Ännu ett elcykel projekt!
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Hur vet man hur mycket man kan ladda på motorerna?
Är det bara öka till 48V? Brinner inte motorlindningen upp då?
Är det bara öka till 48V? Brinner inte motorlindningen upp då?
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Just det här kittet som jag använder går bra att köra på 48v.
Nu ligger inte begränsningen i motorn hur många volt man kan köra på, utan i motorstyrningen.
Denna styrningen ger som mest 20A vid start från stillastående och drar runt 6-10A vid maxfart beroende på vindförhållande.
Vid nästa batteribyte så blir det 72v och en annan controller med lite mer max amp.
/Lasse
Nu ligger inte begränsningen i motorn hur många volt man kan köra på, utan i motorstyrningen.
Denna styrningen ger som mest 20A vid start från stillastående och drar runt 6-10A vid maxfart beroende på vindförhållande.
Vid nästa batteribyte så blir det 72v och en annan controller med lite mer max amp.
/Lasse
Re: Ännu ett elcykel projekt!
En vinter rapport från Mitt elcykelprojekt. Allt rullar på utan några problem.
Har för närvarande 344 laddningar och kört 5627 Km på samma batteri.
Spännande att se hur långt man kommer på samma batteriuppsättning.
Vintercykling är spännande, Skitigt blir det oxå, speciellt utan bakskärm.
Efter att ha glidit runt på sommardäcken så började jag fundera på om man kanske skulle montera på
ett par vinterdäck? sagt och gjort, efter en hel del funderande och letande så gjorde jag slag i saken.
Eftersom jag var jäkligt nöjd med Schwalbedäcken som jag kört på hela sommaren så blev det ett Schwalbe Ice Spiker.
Monterades fram till att börja med, om det fungerar bra så blir det samma bak.
Dom lär ju hålla länge eftersom den Skånska vinter brukar vara kort
Har för närvarande 344 laddningar och kört 5627 Km på samma batteri.
Spännande att se hur långt man kommer på samma batteriuppsättning.
Vintercykling är spännande, Skitigt blir det oxå, speciellt utan bakskärm.
Efter att ha glidit runt på sommardäcken så började jag fundera på om man kanske skulle montera på
ett par vinterdäck? sagt och gjort, efter en hel del funderande och letande så gjorde jag slag i saken.
Eftersom jag var jäkligt nöjd med Schwalbedäcken som jag kört på hela sommaren så blev det ett Schwalbe Ice Spiker.
Monterades fram till att börja med, om det fungerar bra så blir det samma bak.
Dom lär ju hålla länge eftersom den Skånska vinter brukar vara kort
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Efter den förväntat korta Skånska vintern som blev en lång! så kan jag konstatera
att allt fungerade bra.
Vinterdäcken han jag inte köra in riktig så långt som jag tänkt men alla dubbarna sitter kvar i alla fall.
Kapaciteten på batterierna minskade kraftigt men nu är dom tillbaka på normala nivåer.
Det enda som inte gillade vintern riktigt var ekrarna på bakfälgen.
Dom ska bytas ut till rostfria Sapim ekrar, 158 mm ekerlängd finns ju inte överallt så
tänkte beställa här ifrån http://www.komponentix.net Någon som beställt därifrån?
att allt fungerade bra.
Vinterdäcken han jag inte köra in riktig så långt som jag tänkt men alla dubbarna sitter kvar i alla fall.
Kapaciteten på batterierna minskade kraftigt men nu är dom tillbaka på normala nivåer.
Det enda som inte gillade vintern riktigt var ekrarna på bakfälgen.
Dom ska bytas ut till rostfria Sapim ekrar, 158 mm ekerlängd finns ju inte överallt så
tänkte beställa här ifrån http://www.komponentix.net Någon som beställt därifrån?
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Efter 10000 km, 2564Ah och runt 650 laddningscykler, dock ej fulla cykler men ansluten till laddare så verkar det som mina 2 st
Zippy Flightmax 6cell 8Ah vara på väg mot sin ålderdom.
Dom här 2 graferna visar urladdning och efterföljande uppladdning under en normal tur till jobbet.
Det ena batteriet har 1 cell som är helt slut (gul) och 1 som är något sämre (grön).
För att kunna få ut några mil till så tänkte jag "amputera" den gula cellen, ladda ur helt och bygla så man får totalt 11 celler istället för 12 och koppla om balanseringskablarna. Får även justera ner spänningen på laddarna. Hastigheten blir något lägre men det får man ju ta
Zippy Flightmax 6cell 8Ah vara på väg mot sin ålderdom.
Dom här 2 graferna visar urladdning och efterföljande uppladdning under en normal tur till jobbet.
Det ena batteriet har 1 cell som är helt slut (gul) och 1 som är något sämre (grön).
För att kunna få ut några mil till så tänkte jag "amputera" den gula cellen, ladda ur helt och bygla så man får totalt 11 celler istället för 12 och koppla om balanseringskablarna. Får även justera ner spänningen på laddarna. Hastigheten blir något lägre men det får man ju ta
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
När det nu snart blir dags att skaffa nya batterier så ville jag se om det fanns någon plats i triangeln.
Har gjort en liten test och det ser ut som om det går in 8 st 5000 mAh 6cells Lipo.
Totalt blir det 20Ah 48v, räcker långt till mina behov i alla fall.
Vilket material lådan ska tillverkas av blir nog alu till största delen.
Har gjort en liten test och det ser ut som om det går in 8 st 5000 mAh 6cells Lipo.
Totalt blir det 20Ah 48v, räcker långt till mina behov i alla fall.
Vilket material lådan ska tillverkas av blir nog alu till största delen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
När det gäller Biltemas dubbdäck, så är dubbarna slut när de borde vara lagom inkörda. Jag har dock inte tappat nagon dubb i mitt Biltema däck. Och inte lär jag göra det heller. Dels är det odugligt att köra med, skulle man ändå göra det så riskerar inte dubben att greppa i något som kan dra ut dem. De sticker nämligen inte ut.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Kvalitet kostar, så är det bara.danei skrev:När det gäller Biltemas dubbdäck, så är dubbarna slut när de borde vara lagom inkörda. Jag har dock inte tappat nagon dubb i mitt Biltema däck. Och inte lär jag göra det heller. Dels är det odugligt att köra med, skulle man ändå göra det så riskerar inte dubben att greppa i något som kan dra ut dem. De sticker nämligen inte ut.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Varför citat? Knappen inns ju inte ens just för att undvika det.
När det gäller priset så är biltemas däck inte så väldigt biliga ändå. De koster 299kr styck, ett märkesdäck från nokian hos en cykelhandalre kostar typ 500kr. Så besparingen är 40% På många varor kan man spara klart mer än 40% och ändå få fullt användbara prylar. Inte helt sällan klart likvärdiga prylar som märkesvarorna. I det här fallet är dubben dåliga efter 10mil, efter en vinter är de odugliga, medan ett nokiandäck är inkört och dubben ser ut som nya. En sådan stor skillnad har jag inte sätt på någon annan vara.
Om vi gör samma gämförelse för bildäck. Billigaste däck från
Nokian kostar 1372kr Medan det billigaste däcket är Sunny SN3860 för 655kr Det ger en besparing på 52% Men jag kan arentera att även det billiga däcket håller mer än 10mil och har ett grepp som gör bilen körbar även på vinterväglag.
Kvaliten på biltemas dubbdäck för cykel är inte vad man kan förvänta sig utifrån priset.
En normal dubb består av ett hårdmetallstift i en aluminium hållare, biltemas är en enda järnbit. Den slits rund på nolltid och blir en glidklack snarare än en dubb. men det problemet försvinner när dubbutsticket snabbt blir obefintligt. Men även då är greppet dåligt, gummit verkar inte alls vara lämpligt till vinter däck. Jag körde förr föra vintern med det däcker bak och förra med ett asfaltsdäck, jag bedömmer det senare som bättre. Så nu kommer jag att köra med Nokian dubbat fram och biltemas punkteringssäkra bak. Det är bättre än dubbdäcket.
Om man aldrig rullar på asfalt eller sten så kan nog biltemas hålla ett tag, men vem använder cyklen så?
När det gäller priset så är biltemas däck inte så väldigt biliga ändå. De koster 299kr styck, ett märkesdäck från nokian hos en cykelhandalre kostar typ 500kr. Så besparingen är 40% På många varor kan man spara klart mer än 40% och ändå få fullt användbara prylar. Inte helt sällan klart likvärdiga prylar som märkesvarorna. I det här fallet är dubben dåliga efter 10mil, efter en vinter är de odugliga, medan ett nokiandäck är inkört och dubben ser ut som nya. En sådan stor skillnad har jag inte sätt på någon annan vara.
Om vi gör samma gämförelse för bildäck. Billigaste däck från
Nokian kostar 1372kr Medan det billigaste däcket är Sunny SN3860 för 655kr Det ger en besparing på 52% Men jag kan arentera att även det billiga däcket håller mer än 10mil och har ett grepp som gör bilen körbar även på vinterväglag.
Kvaliten på biltemas dubbdäck för cykel är inte vad man kan förvänta sig utifrån priset.
En normal dubb består av ett hårdmetallstift i en aluminium hållare, biltemas är en enda järnbit. Den slits rund på nolltid och blir en glidklack snarare än en dubb. men det problemet försvinner när dubbutsticket snabbt blir obefintligt. Men även då är greppet dåligt, gummit verkar inte alls vara lämpligt till vinter däck. Jag körde förr föra vintern med det däcker bak och förra med ett asfaltsdäck, jag bedömmer det senare som bättre. Så nu kommer jag att köra med Nokian dubbat fram och biltemas punkteringssäkra bak. Det är bättre än dubbdäcket.
Om man aldrig rullar på asfalt eller sten så kan nog biltemas hålla ett tag, men vem använder cyklen så?
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Riktigt coolt projekt!
Nu blir man inspirerad att göra något liknande
Nu blir man inspirerad att göra något liknande
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fick beställt lite Lipo batterier för ett par dagar sen. Ändrade mig angående vilka jag skulle beställa och efter lite räknade så
fick det bli 12 st av dessa eftersom dom gav mest Ah/$ Zippy Flightmax 3000 mAh 4S1P 20C
Dom här skall kopplas 4P3S, Blir teoretiskt 12 Ah, lite mindre än tänkt men har en idè om ett extenderpack som skall användas till vintern och om man ska åka lite längre.
Under tiden så fixade jag ett parallel/serie kablage.
Ska göra ett kablage till balanseringskontakterna oxå.
fick det bli 12 st av dessa eftersom dom gav mest Ah/$ Zippy Flightmax 3000 mAh 4S1P 20C
Dom här skall kopplas 4P3S, Blir teoretiskt 12 Ah, lite mindre än tänkt men har en idè om ett extenderpack som skall användas till vintern och om man ska åka lite längre.
Under tiden så fixade jag ett parallel/serie kablage.
Ska göra ett kablage till balanseringskontakterna oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Fick hem en laddning Zippy Flightmax idag.
Köpte även fler Accucell 6 så man kan testa fler celler snabbare.
Köpte även fler Accucell 6 så man kan testa fler celler snabbare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Det blir trängre än man tror från början med kablar o packning mellan cellerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ännu ett elcykel projekt!
Varför valde du flera mindre ackar istället för några få stora? Hur gör du med laddningen? Laddar du batterierna ett och ett eller paralellt?
Re: Ännu ett elcykel projekt!
är det så bra att isolera dem, det blir väl en del värme som ska kylas bort?