RGB led snurra i boll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

dr.Agoz: Vad ska du ha för motorstyrning? Det är ju bara att koppla på spänningen så att motorn snurrar? Det beror väl iofs på vilken motor man kör på. Själv använde jag en vanlig 80mm fläkt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nice!

Jag funderar på att bygga en men då med en tak-fläkt som bas. Tyvärr så blir det ett pill med en "LED-ramp" per blad om inte varvtalet ska vara 30/rps. Med en på varje blad så räcker det med 6rps men det är mycket det med.

Hur ska man skriva programet om man vill kunna uppdatera en text i realtid? Man kanske vill ha den i taket i baren med klocka eller som poängräknare/timer i en tävling.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag startade ett sådant bygge för några år sedan. Men det rann ut i sanden. Men jag har en fläkt om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag tänkte använda en motor ifrån en gammal hårddisk och styra från en pic så den inte varvar upp i för höga hastigheter som ca7200 varv i minuten, det skulle nog inte bli så bra då. :o
Det är väl samma sort nästan som videohuvudet i en video.
Sen strömöverföringen tänkte jag använda en luftlindand transformator och IR överföring av data.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Cenorpa, kan funka men du får mor ta en stor hdd då för att motorkraften ska räcka, de små 3.5" hdd motorerna är ganska klena.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Helt klart imponerande :tumupp:
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

EagleSpirit: jag är helt lost på motorer så när jag läste om hur nån hade gjort en propeller clock av en pankaksmotor och löt på tre trådar för positionering vart jag väldigt fundersam.

80mm fläkt låter bra(har några hemma). var det svårt att få det centrerat?

Senare såg jag mullemecks fantasktiska snurra. ska läsa igenom den tråden lite nogrannare. mest för att se hur positions bestämningen hanterades.
Skriv svar