Sida 1 av 3

bygga om två mätare i bilen till lcd-visning?

Postat: 13 juli 2005, 06:53:37
av benring
Hej, jag ska bygga om två standard-mätare i min bil.
Tank-mätare + temp-mätare.

Jag hoppas jag skrev rätt vad gällande lcd, det ska va samma typ som denna:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=14930


Nu till frågan, jag har en vanlig tankarmatur som är ett motstånd, typ gamla hederliga gashandtag till bilbanan.
Kan denna användas?

Tempgivaren är en standard, är väl typ ett NTC eller likn.
Kan den användas?

Vad behöver jag för att göra detta?

EDIT: Läste att det flitigt används nokia displayer, jag har en gammal 3310 som jag skulle kunna ta.
Kan jag rent teoretiskt kunna få in värden från både temp o tank samtidigt i displayen?

Jag antar att det krävs nån form av pic eller likn programmerbar sak?

/B

Postat: 13 juli 2005, 08:00:09
av Icecap
Jag har ingen aning om vad bilbanahandtagen skulle användas till men du kanske har några exotiska idéer jag inte vill veta om?

Det kan gå bra att ersätta dessa mätare i bilen, jag har funderat på det själv men inte hunnit med.

Temp. sensorn på motorn är av typen NTC, vid att placera en konstantströmkälla mot + kan du få ut en spänning som du sedan får linjarisera, anledningen till att använda en konstantströmkälla är för att minska behövet av referensspänningar och störningar.

Exakt samma princip kan du använda till tanken.

Sen är det "bara" att mäta med någon form av processor, omvandla till den rätta skala och presentera på ett lämpligt display. Det låter enkelt men du kommer att få MÅNGA "underhållande" timmer samt med stor sannolikhet uppfinna helt nya ord (notera och meddelar Svenska Språkakedemin) och i slutskedet kommer du att ha lärt en hel del.

Mitt råd om tillvägagångssätt:
1: Lära mikroprocessor.
2: Lära hur mikroprocessorn kan skriva på LCD-modulen.
3: Lära hur man mätar spänning med mikroprocessorn.
4: Mäta givernas värde vid kall & varn hhv. tom & full, då har du utgångsvärden klar.
5: Räkna ut vilka komponenter som behövs, hur ingångar ska säkras mot "katastroffel" osv.
6: Bygga grejen och använda potentiometra som givare.
7: Programmera men linjerisering osv.
8: Montera i bil och sluttesta.
9: VAR SKITNÖJD OCH STOLT!!!!!!

Tidsestimering: beror på utgångskunnande men mellan 2 månader och 1 år.

Postat: 13 juli 2005, 08:24:55
av benring
Hej:)

"Jag har ingen aning om vad bilbanahandtagen skulle användas till men du kanske har några exotiska idéer jag inte vill veta om? "

Haha, jag menar ju bara att motståndet i tanken funkar på samma vis som dom gamla handtagen till bilbanan, dvs en "pinne" som det löper en annan "pinne" över o ju närmare ena eller andra håller man kommer så ger det olika värden.


Tack i övrigt för ditt svar, det täckte ju upp en hel del teori.
Me tanke på utgångskunnandet så tar väl detta ett år då;)

Jag kan få rätt bra hjälp me detta från en som är kunnig så vi får se om jag lyckas dra ner det nått halvår. :roll:

/B

Postat: 13 juli 2005, 08:41:36
av EagleSpirit
Går det inte att ta spänningen som går till de befintliga mätarna?

En 3310 LCD är relativt enkel att styra. Men du måste träna på PIC eller AVR först.

Postat: 13 juli 2005, 08:59:29
av benring
EagleSpirit skrev:Går det inte att ta spänningen som går till de befintliga mätarna?

En 3310 LCD är relativt enkel att styra. Men du måste träna på PIC eller AVR först.
Hej, eftersom spänningen kan både höjas o sänkas under 12 v så bör man iaf ligga på 8 volt eller kanske lägre än så för att säkerställa att man inte får olika värden pga spänningsfall.

EDIT:
Det slog mig nu att man kan mäta i % istället för Liter.
Om det diffar lite gör inte så mycket.


Jag ska kolla, ev så monterar jag kanske en ITX-dator i bilen o då kan jag styra med den via LPT.
/B

Postat: 13 juli 2005, 14:52:36
av Johan.o
Att mäta nivån i bränsletanken kan faktiskt vara lite knepigare än man tror.
Problemet är ju att det skvalpar runt rätt fint när man kör.
Har byggt en digital tankmätare, och det är den bistra erfarenheten jag har.
Kan krävas lite matematik som ersätter trögheten i elektro-mekaniska mätare, såsom räkna ut medelvärdet. Och annat.

Postat: 13 juli 2005, 22:35:17
av benring
Johan.o skrev:Att mäta nivån i bränsletanken kan faktiskt vara lite knepigare än man tror.
Problemet är ju att det skvalpar runt rätt fint när man kör.
Har byggt en digital tankmätare, och det är den bistra erfarenheten jag har.
Kan krävas lite matematik som ersätter trögheten i elektro-mekaniska mätare, såsom räkna ut medelvärdet. Och annat.
Tjena, ja jo det blir väl en del fladdrande på mätaren kanske men om jag nu bygger in en ITX i bilen så kan jag få till precis vad jag vill för DEN biten kan jag programmera:)

Det jag då behöver e en pulsgivare av nått slag som pulsar olika beroende på spänning från tankgivaren.
Samma med tempgivaren.

/B

Postat: 13 juli 2005, 23:22:15
av 13th.Marine
hmm har en känsla av att tanken inte är rektangulär heller..

Postat: 14 juli 2005, 07:09:48
av benring
13th.Marine skrev:hmm har en känsla av att tanken inte är rektangulär heller..
Hej, inte rektangulär?

/B

Postat: 14 juli 2005, 07:44:51
av Icecap
1: SLUTA CITERA INLÄGGET OMEDELBART FÖRE!

2: Tankar på bilar brukar sällan vara regelbundet formad, ofta är de anpassad till vad som finns plats med och det kan därför vara olinjärt att anta att ett visst vätskanivå motsvarar ett visst innehåll. Alltså:
Om den effektiva nivåskillnad (utan skalp osv) går mellan 0 - 20 cm behöver 5 cm inte att vara 25%, 10 cm behöver inte att vara 50% osv.

I stället för att omvandla till pulser mm för att du kan läsa det på ett inexakt sätt (att mäta tid med en PC = inexakt) ville det väl vara bättre att ta en AD-konverter med SPI-interface, den kan sedan kommunicera direkt med paralellporten utan problem. Maxim har en mängd av sådana AD-konvertrar, kan samplas och är inte så blodiga vid storproduktion.

Postat: 14 juli 2005, 08:10:56
av benring
Icecap skrev:1: SLUTA CITERA INLÄGGET OMEDELBART FÖRE!
Å VARFÖR SKA JAG SLUTA ME DET DÅ?????????????

Normalt att göra om man vill visa vad man svarar på kanske?


"att mäta tid med en PC = inexakt"

Jag håller inte med dig. Sen kan man ju ställa sig frågande till vad exakt är, hur exakt är en trög analog visare normalt i bilen?

EDIT: Förövrigt så skrev jag att jag ville mäta pulser via PC- Att göra detta kräver ju en A/D omvandlare, så vitt jag vet, för att det ska funka bra med parallellporten.

Jag mäter redan tid/pulser på det viset idag med PC och den biten ser jag inget fel i.

Att sedan tanken inte är liksidig o att det skvalpar får jag ta med i beräkningen, alla tankmätare visar fel om bilen lutar/svänger osv.
Ser inte att det skulle vara nått stort problem, bara man gör mätningen lite trög.



Jag vill tacka er för erat engagemang.

EDIT2: Hela URL: http://www.maxim-ic.com/

MVH / B

Postat: 14 juli 2005, 08:41:30
av EagleSpirit
En variant för att få reda på hur tanken är formad skulle ju kunna vara att tömma tanken helt, ställa bilen rakt och sen fylla på med en viss mängd bensin. Säg 1 liter i taget. Sen så mäter du vad givaren ger för varje liter. Gör en tabell över alla värdena och skapa ett diagram. Då lär du ju kunna få en ganska noggrann siffra på antalet liter i tanken. Iofs lär det ta ett tag och man vet ju inte hur noggrann mätarn är.

Postat: 14 juli 2005, 09:05:17
av henkebenke

Postat: 14 juli 2005, 09:15:14
av benring
EagleSpirit skrev:En variant för att få reda på hur tanken är formad skulle ju kunna vara att tömma tanken helt, ställa bilen rakt och sen fylla på med en viss mängd bensin. Säg 1 liter i taget. Sen så mäter du vad givaren ger för varje liter. Gör en tabell över alla värdena och skapa ett diagram. Då lär du ju kunna få en ganska noggrann siffra på antalet liter i tanken. Iofs lär det ta ett tag och man vet ju inte hur noggrann mätarn är.
(Hoppas jag fick trycka på "Citera" nu?)

Hej, det va nog ingen dum idé:) Bra att ta me i projektet.

PS: Ang forumsregel 1 så är detta enda forumet jag läst att man ska göra så på, ber om ursäkt, jag anpassar mig. Svarar flera så vill jag va noga me att visa vem jag svarar till.

"Denna är ifs åtgärdad. Citeringsknappen är "borta". " Är den??

/B

Postat: 14 juli 2005, 09:19:02
av Icecap
Att "tröga" mätningen så att man får ett hyggligt stabilt värde bör ju kunne göras utan större problem, jag hoppas verkligen inte att ditt fordon suger 10% av tanken på 15 min ;-)

Därutöver skulle du kanske försöka läsa reglerna för detta forum innan du käftar emot? Sen har de flesta som häcker här IQ nog att fatta att man gör inlägg i tråden.....eller har du det annolunda?

Sättet som EagelSpirit hänvisar till tror jag ger en mycket bra "kurva", man behöver bara göra det 1 gång ju. Vad man kan undra på är hur givaren i tanken är, på min gamla SAAB 96'a från '72 är den varierbara motståndet trådlindat, den konstruktion i sig ger ju en stegat givarsignal och det är då frågan om det är lönt att ställa till med noga mätning när det i alla fall är "skit" som kommer.