Projekt: Fancontrol

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Datorfläktar har en tendens att börja vibrera om man kör dom på PWM med låg frekvens. Det sliter rejält. Hur pass hög frekvens man kan köra vet jag inte men vad jag vet är det problem med PWM på datorfläktar. Det går ju inte att köra PWM med hur höga frekvenser som hälst!?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, vid höga frekvenser blir det så hög impedans så de blir helt orkeslösa istället.
Jag har funderat på jättelåg PWM-frekvens lite grann. Typ runt 10Hz eller så. Undrar hur det skulle te sig...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vilket snack det blev om PWM och fläktar. Jag hade faktiskt ingen aning om att PWM kunde strula till det eftersom det inte har varit så mycket snack om det. Till det här projektet har jag mest gått efter: http://liquid-nexus.net/fanctrl/ som faktiskt använder sig av PWM och allt verkar fungerar som det ska. Vad gäller ljud och så på hans kontroller vet jag inget om men jag kan ju testa att maila honom.

Men det ni säger om PWM och fläktar. Har ni testat det? Även om det inte funkar i teorin kanske det funkar i praktiken :P Oljud i fläkten på låga varvtal vet jag om men så fort fläkten snurrade någorlunda bra, kanske vid 50% så hörde jag inte så mycket skit.

Får väl ta och fundera lite på vilken princip jag ska använda då.

monstrum: Visst kan man använda WDT, men om nåt är fel i programmet kan det hända att fläkten inte går igång trots att PICen startas om. Det skulle iofs betyda att jag är en taskig programmerare men man vet aldrig.

Det där med att läsa av fläktens RPM-signal, är det verkligen en vanlig brytare mellan + och signalledare? Ligger det inte i "automatiken" i fläkten, dvs, om + och - inte är kopplade så funkar inte signalen. Det är iaf vad jag har hört. Får ta och testa det också då.

chille:
1. Det handlar inte om vilken processor jag använder eller nåt sånt utan jag vill skapa en system som klarar diverse problem även om datorn klarar det.

2. Det där med integrering ska jag tänka vidare på. Det har jag inte tänkt på.

3. Eftersom jag hade tänkt använda PWM så slutar vad jag vet RPM-signalen att fungera precis som jag skrivit tidigare.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Klart jag provat. Med hög PWM-frekvens (kHz-området) sätts fläktens styrelektronik lite ur spel och motorns vridmoment avtar. Med låg (Hz-området) rycker/vibrerar fläkten vilket orsakar oljud och onödigt slitage.
RPM-signalen går att läsa av vid PWM om man synkar avläsningarna med basfrekvensen. Det ska inte vara några problem eftersom man ändå bör köra på väldigt låga frekvenser.

Visst går det att använda PWM för att reglera fläktens hastighet, annars hade ju inte så många gjort det. Men om man tänker ett steg längre så är exempelvis linjärreglering mycket bättre i detta läge. Det bästa är förstås en välfiltrerad switchad lösning.
Skriv svar