Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.22 2020-03-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.34 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
Nej, så slukande är inte fordonet;)

"Därutöver skulle du kanske försöka läsa reglerna för detta forum innan du käftar emot?"

Asså ALLVARLIGT, anledningen till att jag reagerade var att du "skrek" ut me stooora bokstäver att man inte gör si eller så, du kunde kanske meddelat detta mer "normalt" ??

"Sen har de flesta som häcker här IQ nog att fatta att man gör inlägg i tråden.....eller har du det annolunda? ""

Så du nedvärderar mig o anser att jag har lågt IQ?? Jag skrev precis innan att jag aldrig sett denna regel på nått annat forum! Tack så jääävla mycket.

Svara inte mer på mina inlägg e du snäll, kan du inte släppa ett misstag trots att jag bett om ursäkt så kan det va!!


/B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.52 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24328
Ort: Aabenraa, Danmark
Svaret blev skrivit under tiden du skrev ditt, kolla tiden.

Edit: sen nedvärderade jag inte dig, jag frågade dig faktisk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09.13 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
jag lägger ner.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.55 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.12 2005-03-01
Inlägg: 1089
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Tankgivaren borde vara exakaktare på nyare bilar. På min Passat (i multiinstrumentet i mitten) ser jag hur många kilometer jag har kvar "i tanken" baserat på medelförbrukningen. Denna åker upp när jag tankar eller kör snålt ett tag. Fyller jag halva tanken så ökar värdet motsvarande. Jag kan inte tänka mig att den baseras på annat än tankgivarens läge i tanken.

Nu antar jag dock att det är en äldre bil du skall mecka i eftersom man sällan meckar med nyare bilar, men en ide kunde ju vara att ta tankarmaturen från en nyare bil och mecka dit.

/Magnus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.57 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.47 2003-05-31
Inlägg: 4941
Ort: Göteborg
>> Snabelost

Sådär ny är inte den finessen. Det är likadant i min brors BMW rån -87. Hi-Tech :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.24 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
>>Snabelost:
Iden me o ta en nyare tankmätare är inte så dum:)
Jag tror att dom flesta tankmätare är nyare än min från -79 :D

Alla ideér är bra, då är risken för fastkörning inte lika stor när bygget väl e igång:)

/B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.45 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.15 2003-05-27
Inlägg: 1288
Ort: Västerås
Snabelost: Hur bra stämmer det där då? Har du testat mätaren någon gång? Kan ju vara att den missa på några liter. Vi har en sån i vår bil och jag har aldrig vågat lita på den.

Hur noggrannt ska du ha? Den vanliga tankmätarn klarar säkert jobbet relativt bra och noggrannheten behöver ju inte vara 1 liter, man kan ju köra 5 eller 10 liter om man vill.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.00 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.03 2004-08-18
Inlägg: 4838
Ort: Ånge
$tiff skrev:
>> Sådär ny är inte den finessen. Det är likadant i min brors BMW rån -87. Hi-Tech :P

Jajjamen! Och den fanns tillgänglig även i tidigare modeller! ;)
Lite O/T, men det är svårt att hålla sig undan när man läser de tre magiska bokstäverna! :D

Mvh
speakman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.15 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.12 2005-03-01
Inlägg: 1089
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Den stämmer hyffsat bra antar jag. Dock kan man köra ungefär en mil efter att den har slagit över på 0 återstående kilometer! ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.50 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
Tjo.

>>EagleSpirit

Jag vill ha så noga jag kan få MEN det behöver inte gå till överdrift:)

Om jag har 50L i tanken så ska den helst visa det, har jag kört 5 mil så kan den gärna visa 43-47 liter, så ja, runt 5 L diff borde man väl kunna överleva? Vart ju svårt nu när jag tänkte på det:)

Ja menar, står den på 5 L så vet ja ju inte om ja vågar köra mer, å andra sidan så kan ja ju välja o tanka då. Jag kan ju alltid kolla antal km jag kört oxå, det gör jag ju iaf:)

Så vi kör på 5L onogranhet.
Sen kan jag ju välja NOLL liter fast det kanske är en skvätt kvar.
/B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.35 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24328
Ort: Aabenraa, Danmark
Jag har för mig att många av de biler som visar L/100Km osv har digital insprutning och får sina förbrukningsdata ifrån den delen. Man kan göra det liknande själv vid att mäta hur lång tid insprutningsventilerna är öppna och kanske kalkulera med en reaktionstid osv. Vet man då hur mycket den ska spruta per tidsenhet (verkstaden har de data) kan man direkt omräkna till förbruk. Räknar man sedan ihop med varv & tid kan man komma fram till mycket roligt.

Men det är ju en "liten bit" mer än ursprungsidéen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.35 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
Så, nu undrar jag då:

Om jag ska köra på min gamla mätare trots allt?
Ansluta en krets som ger pluser, olika beroende på vilken spänning mätaren ger?

Kalibrera och mäta!

Vad ger pulser på det viset?

EDIT: Icecap: Jag har själv varit inne på ide´n att mäta pulserna från spridarna, dock vet jag inte tiderna/mängden dessa ger.

/B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.42 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.12 2005-03-01
Inlägg: 1089
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Icecap: Jo, det är helt korrekt. Så mätes den momentana förbrukningen och när det jämförs med tillryggalagd sträcka så får man fram förbrukningsdata. Men skall man veta hur långt man kan åka på soppan i tanken måste systemet iallafall veta hur mycket som är kvar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.33 2005-07-14 

Blev medlem: 19.35 2005-01-18
Inlägg: 900
Efter en del sökande på forumet o google så är ju en PWM en pulsbreddsmodulator:)

Så, det jag vill är att få in en varierande spänning i denna pwm o få ut en varierande pulsbredd.

Hur gör jag på enklaste vis?

EDIT: Är det så att den volten man kan ha, tex 8-40 v på en PWM är det som styr bredden på pulsen? I så fall så borde det väl va så att jag matar PWM med 5 volt o sen ger jag den 8-40 v o då ändrar man bredden på pulsen på dessa 5 volt?

Edit 2: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _73_088_36

Kan detta va nått?


/B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16.09 2005-07-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.31 2004-01-30
Inlägg: 1070
Ort: Uppsala, Sweden
spänningsstyrd PWM kan byggas genom att lägga en triangel- el. sågtandssignal (med lämplig topp till topp värde), in på ena ingången på en komparator, den andra ingången matar du med din spänning (ska vara inom samma nivå som sågtandssignalen).

Edit: Frekvensen på PWMsignalen väljer du genom att välja samma frekvens på sågtandssignalen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stiffy och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010