faktiskt köpt utrustning för slangreparation om det nu skulle hända igen.
Sen så ska man ha det med sig oxå annars ingen mening.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fick hem 1 st Volt/Amp mätare. Passar utmärkt i mitt moddade lithium laddare till cykeln.
Har även byggt in en 3-vägsbrytare så man kan ha 3 olika laddningspänningar på battericellerna.
Jag har 4,2V, 4,1V och 3.8V inställda på dom 3 lägena.
4,2V/cell, när man behöver lite extra räckvidd.
4,1V/cell, normalt sett för lite bättre livslängd .
3,8V/cell, vid längre tids förvaring.
Har även byggt in en 3-vägsbrytare så man kan ha 3 olika laddningspänningar på battericellerna.
Jag har 4,2V, 4,1V och 3.8V inställda på dom 3 lägena.
4,2V/cell, när man behöver lite extra räckvidd.
4,1V/cell, normalt sett för lite bättre livslängd .
3,8V/cell, vid längre tids förvaring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Idag kände jag att det var dags att fixa till batterilådan lite mer.
Blästrad och målad.
Blästrad och målad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Lite färg gör susen! Nu ska jag bara fixa klart nyckelbrytaren oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Jag har inte så mycket att komma med men läser tråden med intresse! Nice!
Hur regleras motorkraften? Jag skulle vilja hitta ett kit utan display där man reglerar assistansnivån med gasreglage. (Och varför inte möjlighet till koppling till smartphone för att se hastighet, effekt, tripmätare o.s.v., om man vill.)
Hur regleras motorkraften? Jag skulle vilja hitta ett kit utan display där man reglerar assistansnivån med gasreglage. (Och varför inte möjlighet till koppling till smartphone för att se hastighet, effekt, tripmätare o.s.v., om man vill.)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Man måste inte reglera! Jag har ju tagit ett vanligt bilrelä, en knapp och en liten batterisats för att styra reläét!
Hustrun är tillsagd att låtsas trampa så att det ser lagligt ut! Men jag har ett gashandtag som skulle kunna passa!
De flesta Bike appar talar om det du efterfrågar förutom effekt.
Men grejen med elcykel, tycker jag, är att jag vill ha hjälp när jag inte orkar. Inte en elektrifierad moped!
Hustrun är tillsagd att låtsas trampa så att det ser lagligt ut! Men jag har ett gashandtag som skulle kunna passa!
De flesta Bike appar talar om det du efterfrågar förutom effekt.
Men grejen med elcykel, tycker jag, är att jag vill ha hjälp när jag inte orkar. Inte en elektrifierad moped!
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fick fixat on/off brytare och laddningskontakt. Lådan sitter inte riktigt bra där, får cykla lite bredbent men
man vänjer sig
man vänjer sig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Dags för en liten service av cykeln.
Hmmmm... eller en något större Bakfälgen har gjort sitt, dock så har den
hållit bra många mil trots allt.
Nu vågar jag inte cykla mer på den fälgen i alla fall. dags för en lite kraftigare fälg.
När jag ändå fixar så ska batteriet mätas upp och kollas lite mer.
Hmmmm... eller en något större Bakfälgen har gjort sitt, dock så har den
hållit bra många mil trots allt.
Nu vågar jag inte cykla mer på den fälgen i alla fall. dags för en lite kraftigare fälg.
När jag ändå fixar så ska batteriet mätas upp och kollas lite mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Byta fälg en Lördagskväll framför tv:n Kan det bli bättre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Gjorde en liten mätning av batteriet ikväll. Efter 8650 km så var den inbördes
skillnaden mellan dom parallelkopplade cellerna endast 3 mV, helt ok
skillnaden mellan dom parallelkopplade cellerna endast 3 mV, helt ok