Byta LEDs i mobiltelefon

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Byta LEDs i mobiltelefon

Inlägg av $tiff »

Min Nokia 3330 har varit med en tid nu; dax att göra något med den. Antingen köpa ny eller "uppgradera" den.

Jag tror jag uppgraderar den och behåller den ett tag till. Det är trots allt en väldigt genomtänkt telefon, vill jag påstå. Jag väntar med att byta tills det finns lite fler 3G-telefoner att välja på :wink:
Vad sägs om att byta bakgrundsbelysning?

Det här var vad jag hittade när jag sökte hos farbror Google:
länk | länk

Wow, så fint det kan bli! Så vill jag också göra :D

Men så tänker jag efter lite, spanar in några SMD-LEDs @ Elfa och kommer på att blå lysdioder oftast har ett spänningsfall runt 3,5V-3,8V. Jag tar en titt på batteriet och upptäcker att det är specifierat till 3,6V. Hur ska det här gå ihop? :humm: Visst, om jag väljer lysdioderna med 3,5V spänningsfall blir det hela 0,1V (!?) över till det strömbegränsande motståndet. Inte mycket att hurra för. Och vad händer när batteriets spänning faller? Fungerar lysdioder bra även om inte spänningen får falla som den är specifierad?

Någon som gjort detta ingrepp, liknande, eller känner någon som gjort det? Hur gick det, var köpte ni lysdioderna (Elfas priser är ju ökända för oss vanliga dödliga) och tänkte ni ens i dessa banorna?

Tänkte eventuellt blanda blå LEDs (till displayen) med gula (till knapparna). Men jag tvivlar på att det blir snyggt, om det ens fungerar!?
Tvåfärgat är ju nästan dubbelt så coolt som enfärgat :D
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den här sidan http://www.burrillj.fsnet.co.uk/main82xx.htm rekommenderar att man ska plocka bort motstånden om man moddar med blå, true green, eller vita lysdioder.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag har sett många göra sånt där. Men jag kommer inte ihåg om de har byt motståndet. Kommer iaf ihåg att man skulle göra något med det. Att ha två färger ska också funka, men jag vet inte riktigt hur. De lär ju vara parallellkopplade och hur många motstånd kan det sitta däri?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag bytte LEDs på en Nokia 3210 till röda dioder..
Telefonen fungerade men den blev sig inte lik efter ingreppet. Den startade om vid olika tillfällen, ibland fick den ingen kontakt med simkortet och det blev massa skumma grejer.

Det kan ju ha berott på klumpighet när jag lödde loss och fast lysdioderna.
Jag använde mig av en helt vanlig lödstation.

Det kan även ha berott på att telefon användes ganska "hårt" om man säger så. Men jag uppfattade det som att problemen uppstod efter ingreppet.



Det var på den tiden då det inte fanns annat än gröna telefoner tror jag..
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ahh (påläst).
På 3330 kan man ha en typ av LEDs för displaybelysningen och en annan typ av LEDs till knappbelysningen. Och strömbegränsningen "löser" de genom att helt enkelt ta bort eller förbikoppla resistorn. Det verkar lite riskabelt tycker jag. Borde inte lysdioderna ta skada om de får lysa länge vid fulladdat batteri? Eller kommer kopparbanorrna agera resistor?


>> karlstedt
Nu blir jag lite avskräckt. Jag har nämligen inget annat än en vanlig lödstation att tillgå.

>> matseng
Trevlig länk. Tackar!
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det är mest batteriet som agerar resistor när du löder över förkopplingsmotståndet. Det är visserligen väldigt mycket mer ingenjörsmäsigt *host* att _alltid_ ha ett förkopplingsmotstånd, om än lågt, än inget alls.

Detta är mina erfarenheter från en 6110 för några år sen:
När du ligger nära gränsen, så kommer lysdioderna flimra märkbart när det ringer och telefonen håller inte laddningen alls lika länge. Stor skillnad på nyladdad telefon i ljusstyrka. Antagligen var det spänningsdippar som fick karlstedts telefon att resetta sig, så var det iallfall för mig. Först när jag lödade in ett motstånd (jag hade helt sonika förbikopplat det gamla) blev den stabil igen.
Skriv svar