Bygga ekolod

Berätta om dina pågående projekt.
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av The_Dude »

Antar att "FET-trissor" är ett annat namn för MOSFET?

Hur som helst så har jag aldrig lindat någon transformator själv tidigare, lite tips vore bra. Om jag har 12V och ska få upp den till 50V antar jag att sekundärsidan skall ha drygt 4 gånger fler varv än primärsidan, men hur många varv bör jag ha på primärsidan och vad för tjocklek på skall tråden ha?

bengt-re: Jag förstår inte riktigt vad du menar med att linda ett mittuttag och använda två FETAR, måste jag har negativ spänning då?

Andra alternativ på drivsteg? Bipolära?

Kom o tänka på en sak.. fyrkantspulsen kanske bör svänga kring 0V, alltså +-25V och inte bara 0 till 50V. Hur fixar jag det i så fall, jag har ju bara +12V som källa. (Hoppas man kan skita i det och bara ha en positiv puls)

Det blir nog en del frågor om jag ska klara av det här, men det vore kul att ro iland ett projekt för engångsskull.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Enligt databladet jag nämnde drivs transformatorn med en enkel 0,5µs puls, då den och transducern är avstämda till samma frekvens kommer transducern att svinga till ordentligtoch sedan kopplar man in lyssningen.

Transformatorn ska alltså mycket gärna ha resonans vid transducerns frekvens, det ger den bästa effektiviten och funktion, man kan uppnå resonans vid att välja den rätta spolstorlek samt placera en lämplig kondensator över.

Det baseras alltså på att man först skaffer en transducer och utgår ifrån dens resonansfrekvens, därefter kan man gå vidare.
Skriv svar